Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

"Natiunea" civica si "familia" cu doi tati

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    In anii '90, intelectualii "societatii civile" au imbratisat in grup teoriile unor marxisti precum Benedict Anderson sau Eric Hobsbawm conform carora natiunile sint niste "inventii", niste "constructii" artificiale. Natiunea, spunea corul bine-cugetatorilor, e un rezultat al nationalismului, si nu invers. Unul dintre cei mai vocali suporteri ai acestei teze a fost un tinar istoric care scria in paginile Dilemei si care, purtat de valul demitizant si de aripile "ingerilor buni", a ajuns chiar ministru de externe, sarcina de care s-a achitat cu toata rivna la care te poti astepta de la un om pentru care statul-natiune pe care il slujeste e doar o fictiune, un construct ideologic daunator.

    De la aceasta respingere totala a natiunii, vechii intelectuali de stinga deveniti intre timp intelectuali de "dreapta" au trecut la o pozitie mai nuantata. In loc sa respinga fatis un concept sau o realitate, o redefinesc. Astfel, daca natiunea a devenit intre timp acceptabila, acest lucru s-a facut doar cu pretul redefinirii ei, cu pretul unei operatii de schimbare de identitate. In loc de natiunea etnica, ni se da voie la "natiunea" civica. Traditia nationala, specificul national, eroii istoriei nationale, constiinta unei origini comune, toate sint, in continuare, fasciste. Natiunea si nationalismul de acest fel sint in continuare considerate naziste ("Blut und Boden"), totalitare, tribale. Dar "nationalismul" civic e bun: "Nationalismul trebuie sa fie patriotism, identitatea etnica trebuie sa fie prelucrata public ca identitate politica".

    Ajunsi aici, se cade sa ne oprim pentru a analiza situatia. Daca natiunea ("identitatea etnica") e o realitate, atunci nationailismul civic ("identitatea politica") trebuie sa fie o expresie a acestei realitati. Daca natiunea exista, atunci nationalismul nu e decit o expresie a legaturii sincere dintre o persoana si natiunea lui. Una din expresiile acestei legaturi e si nationalismul civic, adica apararea rinduielii, ordinii constitutionale si institutiilor care ajuta la perpetuarea si inflorirea natiunii. Dar nationalismul civic nu poate fi gen, ci doar specie a nationalismului. Asa cum familia nu poate fi redusa la un contract, pentru ca exista legaturi afective, teluri, libertati si responsabilitati care nici macar nu pot fi aproximate de vreun contract civil, astfel nici natiunea nu poate fi redusa la structura (infra- sau supra-) ei juridica si nici nationalismul nu poate fi citit in simpla cheie civica. In masura in care nationalismul civic e o expresie a culturii nationale, in masura in care ordinea politica e legata de o rinduiala socio-culturala, nationalismul civic are de a face cu un specific national, cu un mod de a fi, cu o realitate nationala. Nationalismul civic poate, deci, sa fie un mod de a fi nationalist, adica de a-ti iubi natiunea, dar nu singurul, si nici principiul tuturor celorlalte manifestari ale iubirii de natiune.

    Dar daca nationalismul civic e o expresie a unei realitati nationale, atunci nationalismul civic e un mod de a apara legal-institutional acea realitate nationala. Astfel, nu poti pretinde ca esti adept al Uniunii Europene de dragul natiunii romane. Uniunea Europeana nu e Europa. Nu e vechea Europa. Uniunea Europeana e un organism supranational al carui scop e acela de a distruge natiunile europene. Si face acest lucru ideologic - distrugind nationalismul ca expresie a iubirii de natiune - si practic - prin politici imigrationiste care distrug realitatea nationala si prin rapirea de atribute ale suveranitatii statului national. Ca atare, a te declara adept al UE si patriot e ca si cum ai spune ca il sustii pe Stalin de dragul armoniei sociale sau ca il votezi pe Hitler din cauza ca sustii multiculturalismul.

