Soferi mintiti in afacerea cu radare

miercuri, 25 martie 2009, 22:42
3 MIN
 Soferi mintiti in afacerea cu radare

Faptul ca bataia se duce pe incasarea amenzilor aplicate soferilor este dovedit si prin aceea ca procesele verbale pe care contravenientii le primesc acasa ii instruiesc sa achite amenzile doar in conturile primariilor pe raza carora sunt instalate aparatele. In acest fel primariile isi atrag bani suplimentari la bugetele locale, respectiv 35% din cuantumul amenzilor achitate, iar firmele private incaseaza restul de 65%.

Desi legea mentioneaza ca aceste contraventii sunt venituri la bugetele locale, soferii nu sunt informati despre posibilitatea achitarii sanctiunilor si la primariile in raza carora domiciliaza. „Daca un cetatean din municipiu achita amenda la Directia de Impozite si Taxe Locale (n.r. – DITL), banii raman la Consiliul Local Botosani", a declarat Dumitru Neamtu, director adjunct in cadrul DITL. Acesta a adaugat ca legislatia prevede mentionarea pe procesele verbale a unui cont in care poate fi platita sanctiunea, nu este obligatorie achitarea la primaria pe raza careia s-a savarsit contraventia, oamenii putand plati la Primaria zonei unde locuiesc si trimite ulterior dovada la Primaria care are amplasat radarul.

Mai mult, soferii sanctionati care vor sa achite sanctiunea asa cum sunt instruiti, trebuie sa achite si contravaloarea expedierii mandatului postal, respectiv al comisioanelor bancare in cazul viramentului bancar. „Este suspecta aceasta conventie intre primarii si respectivele firme. E ca si cum as avea eu o suprafata de teren la marginea unui drum si as amplasa un aparat radar. Soferii care sunt sanctionati platesc amenda, iar eu impart banii cu societatea care detine radarele", a declarat un finantist.

De aici se explica si interesul pe care il manifesta primariile din toata tara pentru a monta astfel de radare. Daca amenzile sunt platite insa la directia de impozite si taxe din localitatea de domiciliu a soferului prins de camerele fixe cu viteza peste cea legala, Consiliul Local si firma care detine radarele raman fara bani. In acest fel, bugetele primariilor care au instalate radarele nu vor mai fi suplimentate, iar o conventie cu firma clujeana nu ar mai avea avantaje.

Prefectul judetului spune ca nu a luat cunostinta de aceasta afacere, insa se va consulta cu specialistii institutiei pentru a verifica legalitatea colaborarii dintre primariile din judet si firma clujeana. „Nu cunosc aspecte legate de aceste contracte semnate cu firma din Cluj. Voi consulta specialistii si urmeaza sa decidem ce masuri vom lua", a declarat Cristian Roman. 

Parteneriat posibil printr-un program national

Parteneriatul dintre firma Codec SRL din Cluj si primariile din intreaga tara se face in baza Programului National Speed Limit aflat sub supravegherea Politiei. Potrivit protocolului incheiat intre firma si primarii, veniturile provenite din incasarea amenzilor sunt impartite intre firma Codec, care ar urma sa incaseze 65% din acestea, si Consiliul Local, cu 35%. Politia, prin lucratorii sai de la Serviciul Politiei Rutiere, care administreaza sistemul video, contabilizeaza incalcarile regimului legal de viteza si intocmeste procesele verbale de sanctionare, fiind doar un soi de martor activ. Asistarea este gratis, cu toate ca Politia suporta contravaloarea energiei consumate de aparatura din dispecerat.

In judetul Botosani, primele sisteme de monitorizare video dotate cu radare vor fi montate in comuna Vladeni – una chiar in Vladeni, care va supraveghea traficul dinspre Suceava, iar a doua in satul Hutani din aceeasi comuna, care va monitoriza traficul spre Suceava. Camerele vor fi inregistra doar masinile care circula cu peste 50 de kilometri pe ora, urmand sa fie sanctionati doar soferii prinsi cu peste 60 de kilometri la ora.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii