A8: 700 de întrebări şi răspunsuri. Contractele grase pentru capetele autostrăzii au atras constructorii ca un magnet

joi, 13 aprilie 2023, 01:50
4 MIN
 A8: 700 de întrebări şi răspunsuri. Contractele grase pentru capetele autostrăzii au atras constructorii ca un magnet

Pentru 50 de kilometri de autostradă sunt puşi la bătaie 1,13 miliarde de euro, adică un kilometru ar putea costa, în medie, peste 22 de milioane de euro. Vor fi două contracte: unul pentru sectorul Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi unul pentru Leghin – Târgu Neamţ. Mai puţin de 1 km va fi pe teritoriul judeţului Iaşi, în comuna Moţca.

Licitaţiile pentru construirea primilor kilometri din autostrada A8 au fost deblocate. Procedurile au stârnit un interes major din partea constructorilor: CNAIR a răspuns la aproape 700 de solicitări de clarificare, în SEAP fiind încărcate zeci de documente cu sute de pagini.

Este vorba despre construirea a circa 50 km, respectiv „capetele” sectorului montan: secţiunea vestică (Târgu Mureş – Miercurea Nirajului) şi cea estică (Leghin – Târgu Neamţ). Ultimul tronson cuprinde şi lucrări pe raza judeţului Iaşi, în zona Moţca: circa un kilometru de drum, care reprezintă un pod peste râul Moldova şi rampa de acces din judeţul Iaşi.

Potrivit informaţiilor din SEAP, în cazul „capătului” vestic au fost peste 400 de clarificări, iar în cazul celui estic alte peste 300 de răspunsuri ale autorităţii centrale. Licitaţiile au fost suspendate tocmai din cauza numărului mare de întrebări ale potenţialilor ofertanţi. Noile termene pentru depunerea ofertelor sunt 19 aprilie (Leghin – Tg Neamţ) şi 27 aprilie (Tg Mureş – Miercurea Nirajului).

Ce curiozităţi au avut constructorii

CNAIR a încărcat în platforma de achiziţii publice zeci de documente noi: de la planşe în diferite formate şi detalii despre construcţia unor viaducte şi până la tipul corpului de iluminat care trebuie utilizat. Potenţialii ofertanţi au solicitat CNAIR să clarifice şi unele criterii de atribuire, în acest sens fiind invocate anumite inadvertenţe.

În acelaşi timp, companiile au solicitat detalii despre responsabilităţile pe care le are antreprenorul general al lucrării în relaţia cu subcontractanţii în cazul mai multor activităţi din proiect.

De asemenea, mai multe întrebări au vizat experienţa profesională a persoanelor care vor fi implicate în coordonarea lucrărilor, caracteristicile tehnice ale unor lucrări care nu au apărut în documentaţia iniţială, zonele de şantier, spaţiile de servicii, condiţiile minime pentru diverse activităţi şi altele.

Multe întrebări au făcut referire la subcontractanţi, în condiţiile în care CNAIR a solicitat prin documentaţia de atribuire ca firmele interesate să prezinte toate acordurile de subcontractare la momentul depunerii ofertelor. În general, caracterul întrebărilor adresate de potenţialii ofertanţi este unul foarte tehnic, ceea ce arată interesul companiilor de a pune la punct o ofertă cât mai potrivită pentru aceste proiecte.

CITESTE SI: EXCLUSIV – Traseul exact al A8, din caietul de sarcini al licitaţiei pe Leghin-Moţca. Iaşul are doar 672 m. Când începe şi când ajunge A8 la Iaşi?

Valoarea cumulată a celor două contracte se ridică la 5,6 miliarde lei, fără TVA, cei mai mulţi bani fiind pentru capătul vestic (3,3 miliarde lei), în timp ce pe tronsonul care cuprinde lucrări şi pe raza judeţului Iaşi sunt prevăzute 2,3 miliarde lei.

672 metri din capătul estic sunt pe teritoriul jud. Iaşi

Aşa cum „Ziarul de Iaşi” a scris în luna ianuarie 2023, din documentaţia aferentă tronsonului Leghin – Târgu Neamţ rezultă că 672 metri din această secţiune a autostrăzii vor fi construiţi pe teritoriul judeţului Iaşi, fără a include şi podul peste râul Moldova (534 metri), râu care delimitează judeţele Neamţ şi Iaşi.

Sectorul Leghin – Tg Neamţ are o lungime de 30 km şi traversează teritoriul următoarelor localităţi: Vânători, Agapia, Grumăzeşti, Petricani, Urecheni, Timişeşti, Păstrăveni (toate din Neamţ) şi Moţca (Iaşi). În context, amintim că prima autostradă din judeţul Iaşi va fi construită între Mirceşti şi Paşcani (30 km), parte din A7.

Contractul de lucrări a fost atribuit grupului de firme UMB, dar încă nu este emisă autorizaţia de construire. Companiile conduse de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu şi-au adjudecat toate licitaţiile pentru A7, între Buzău şi Paşcani, respectiv 256 km dintre cei 300 km ai autostrăzii.

La sud de Paşcani, lucrările în cazul acestui contract cuprind şi realizarea nodului rutier de tip turbion, o lucrarea spectaculoasă care va asigura conectarea autostrăzilor A7 şi A8. Rămâne de văzut dacă UMB va licita şi în cazul autostrăzii A8. 

Comentarii