    Ca natiunea e o realitate mai veche decit modernitatea care a "inventat-o" au dovedit-o studiile, ignorate in Rominia, unor istorici si sociologi seriosi precum Anthony Smith, Adrian Hastings, Colette Beaune sau Susan Reynolds. Ca natiunea e o realitate care a supravietuit atacului "elitist" asupra ei o dovedeste graba cu care imbratiseaza retorica nationala liderii nostri politici si de opinie atunci cind intra in campanie electorala (vezi articolele despre Basarabia scrise de niste oameni pentru care Basarabia nu ar trebui sa insemne nimic, pentru ca legatura noastra cu Basarabia e etnica, nu civica).

    Blocati conceptual undeva pe la nivelul anilor '60, preferind politia politica polemicii de idei, dispretuind tot ce e romanesc, ortodox sau "pasunist", gardienii nostri ideologici vor lua poate aminte la cuvintele cuiva pe care pretind ca il respecta, Papa Ioan Paul II, care sublinia ca: "Familia si natiunea sint societati naturale, si nu produsul unor simple conventii. De aceea, nimic nu le poate inlocui in istoria umana. De exemplu, natiunea nu poate fi inlocuita de Stat, chiar daca natiunea tinde in mod natural sa isi croiasca un Stat, asa cum vedem din istoria natiunilor europene. (...) Inca si mai putin putem identifica natiunea cu asa-zisa societate democratica, de vreme ce ele sint doua forme de ordine diferite, desi conectate intre ele. Societatea democratica e mai aproape de Stat decit e natiunea. Si totusi natiunea e temelia pe care se cladeste statul".

    Dragostea de patrie, adica de patrimoniul material si spiritual, de pamintul si de cultura lasate noua mostenire de parintii nostri, nu e totuna cu "patritismul/nationalismul civic/luminat" care are in vedere doar apararea ordinii constitutionale si salvgardarea "drepturilor omului". Daca ar fi asa, atunci "nationalismul civic" nu ar fi mai mult decit imbratisarea ultimelor teorii constitutionale si ideologii politic corecte la moda, care, toate, promit sporirea "egalitatii" si "fraternitatii" dintre "indivizi". Ca nationalismul are de a face nu doar cu viitorul, ci mai ales cu trecutul, deoarece trecutul ne confera identitatea, e exprimat de Papa Ioan Paul II astfel: "Daca ma intrebati unde apare patriotismul in Decalog, va voi raspunde fara ezitare: patriotismul apare in a patra porunca, care ne obliga sa cinstim pe tatal si pe mama noastra" (Pope John Paul II, Memory and Identity, New York, Rizzoli, 59-87).

    De ce sa ne miram, deci, ca vajnicii luptatori pentru "drepturile omului" care vor sa distruga natiunea si patria sint aliati sau identici vajnicilor luptatori pentru "drepturile omului" care vor sa distruga familia. De ce sa ne miram ca, intr-o epoca in care copiii si natiunile se nasc si pier in eprubeta, ideea unei legaturi "de singe" intre noi, cei de azi, si stramosii nostri e demonizata. De ce sa ne miram ca, intr-o epoca in care ne sint batjocoriti stramosii, religia si traditiile, jurnalisti precum Rafael Udriste sau Claudiu Tirziu, sustinatori ai drepturilor familiei, primesc amenintari cu moartea precum acestea: "Anuleaza marsul familiei sau vei plati cu viata. Sintem cu ochii pe tine. Satan sa te aiba in paza" (http://c-tarziu.blogspot.com/2009/05/organizatorii-marsului-pentru-familie.html).

    "Cultura mortii", denuntata de Papa Benedict XVI nu se refera doar la Occident si nu are in vedere doar euthanasia, consumismul si avortul. "Cultura mortii" e reprezentata, in Romania, de toti cei care ne sapa de la radacina. De la nastere. De la natiune.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

    Cosmin PAȘCA

    Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

    Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

    opinii

    Bunici obraznici

    Briscan ZARA

    Bunici obraznici

    Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

    Noi, femeile

    Cristina DANILOV

    Noi, femeile

    O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

    Între artă şi credinţă

    Nichita DANILOV

    Între artă şi credinţă

    Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

    pulspulspuls

    Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

    Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

    Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

    Caricatura zilei

    Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

    Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Linkuri sponsorizate

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri