„Recalculări”… electorale

vineri, 14 iunie 2019, 01:50
1 MIN
 „Recalculări”… electorale

Să vezi pe ecranul TV, la Antena 3, ca temă de dezbatere, Propaganda – arta de a vinde minciuni, cu Badea şi alţii, de acelaşi "calibru" al jurnalismului nostru de azi, poate să pară, înainte de a-i asculta pe debatter-i, o idee mai curând sinucigaşă, dacă ai memoria a ceea ce au tot făcut, în timp, "Antenele" lui Felix/Dan Voiculescu. 

Dar nu, de ce să se împiedice "băieţii" de acolo de astfel de scrupule? Nu "dă mai bine", vorba celor din branşă, "pe sticlă" să mimezi… inocenţa, să teoretizezi cu dezinvoltură trucată, neobrăzată, ba să mai şi mizezi pe faptul că alegerea şi abordarea temei inseşi ar putea trece drept o implicită garanţie că ei… "nici usturoi n-au mâncat, nici gura nu le miroase"? Asta da, "artă" de a vinde minciuni, fără a clipi măcar: folosind, iată, problematica propagandei, realmente importantă dacă s-ar vrea deschiderea ochilor electoratului asupra manevrelor şi manipulărilor prin ea, dar în cazul de faţă, dimpotrivă, tocmai în slujba unor atare tertipuri, sub masca "distanţat-angelică" citată. Tare proşti şi uşor de dus de nas trebuie să-şi fi socotind ei telespectatorii, dacă încearcă să-i aburească astfel!

Poate oare uita cineva atâtea emisiuni în care se tot făceau calcule "la tablă", de salarii mărite, de pensii majorate, atâtea buletine de ştiri dominate de aceeaşi temă, atâtea declaraţii şi promisiuni reiterate de când, veniţi la putere pe făgăduitele râuri de lapte şi miere, ne tot asaltează guvernanţii cu dărnicia lor? Ei, sigur, când s-a văzut mai exact ce rămâne din mult vânturatele (retoric) "măriri" vs. rata inflaţiei şi creşterile de preţuri, atunci gogoaşa politichianistă s-a mai dezumflat şi, tocmai de aceea, soluţia lor a fost ţinerea în priză, în continuare, măcar a unei părţi din electorat, pe tiparul aceluiaşi procedeu. Şi ce categorie mai vulnerabilă şi mai înclinată, cel puţin în ochii mai marilor zilei, să le înghită momelile decât pensionarii ar fi putut să-şi ia drept ţintă predilectă propaganda "artiştilor" minciunii? Şi ce alt instrument mai prompt dispus să facă jocul unei asemenea manipulări şi-ar fi putut găsi aceştia din urmă decât televiziunile mercenare, A3 a lui "Felix" şi RTV a lui Ghiţă? Cât poate dura o campanie electorală propriu-zisă? Şi de ce să laşi totul pentru acea perioadă limitată, destul de târzie, nu? Nu-i mai bine să-i ţii tot timpul pe cei vizaţi de înalt-"protectoarea" grijă a guvernanţilor, măcar de vorbă pe tema "măririlor" de pensii, mult aşteptate, mereu amânate, ba cu una, ba cu alta? Creşterile promise şi răs-promise, chipurile, "recalculate" mereu, de la o zi la alta, iată, pot deveni moneda de ieftină retorică politichianistă menită să-i… fidelizeze, pe calea micului ecran al "uriaşelor" măriri (doar pe hârtie) pe oamenii care, după ce au muncit o viaţă întreagă, ar avea tot dreptul, cinstit şi fără astfel de umilinţe, la o pensie pe care nu Olguţe şi Dăncile, nici Budăi, nimeni nu ar trebui să le asocieze practicilor de simulare, dispreţuitor, ciocoieşte, cum că aceia de la putere le-ar face-o cadou.

Câte unii dintre cei mai aroganţi parveniţi şi trepăduşi ai vremelnicei şi demagogicei Puteri n-au ezitat să agite sperietoarea înţărcării de la promisele (de către ei şi ai lor) "privilegii", doar în ochii lor, dependente de bunul plac (şi votul, la comandă, în Parlament) al lor, că de li s-ar lua din mâini "cozonacul" şi "cuţitul" împărţelii, va dispărea pomana: voci obraznice şi profund dispreţuitoare de fapt, ca Rădulescu-puşcoci sau etern impetuoasa ministeriabilă Olguţa Lia. Care "cozonac" s-a împărţit, în schimb, cu mare iuţeală aleşilor (de la primari şi până sus), ca şi altora care mai pot influenţa direcţionarea voturilor, de asemenea pentru pensii speciale şi alte hălci de privilegii şi bani destinate, la rândul lor, aceleiaşi reţele de "susţinători" în prag de test al urnelor, pe care tandemul PSD-ALDE ştie că îi poate năimi folosind ca şpagă electorală fondurile pe care partidele, prin vot parlamentar şi lege, şi le dau lor însele din buget. Adică folosind impozitele noastre şi taxele, ale tuturor, în interesul propriu, al protejaţilor şi învârtiţilor lor.

Fără a-i uita, desigur, nicicum pe retorii TV, gen Gâdea, Badea, Cristoiu, Ciuvică…, atât de vigilenţi "demascatori" ai propagandei – arta de a vinde minciuni, încât "măiestria" lor în materie de o asemenea greţoasă "artă" se înalţă, cu seninătate şi dezinvoltură, la treapta simulacrului de "imaculată" dezbatere TV. Sincerele noastre fluierături, nu aplauze, la aşa… "spectacol"!

Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea "Alexandru  Ioan Cuza" din Iaşi, critic şi istoric literar

Comentarii