Încă un pas (mic) pentru A8: începe lunga procedură de mediu

luni, 08 ianuarie 2024, 02:50
4 MIN
 Încă un pas (mic) pentru A8: începe lunga procedură de mediu

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul «Autostrada Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni» propus a fi realizat pe teritoriul administrativ al judeţului Iaşi: municipiul Paşcani, oraşul Târgu Frumos, oraşul Podu Iloaiei, comunele Moţca, Mirosloveşti, Stolniceni-Prăjescu, Heleşteni, Ruginoasa, Costeşti, Ion Neculce, Bălţaţi, Erbiceni, Dumeşti, Leţcani, Miroslava, Rediu, Popricani, Victoria, Aroneanu, Ungheni, Golăeşti”. 

Este anunţul făcut de CNAIR chiar înainte de vacanţa de iarnă. Ca de obicei, „dezgheţul” instituţiilor publice are loc la o săptămână de la intrarea în noul an, astfel că, de astăzi, „informaţiile privind proiectul propus pot fi consultate la sediul APM Iaşi din Calea Chişinăului nr. 43, Iaşi, şi la sediul CNAIR, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sector 1, Bucureşti, în zilele de luni-joi, între orele 9-12”. Observaţiile publicului – legate de eventuale probleme de mediu – se primesc zilnic la sediul APM Iaşi, mai precizează anunţul.

CITESTE SI: Autostrada Unirii: cinci ani pe hârtii oficiale şi niciun metru de asfalt

Publicarea anunţului a fost făcută la exact un an de la emiterea Certificatului de urbanism pentru acest segment de autostradă. Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Costel Alexe, a semnat pe 29 decembrie 2022 documentul pentru elaborarea documentaţiei tehnice pentru Autostrada Moţca-Iaşi-Ungheni, 93 km până la podul peste Prut. Pentru asta, CJ a colaborat cu 21 de unităţi administrativ teritoriale (oraşe şi comune) pentru obţinerea avizelor necesare certificatului.

„Un angajament pe termen lung”

„Am fost şi rămân un liant între autorităţile centrale şi cele locale pentru a ne asigura că nu ne blocăm în probleme birocratice şi pentru a accelera ritmul de implementare. Am promis cetăţenilor că vom trece Carpaţii pe A8 şi trebuie să ne ţinem de cuvânt, aşa cum am promis că vom conecta Moldova şi prin autostrada A7. Soarta autostrăzilor Moldovei a fost de la început o preocupare pentru noi şi rămâne un angajament pe termen lung faţă de comunitatea noastră, de la primul document semnat, la primul strat de asfalt turnat, până la momentul în care vom trece Carpaţii pe autostradă”, declara la acel moment Costel Alexe.

Publicarea anunţului de solicitare a acordului de mediu este primul pas din cei 30 care duc la obţinerea OK-ului. Cei mai simpli sunt plata unor taxe – 400 de lei pentru etapa de încadrare, 1000 de lei pentru cea de definire a domeniului evaluării, respectiv 2000 de lei pentru cea de realizare şi evaluare a calităţii raportului privind impactul asupra mediului. Această din urmă etapă, cu toate fazele birocratice (care includ, fiecare, consultări publice), poate să dureze şi mai mult de cinci luni. Aşadar, începutul verii este un termen optimist pentru bifarea mult râvnitului acord.

CITESTE SI: S-au adjudecat banii pentru două treimi din autostrada A8. Cum rămâne cu Moţca-Ungheni?

„Pentru A8, la fel ca pentru orice altă autostradă sau proiect de infrastructură mare, instituţiile statului român şi instituţiile din coordonarea Ministerului Mediului ştiu că nu trebuie pierdută nicio zi. Nu trece săptămână în care să nu discut cu directorul general al CNAIR ori cu ministrul Transporturilor despre marile proiecte de infrastructură, rutiere sau feroviare. Vă asigur că în ceea ce priveşte APM încercăm să nu pierdem nicio zi, folosim doar termenele maximale (!) prevăzute de legislaţie pentru a putea să ne bucurăm cât mai repede de această infrastructură atât de necesară”, afirma ministrul Mediului, Mircea Fechet, la Iaşi, la începutul toamnei trecute.

În 2024, toamna

Dacă până la sfârşitul anului 2024 nu va fi emisă şi autorizaţia de construcţie pentru A8, valabilitatea certificatului de urbanism va trebui să fie prelungită. O formalitate, la urma urmei, pe fondul întârzierii foarte mari – de peste un an – acumulată până acum de firma Consitrans, proiectantul angajat să reactualizeze studiul de fezabilitate şi să elaboreze proiectul tehnic pentru A8 între Moţca şi Prut. Termenul estimat în prezent de CNAIR pentru obţinerea documentaţiei de la Consitrans este septembrie 2024.

Amintim că şi licitaţia pentru construirea podului peste Prut bate pasul pe loc: este suspendată de patru luni. Este singura procedură ce vizează un contract de edificare aflată în acest stadiu. Celelalte contracte a căror atribuire este suspendată se referă la servicii de supervizare a proiectării şi execuţiei – pentru Autostrăzile Sibiu-Piteşti (cinci tronsoane), Braşov-Tg. Mureş-Cluj-Oradea (două tronsoane), dar şi pentru A8, respectiv pentru cele două capete, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului şi Tg. Neamţ-Moţca. 

Comentarii