Advertorial

Medicul care te ascultă, la Spitalul „Providența”

luni, 13 martie 2017, 13:59
5 MIN
 Medicul care te ascultă, la Spitalul „Providența”

Pentru medicii Spitalului „Providența” timpul alocat consultației este ales, nu impus. Astfel, în funcție de specialitate și de doctor, acesta variază între 20 și 40 de minute. Dr. Eugen Gazzi, medic specialist Medicină Internă, alocă pacienților săi 40 de minute, consultația fiind cadrul în care se construiește o relație, nu doar se face o evaluare. Mai multe detalii despre relația medic – pacient ne oferă dr. Eugen Gazzi în interviul de mai jos.
 

– Care este importanța primei consultații, de ce ați prelungit acest timp?
– Este, mai degrabă, un timp optim pentru pacient, nu este neapărat un timp prelungit . Avem nevoie de acest timp pentru a cunoaște pacientul, cu latura lui sufletească, emoțională, nu doar pentru a-l examina din punct de vedere fizic.
Cele 40 de minute care sunt alocate pentru pacient  sunt, de fapt, o primă parte a consultului. Urmează să ne întâlnim din nou pentru eliberarea rezultatelor. Din punctul meu de vedere, întâlnirea stabilită pentru discutarea rezultatului este la fel de importantă ca și consultația. Încă de la început încerc să creez o legătură cu pacientul, să-l cunosc, pentru a-i face niște recomandări personalizate.

– Cum ar trebui să se prezinte pacientul la consultație, ce să aibă în vedere?
– Pentru a optimiza consultația, pacientul e bine să vină pregătit la medic. Ce înseamnă pregătit? Înseamnă să se gândească și să știe să spună care sunt simptomele lui principale, să aibă documente medicale de la orice alt medic, chiar și mai vechi, dacă se poate. În ele găsim informații foarte importante pentru noi, pe care pacientul nu poate să le reproducă, fiind termeni medicali sau anumite medicamente pe care nu le ține minte. De asemenea, recomandăm ca pacientul să aibă asupra lui medicația cronică sau o listă cu medicamentele și cu felul cum și le administrează acasă. Toate aceste informații sunt foarte importante. Foarte mulți dintre pacienți nu au acest obicei, de a veni la consultație cu documentele mai vechi. Majoritatea nu le păstrează, le dau medicului de familie și invocă această scuză. Foarte puțini sunt ordonați și disciplinați, așa încât să păstreze documentele medicale și să se prezinte cu ele.

– De ce e important să corelați informațiile medicale cu partea aceasta sufletească?

– Deja intrăm în alt domeniu, ieșim din medicina clasică, alopată, și intrăm în medicina creștină, pe care încercăm noi să o practicăm și să o promovăm. Studiile dovedesc că multe dintre afecțiunile trupești sunt consecințe ale unor tulburări sufletești. Și în practica medicală am văzut foarte mulți pacienți care vin cu anumite patologii ce au debutat după o traumă. Fie că e vorba despre moartea unui copil sau despre un divorț, de pierderea unei case. Sunt traume mai mari sau mai mici, depinde cum interpretează pacientul acea situație, ce atitudine adoptă față de ea, câtă credință are să le trăiască pe toate cu Dumnezeu.

După un asemenea șoc emoțional, la unii pacienți se declanșează hipertensiune arterială, diabetul zaharat sau chiar cancerul. Alții încep să aibă un comportament alimentar necorespunzător, un stil de viață dezorganizat. Și toate aceste lucruri concură la apariția bolii. Stând de vorbă cu pacientul și văzându-i durerile sufletești, identific punctul de plecare al dezechilibrului. Acesta este primul pas al tratamentului: conștientizarea a ceea ce a declanșat toată patologia.

– Aveți o imagine a unui pacient ideal sau o amintire cu un astfel de pacient?
– Toți sunt ideali, pentru că sunt persoane, sunt oameni. Unii vin mai puțin pregătiți, vin cu o durere sufletească în primul rând, vor să fie ascultați și ne străduim să le împlinim această nevoie înainte de a-i consulta propriu-zis. Numai atunci reușim deplin să împlinim un act medical la care pacientul colaborează în mod conștient și responsabil.

Sunt și pacienți care fac exces de zel, cu un dosar foarte mare, cu analize și documente medicale care nu reprezintă o sinteză a patologiei lui. Este mai mult rezultatul unei fobii care face ca pacientul să se investigheze de mai multe ori.

Personal, mă ajută când un pacient este organizat, aduce măcar ultima scrisoare medicală de la o spitalizare într-un serviciu cu viziune globală, cum ar fi Medicină Internă, Gastroenterologie, sau de la alte specialități.

– Care este plusul pe care îl simțiti atât profesional, cât și personal de când lucrați aici, la Spitalul „Providența”?
– Faptul că pot realiza o conexiune cu pacientul este un motiv de bucurie. Personal, prin modul în care îmi desfășor activitatea am putut să mă bucur și să îmi placă ceea ce fac, lucru pe care nu l-am simțit când am lucrat în alte medii. Poate fi și o etapă din viața mea în care m-am maturizat și sunt convins că totul depinde de noi, de cum ne raportăm.

Îmi place să îl citez pe domnul doctor Pavel Chirilă, care vorbește despre o medicina personotropă, în care pacientul este centrul preocupărilor noastre. Nu ne mai interesează alte lucruri sau cine așteaptă la ușă, suntem dedicați pacientului, îl ascultăm și facem tot ce putem pentru el, în intervalul respectiv.

Și tot domnul doctor Pavel Chirilă spune foarte frumos că atunci când atingi pacientul, să ai cunoștința că atingi templul Duhului Sfânt, iar atunci când vorbești cu pacientul, să ai conștiința că vorbești cu veșnicia. Iar dacă reușim să facem lucrurile așa, cu siguranță vom fi bucuroși și împliniți.

Dr. Eugen Gazzi este medic specialist Medicină Internă în cadrul Spitalului „Providența”. Pentru programări la consultații sau detalii despre pachetele de servicii disponibile cu reducere vă rugăm să ne contactați la numerele de telefon 0232 241 271 / 0730 230 030 sau pe email la programari.spital@providentamedical.ro 

Comentarii