Yes-man-ii repara lumea

joi, 23 februarie 2012, 19:15
4 MIN
 Yes-man-ii repara lumea

 

Activismul e pe val. Online, la adresa http://documentare.digitalarena.ro/the-yes-men-fix-the-world-p2p-edition-2010/, se poate viziona The Yes Men Fix The World (cu subtitrari in limba romana), o introducere cit se poate de cuprinzatoare intr-un alt fel de protest. Cei doi activisti care functioneaza sub numele respectiv se folosesc de mijloace media, pe care le hacuiesc. Educati si constienti atit de puterea manipulatoare a canalelor media de larga distributie, cit si de nevoia cresterii nivelului public de constientizare asupra chestiunilor fierbinti ce ameninta societatile, cei doi au creat un sir intreg de inscenari, preluate de canalele de stiri. Poate cea mai faimoasa dintre ele a fost incarnarea rolului de reprezentanti ai companiei americane de produse chimice Dow Chemicals. La 20 de ani dupa cel mai grav accident industrial din istorie, petrecut in orasul indian Bhopal, „purtatorul de cuvint" al Dow declara ca societatea americana va folosi cele 12 miliarde de dolari proveniti din lichidarea diviziei vinovate de accident pentru a despagubi victimele (numarate la 120 de mii de persoane) si a le asigura tratament medical pentru afectiunile dobindite. Declaratia a fost transmisa live pe BBC World in 2004, fiind imediat negata de reprezentantii reali ai companiei Dow Chemicals, insa atragind atentia lumii intregi asupra acestui tip de atitudine nepasatoare, criminala, din mediul corporatist.

Cum au reusit Yes Men-ii sa ajunga pe BBC World? Strategia lor de baza este sa creeze site-uri false, care seamana perfect cu site-urile companiilor sau institutiilor cu a caror atitudine publica nu sint de acord. Au creat astfel de site-uri pentru Organizatia Mondiala a Comertului, pentru compania petroliera Exxon si pentru Dow Chemicals, printre altele. In multe dintre cazuri, „reprezentantii" sint invitati sa vorbeasca la conferinte de specialitate, in cadrul carora acestia transmit ceea ce cred ei ca ar trebui sa fie pozitia companiilor. Se folosesc de ironie, sarcasm si scenografie absurda, pozind, insa, in costume regulamentare si folosind jargonul companiilor vizate. In cazul Dow Chemicals, interviul le-a fost solicitat de BBC cu ocazia aniversarii a 20 de ani de la dezastrul de la Bhopal, jurnalistii crezind ca vor primi cel mult un refuz de acordare a oricarui ajutor pentru victime. Spre surprinderea lor, „reprezentantul" Dow Chemicals accepta sa apara live, iar declaratia lui parea a fi cea mai buna reactie umana la intimplarile survenite. In 20 de minute dupa anuntul lichidarii diviziei vinovate si al compensarii victimelor, compania a pierdut la bursa actiuni in valoare de 2 miliarde de dolari.

The Yes Men Fix the World e vizionabil si impartasibil printr-o licenta Creative Commons, ceea ce presupune libertatea de vizionare, fara comercializare si fara produse derivate. Si asta deoarece Camera de Comert a Statelor Unite, prima institutie pacalita in film printr-o farsa la adresa politicilor sale anti-mediu inconjurator, i-a dat in judecata pe cei doi, interzicind difuzarea secventelor video filmate. Lucru care nu se aplica in cadrul unei licente Creative Commons.

The Yes Men Fix the World e un istoric al farselor organizate de cei doi activisti cu sprijinul unor prieteni si sustinatori din toata lumea, majoritatea nenumiti. Actiunile subversive au fost filmate de camere-martor, iar „povestea", indispensabila pentru formatul de film, contine prezentarea celor doi si a considerentelor care-i motiveaza, in diferite mizanscene inspirate din starea absurda a lumii, asa cum o percep ei. Documentarul e gindit ca un vehicul de popularizare a actiunilor si de inspirare a participarii unui numar mai mare de oameni – a acelora care, desi avind nemultumiri fata de sistem, sint coplesiti de sentimentul de impotenta in fata canalelor media cumparate, dominate de interese private. Tonul este unul de farsa, in care cei doi initiatori vobesc direct la camera, explicind hitru spectatorilor planurile prin care vor dejuca imaginea si politica unei institutii sau companii vizate. Prietenos si curajos, filmul devoaleaza posibilitati de auto-exprimare si protest nebanuite, ocazii oferite de canale media atunci cind misiunea lor initiala e deturnata. Beneficiind de sprijinul logistic al diviziei tv Arte France, The Yes Men Fix The World se prezinta ca un documentar familiar low-budget, cu o poveste atractiva, in care dimeniunea farselor creste odata cu introducerea spectatorilor in subiect si marirea nivelului de cunostinte.

Metoda Yes Men a inspirat, de curind, un grup de jurnalisti romani sa organizeze o actiune prin care demasca lipsa de principii a unei institutii nationale, disponibilitatea acesteia de a colabora cu orice fel de sustinator financiar, indiferent de activitatea lui. Federatia Romana de Fotbal a trimis o solicitare de sponsorizare catre Rosia Montana Gold Corporation, insa dintr-o „regretabila" confuzie, mail-ul a ajuns la organizatia Alburnus Maior, care se opune exploatarii. Pe parcursul citorva luni, jurnalistii romani au organizat o actiune, care s-a concretizat in aparitia lor la sediul FRF, pozind in reprezentanti ai Rosia Montana Gold Corporation. In discutia inregistrata cu Mircea Sandu, acestia ii propun, iar presedintele FRF accepta, ca prin contractul de sponsorizare sa fie realizat si un clip video, in care jucatorii echipei nationale de fotbal sint aratati facind jogging in jurul iazului de decantare, iar la final inchina un pahar de apa cu cianura.

Indiferent de preferintele politice, The Yes Men Fix the World e o lectie binevenita in ce priveste responsabilitatea sociala si metodele prin care aceasta poate fi fortata si adusa in atentia cit mai multor oameni.

Comentarii