Gata cu mistreţii sau alte dobitoace pe pistă, la Iaşi: Aeroportul îşi securizează gardul perimetral, cu fonduri europene

joi, 08 decembrie 2022, 23:58
2 MIN
 Gata cu mistreţii sau alte dobitoace pe pistă, la Iaşi: Aeroportul îşi securizează gardul perimetral, cu fonduri europene

Paza nu este eficientă pe timpul nopţii. Într-un incident petrecut cu câţiva ani în urmă, un avion a lovit un mistreţ care ajunsese pe pistă

 

Aeroportul a lansat în licitaţie achiziţia serviciilor de proiectare, realizarea documentaţiei tehnice pentru obţinerea avizelor şi autorizaţiilor, asistenţă tehnică şi execuţia lucrărilor pentru obiectivul de investiţii „Sistem de protecţie perimetrală”. Valoarea estimată este de 7,92 milioane de lei fără TVA, finanţare obţinută prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM). Ofertele pot fi înscrise până pe 22 decembrie. Durata contractului este de 32 luni – maxim 6 luni perioada de proiectare şi execuţie, urmate de 24 luni perioada de garanţie.

În acest moment nu există niciun fel de sistem electronic de alarmare la efracţie montat de-a lungul gardului perimetral care împrejmuieşte pista de aterizare a aeronavelor, iar paza este efectuată de către agenţi dispuşi în 5 posturi. „Metoda este ineficientă datorită faptului că există multe vulnerabilităţi în zone unde agenţii nu au vizibilitate, iar numărul lor este insuficient raportat la lungimea totală a gardului perimetral, de aproximativ 9,2 km”, se arată în Caietul de sarcini. Pe timp de noapte există riscul ca o persoană sau chiar unele animale să pătrundă în perimetruI păzit şi să ajungă pe pista de aterizare a aeronavelor, fără ca agenţii de pază să poată acţiona în timp util în vederea înlăturării pericolului, menţionează documentul citat.

Un incident devenit antologic s-a petrecut la sfârşitul lunii septembrie 2011, când un avion TAROM care venea de la Bucureşti a lovit la aterizarea la Iaşi un porc mistreţ rătăcit pe pistă. Niciun pasager nu a fost rănit, iar roata a pierdut doar un senzor. Animalul s-a strecurat prin gardul de sârmă ghimpată, iar directorul de atunci al aerogării s-a dezvinovăţit spunând că e nevoie de fonduri europene pentru construirea unui gard metalic de protecţie a pistei.

Prin contractul lansat în licitaţie, paza şi supravegherea limitelor aeroportului se vor face prin detectoare de tip radar, camere video cu iluminare laser şi sistem tv cu circuit închis, toate având şi UPS-uri pentru asigurarea funcţionării autonome. 

Comentarii