Apare încă un drum naţional lângă Iaşi. Acum acolo este drum judeţean de pământ. Se aşteaptă hotărârea de Guvern

vineri, 03 februarie 2023, 02:50
3 MIN
 Apare încă un drum naţional lângă Iaşi. Acum acolo este drum judeţean de pământ. Se aşteaptă hotărârea de Guvern

Artera ar urma să lege noul pod peste Prut de reţeaua rutieră a României până când va ajunge Autostrada A8 aici

Guvernul de la Bucureşti încă nu a aprobat proiectul podului peste Prut ce urmează să fie construit în apropiere de Ungheni. Trecerea formală prin şedinţa executivului era programată pentru prima lună a lui 2023, după ce, la sfârşitul anului trecut, proiectul a obţinut acordul de mediu.

În schimb, în decembrie, şefii Consiliului Judeţean şi-au dat acordul de principiu pentru cedarea unui segment de drum Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Vicepreşedintele Marius Dangă ne-a confirmat că a fost discutată propunerea cu cei de la CNAIR. Ministrul Transporturilor a precizat recent că este vorba de DJ 249, care ar urma să fie amenajat ca drum naţional pe un segment de câţiva kilometri – cel care va lega viitorul pod rutier de la Ungheni de reţeaua rutieră a României, până când va fi gata A8.

Iniţial, DJ 249 lega DN 24C (în zona localităţii Trifeşti) de Sculeni şi Ungheni. În 2015, CJ a declasificat un prim segment în drum comunal, între Şendreni şi Sculeni, şi l-a trecut în domeniul public al comunei Victoria. Între Sculeni şi Bosia e doar pământ bătătorit. Practic, doar capetele au mai rămas cu adevărat „judeţene”, între Trifeşti-Hermeziu-Vladomira, respectiv între Bosia şi Ungheni.

Încă nu se ştie cât din acest drum, care abia dacă e schiţat pe harta traseului Autostrăzii A8, ar putea fi folosit/modernizat pentru o portanţă de 40 de tone, potrivită cu drumurile naţionale – ca să lege podul ce va fi construit lângă Rezervaţia Cotul Bran, practic între localităţile Golăieşti/Podu Jijiei şi Zagarancea de dincolo de Prut. Fiind drum de pământ, ar trebui construit de la zero.

Citește și: Viitorul pod cu 4 benzi de la Ungheni, vizat de UE pe mecanismul „Mobilitate militară”. Va avea 1 km lungime, va costa 33 mil. euro

Pe de altă parte, tot din zona localităţii Podu Jijiei ar urma să se desprindă din A8 Varianta Ocolitoare Iaşi-Est, propusă de Adrian Covăsnianu în vremea mandatului de secretar de stat. Studiul de fezabilitate pentru această bretea lungă de 29 km de la A8 la DN 28 (spre Albiţa) şi DN 24 (spre Vaslui) are termen de predare abia la toamnă. Rămâne de văzut dacă autorităţile vor recurge la o prelungire a acestei şosele – şi ea în mare parte nouă-nouţă – cu câţiva km spre podul peste Prut.

În ceea ce priveşte podul, noua legătură cu Republica Moldova va beneficia de o finanţare de circa 16,5 milioane euro prin intermediul unui program comunitar, Mecanismul pentru Interconectarea Europei, o sumă egală reprezentând cofinanţarea statului român. Odată încheiat contractul de finanţare, va fi lansată licitaţia de proiectare şi execuţie – cel mai târziu la începutul verii. Podul va avea 261 de metri lungime şi 24 lăţime, însă întregul proiect se referă la o lungime totală de traseu de un kilometru, incluzând punctul vamal, parcări pentru autovehicule mari, autoturisme şi spaţii închise destinate verificării amănunţite a autoturismelor şi tirurilor. Prin urmare, costul total al proiectului va ajunge în jurul a 40 de milioane de euro, cu tot cu lucrările conexe.

Citește și: Centura Est a Iaşului: primul pas concret

 

Comentarii