Directorul Operei face abia acum studiile de Canto pe care trebuia să le aibă în urmă cu 10 ani

„Pavarotti” de la Iaşi: cum a fost angajat managerul Andrei Fermeşanu ca solist? Student plin de restanţe

marți, 08 februarie 2022, 02:50
5 MIN
 „Pavarotti” de la Iaşi: cum a fost angajat managerul Andrei Fermeşanu ca solist? Student plin de restanţe

Managerul Operei Naţionale Române din Iaşi este student. Andrei Fermeşanu, proaspăt numit interimar în locul lui Daniel Şandru, este înscris în anul al II-lea la Facultatea de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice de la Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iaşi (UNAGE), unde studiază Interpretare Canto. Problema este însă că studiile acestea trebuia să le aibă deja în urmă cu 10 ani, atunci când a fost angajat de către Beatrice Rancea ca solist, tenor, la Opera Naţională Română din Iaşi. 

Este singurul solist angajat pe perioadă nedeterminată, în momentul de faţă, de la Operă, care nu este absolvent de Canto. În CV-ul său, Andrei Fermeşanu scrie doar că a absolvit Conservatorul, însă sursele noastre din instituţie au explicat că acesta a terminat, de fapt, specializarea Muzicologie, nu Interpretare Canto. Deşi există o asemănare în trunchiul comun, specializările sunt complet diferite şi sunt folosite pentru a accede în cariere complet diferite. „E ca şi cum cineva merge la Facultatea de Filosofie de la «Cuza», dar acolo face Relaţii Internaţionale, nu Filosofie. Omul acela nu este filosof, deşi are diploma de licenţă de la aceeaşi facultate”, a explicat un specialist în studii superioare pentru „Ziarul de Iaşi”.

Universitatea confirmă: e student în anul al II-lea la Canto

„Ziarul de Iaşi” a vorbit cu mai multe surse din interiorul Operei Naţionale Române din Iaşi care au confirmat faptul că pentru Andrei Fermeşanu s-a realizat „o inginerie” la angajare, pentru ca acesta să ocupe un post de solist pe perioadă nedeterminată. Post pe care, de altfel, se află şi astăzi, deşi este suspendat pe perioada în care îşi exercită mandatul de manager interimar. Nu ştim însă de ce s-a luat această decizie: Beatrice Rancea a avut telefonul închis în ultimele două zile, iar Andrei Fermeşanu a refuzat să ne răspundă apelurilor şi mesajelor text, deşi am încercat să îl contactăm inclusiv prin purtătorul de cuvânt al instituţiei. Aşteptăm în continuare un punct de vedere din partea noului manager al Operei pe care să îl publicăm cu privire la acest subiect.

Am contactat însă, în acelaşi timp, şi reprezentanţii Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi. Aceştia ne-au confirmat că managerul este student în anul al II-lea la Interpretare Canto. Şeful catedrei de Canto, lectorul universitar Ionuţ Urdeş, a declarat pentru „Ziarul de Iaşi” că managerul este tratat ca orice student, fără să fie făcută vreo diferenţiere. Sursele noastre au precizat că situaţia şcolară a studentului Fermeşanu nu este printre cele mai grozave: acesta nu prea a ajuns pe la facultate şi a rămas student din bunăvoinţa cadrelor didactice.

Rugat să confirme dacă are managerul Operei are prezenţe la cursuri şi toate examenele la zi, Ionuţ Urdeş s-a limitat la a spune că este un student ca oricare altul. „Înţeleg că la Operă există nişte probleme şi au existat dintotdeauna, ceea ce ţine de manageriatul Operei se întâmplă la Operă şi ceea ce ţine de activitatea de student a domnului Fermeşanu ţine de facultate şi nu doresc să comentez. A urmat ca toţi studenţii facultatea. Dacă se va conforma îndatoririlor de student e foarte bine. Nu am afirmat că şi-a susţinut toate examenele, dacă e prezent la cursuri şi examene promovează, ca orice student”, a declarat Ionuţ Urdeş.

Conducerea Arte: Muzicologia şi Canto sunt specializări complet diferite

Conform conducerii Universităţii de Arte, sunt diferenţe foarte mari între Muzicologie şi Interpretare Canto: Muzicologia are o durată a studiilor de patru ani, la Interpretare Canto sunt doar trei ani. La Muzicologie accentul se pune pe studii de cercetare, teoretice, cu practică puţină, în timp ce la Canto focalizarea se pune pe artă interpretativă, artă scenică.

„Este complet altceva, sunt diferenţiate şi prin planul de învăţământ, dar şi prin competenţele primite la final prin diplomele de studii. În suplimentul ataşat diplomelor de studii se precizează şi meseriile pe care absolvenţii le pot avea, în funcţie de specializare”, au transmis reprezentanţii conducerii universităţii pentru publicaţia noastră. Întrebaţi dacă o persoană cu studii de Muzicologie poate fi angajat ca solist într-o instituţie culturală de profil, reprezentanţii universităţii au spus că acest fapt depinde de încadrare, dar recomandarea ar fi doar pe anumite proiecte, pe perioadă determinată.

„La o încadrare pe perioadă nelimitată e altă discuţie, sunt şi alţi factori de luat în seamă, acolo angajatorul stabileşte exact ce are nevoie şi poate consulta suplimentul care însoţeşte diploma de licenţă, pentru a se vedea competenţele pentru care absolventul este pregătit”, au precizat reprezentanţii conducerii UNAGE. Menţionam faptul că discuţia cu aceştia a fost în termeni generali: dacă un absolvent de Muzicologie poate fi angajat ca Solist, fără a preciza că este vorba despre actualul manager al Operei din Iaşi.

„Doar pe Pavarotti îl angajezi aşa”

Situaţia lui Andrei Fermeşanu nu pare unică doar în Iaşi, ci şi în toate marile instituţii culturale de profil din ţară. „Ziarul de Iaşi” a luat legătura cu Florin Estefan, manager al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca. Când am discutat, acesta era la o întâlnire cu reprezentanţi ai Operei din Bucureşti. Niciuna dintre persoanele prezente la întâlnirea respectivă nu a mai întâlnit un astfel de caz: ca soliştii să fie angajaţi fără studii de Interpretare Canto. Din discuţia purtată cu reporterul „Ziarului de Iaşi”, a reieşit că această condiţie este una fundamentală.

„Nu am angajat niciodată aşa. De fapt, în mod normal, nu poţi angaja pe cineva pe funcţia de solist cu studii de Muzicologie. Dacă vine la cor, poate, poţi să îl iei ca artist liric, că are făcut la Muzicologie un modul de Canto, dar aici trebuie văzut ce studii a făcut la facultate. Eventual, s-ar putea lua o derogare de studii de la minister, avem astfel de cazuri la balerini care nu au studii superioare, ministerul le dă derogare şi sunt angajaţi conform derogării. Dar, nu, nu am auzit de astfel de cazuri, noi luăm doar solişti care au terminat Canto. Doar, să zicem, dacă ar fi extraordinari, să vină Pavarotti fără studii şi îl angajezi că, merită, evident. Dar nu am întâlnit aşa ceva până acum”, a declarat Florin Estefan pentru „Ziarul de Iaşi”. 

Comentarii