De Business

Punem punctul pe știi

DGRFP, la loc comanda!

luni, 01 noiembrie 2021, 17:23
3 MIN
 DGRFP, la loc comanda!

Într-o analiză publicată în vară, având gir guvernamental, activitatea ANAF pe anul trecut nu părea tocmai slabă. Anul 2020 a fost și cel în care această importantă instituție a statului a cunoscut o reorganizare ce a țintit (re)alocarea resursei umane spre zone unde aceasta era insuficientă. Totodată a avut loc reducerea cu 2.000 de posturi a aparatului ANAF, dar și diminuarea numărului cabinetelor de demnitari de la 4 la 3 vicepreședinți etc. Vorbind despre rezultate, anul trecut ANAF a colectat cca. 263,6 mld. lei, însemnând o scădere cu 3% față de anul 2019, evident din motive pandemice (https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2021/06/ANEXA-13.pdf). 

În trim. II 2021, faţă de trim. II 2020, totalul veniturilor administrate de ANAF a crescut cu 22,8% (77.016,9 mil. lei, față de 62.697,4 mil. lei) (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Buletin_statistic_fiscal_nr%202_2021_09092021.pdf). Și totuși, remarcăm că recentul Program de guvernare 2021 – 2024, din rațiuni de îmbunătățire a colectării taxelor și impozitelor și nu numai, include (re-)reorganizarea semnificativă a ANAF. Evident, în contextul în care practic ni se reamintește că ”vor fi o prioritate digitalizarea și simplificarea interacțiunii dintre instituțiile subordonate Ministerului Finanțelor și contribuabili prin continuarea și extinderea proiectelor de debirocratizare la toate nivelurile” (https://gov.ro/fisiere/pagini_fisiere/Program_de_guvernare_2020_2024.pdf). Vizând creșterea bazei de colectare și prevenirea evaziunii fiscale, documentul menționat pune accent apăsat pe ”schimbarea paradigmei relației stat-contribuabili”.

Proiectele ce ar urma să fie implementate urmăresc de la ”transformarea ANAF într-o instituție performantă și inteligentă cu soluții digitale integrate, care utilizează la maxim datele și informațiile disponibile”, la ”creșterea conformării contribuabililor și menținerea unui mediu economic echitabil”. Doar că eficientizarea și transparentizarea instituției și crearea unei relații de parteneriat cu contribuabilii pentru serviciile prestate, presupune și altceva. Ceva cât se poate de îndrăzneț, observăm noi. Astfel, Programul în discuție include o reorganizare masivă a ANAF, prin eliminarea DGRFP (Direcțiilor generale regionale de finanțe publice), deoarece acestea ”nu asigură în prezent niciun fel de beneficii nici sub aspectul funcționării aparatului ministerului finanțelor la nivel sub-central, nici al relației cu contribuabilii, dar mai ales nu au îmbunătățit gradul de colectare a taxelor și impozitelor”.

În consecință, soluția sugerată o constituie reînființarea DGFPJ (Direcțiilor generale de finanțe publice județene), motivându-se că ”redarea administratiilor județene a atribuțiilor de dinaintea înființării direcțiilor regionale ar întări capacitatea de gestionare a contribuabililor, ar ameliora relația dintre organele fiscale și contribuabili, dintre organele centrale și județene, ar eficientiza distribuirea resurselor umane, ar asigura o mai bună urmărire a taxelor și impozitelor, mai aproape de locul de realizare a veniturilor care le generează”. Din perspectiva renunțării la nivelul regional (DGRFP) este posibil ca mai devreme ori mai târziu această măsură tot să fie luată, indiferent dacă Programul la care ne referim va trece ori nu de Legislativ.  Cântărește greu în acest sens faptul că a fost admis în mod oficial ”eșecul implementării acestui proiect – RAMP, n,ns. – de modernizare a ANAF” (https://gov.ro/fisiere/pagini_fisiere/Program_de_guvernare_2020_2024.pdf). Proiectul de Modernizare a Administrației Fiscale (RAMP) a fost inițiat de ANAF, fiind finanțat dintr-un împrumut contractat cu Banca Mondiala în anul 2013 (acord amendat la adata de 7 Martie 2019).

Într-un raport asupra situațiilor financiare ale Proiectului se menționează că ”În cursul anului 2018 s-a luat decizia închiderii proiectului, iar în data de 19 Noiembrie 2018 s-a trimis către Banca Mondială solicitarea de anulare a sumei de 51.902.124 Euro din împrumutul acordat, cu mențiunea că toate lucrările îndeplinite vor fi luate în considerare – obiectivul ANAF de informatizare.” (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Relatii_R/Raport_audit_27052019.pdf). Toate acestea explică o iminentă întoarcere în timp, în materie de organizare fiscală, cu nu mai puțin de opt ani. Costurile și dezavantajele sunt însă ale prezentului și presupun amortizări pe seama contribuabilului. 

 

 

 

 

 

 

 

Comentarii