CFR Călători nu ştie ce se întâmplă în spatele Gării, Primăria nu ştie ce se întâmplă în faţa Gării

luni, 16 octombrie 2023, 01:50
3 MIN
 CFR Călători nu ştie ce se întâmplă în spatele Gării, Primăria nu ştie ce se întâmplă în faţa Gării

Nu se ştie cine a provocat incendiul de luna trecută şi nici cât însumează pagubele. Evenimentul arată lacune în paza acestui spaţiu al staţiei, dar şi lipsa unei colaborări cu administraţia locală privind reamenajarea zonei.

În Staţia CFR Iaşi, cinci linii sunt destinate îmbarcării şi coborârii călătorilor din tren. Alte trei linii au capăt în staţia Iaşi-Nord. Dincolo de acestea, sunt câteva linii de manevră, după care cei care traversează gara prin pasarela pietonală pot să remarce spaţiul puţin folosit până la Şoseaua Naţională, în cartierul Alexandru cel Bun.

„În ceea ce priveşte spaţiul ocupat de infrastructura de transport şi de staţionare feroviară, precizăm faptul că în zonă se află Depoul Sucursalei Iaşi a CFR Călători, liniile din Depou având rol de manevră şi staţionare a materialului rulant”, ne-au precizat cei de la Compania Naţională de Căi Ferate CFR atunci când am întrebat despre posibilitatea ca aici să fie amenajată autogara care funcţionează acum în faţa Gării Mari.

CITESTE SI: FOTO/VIDEO Incendiu puternic la Gara Iaşi. Au luat foc două vagoane de tren

Surse din cadrul Regionalei ieşene de căi ferate ne-au spus că prima piedică în calea amenajării unei autogări în spatele Staţiei CFR Iaşi (Gara Mare) este magistrala de termoficare de pe Şoseaua Naţională, care se întinde de la Piaţa Alexandru cel Bun până aproape de ruinele Fabricii de Ţigarete. Totuşi, discuţii pe această idee nu au existat până acum între Municipalitate şi cei de la CFR, Călători sau Infrastructură.

Cert este că traficul din zona autogării reprezintă un impediment serios în circulaţia rutieră din zona Gării. Până la mutarea autogării – în locul actualului depou de tramvaie sau în altă parte – o propunere a fost desfiinţarea staţiei de tramvai pe sensul Gară – Moara de Foc. O autorizaţie de construire în acest sens a fost emisă în vara lui 2021, dar acum nu mai ştie nimeni de ea prin primărie. Nici la Societatea de Transport Public nu se ştie nimic de această modificare, iar Comisia de Circulaţie condusă de primarul municipiului nu a discutat în ultima vreme o asemenea propuneree. Staţia respectivă, unde opreşte doar tramvaiul 6 care vine din Dacia-Alexandru, este urmată la doar 300 de metri de o alta, pe strada Bacinschi. Modificarea ar putea să ducă la crearea încă unei benzi rutiere în dreptul Autogării Transbus Codreanu.

CITESTE SI: VIDEO Focul din Gara Iaşi s-a extins la al patrulea vagon. Vântul şi-a făcut de cap cu flăcările

Pe de altă parte, CFR Călători încă nu a calculat pagubele provocate de incendierea garniturii garate pe una din liniile secundare de la gara Mare. În incendiu „au fost implicate trei vagoane dezafectate în Revizia de Vagoane Iaşi, iar în prezent se desfăşoară investigarea evenimentului ce va fi concretizată printr-un dosar de cercetare”, ne-au precizat cei de la CFR Călători. Poliţia Transporturi Feroviare Iaşi are deja în lucru un dosar penal „pentru stabilirea vinovaţilor şi recuperarea prejudiciului”, deşi opinia generală este că persoane fără adăpost au dat foc vagoanelor respective.

Amintim că incendiul a avut loc în seara zilei de 22 septembrie. Fumul înecăcios a acoperit partea de vest a oraşului, iar pompierii au avut de furcă mai bine de două ore ca să stingă flăcările. Norocul a făcut că garnitura respectivă nu se afla sub pasarela pietonală. Între timp, carcasele contorsionate au fost luate de acolo, iar în prezent alte vagoane se află acum pe liniile Reviziei.

Am întrebat dacă există pază în această parte a Staţiei CFR, iar răspunsul primit a fost: „Supravegherea vagoanelor din staţia Iaşi se face cu personal propriu aparţinând Reviziei de Vagoane Iaşi conform Planului de pază avizat de Poliţia TF Iaşi, în afara timpului alocat pregătirii tehnico-sanitare a trenurilor”. 

Comentarii