REPORTAJ Campionatul regional de roboţi de la Iaşi. 49 de echipe de elevi într-o competiţie uluitoare. Unii au vândut clătite ca să ajungă aici

luni, 11 martie 2024, 02:50
12 MIN
 REPORTAJ Campionatul regional de roboţi de la Iaşi. 49 de echipe de elevi într-o competiţie uluitoare. Unii au vândut clătite ca să ajungă aici

Weekendul acesta a fost despre robotică şi despre pasiunea elevilor pentru electronică, mecanică şi programare. Turneul de Ligă al BRD FIRST Tech Challenge Romania s-a desfăşurat în perioada 8-10 martie la Centrul de Evenimente AGORA din Iaşi, unde au participat 49 de echipe din toată ţara. Câştigătorii vor concura la Campionatul Naţional BRD FIRST Tech Challenge şi, ulterior, la Mondialul de Robotică din Statele Unite ale Americii (SUA).

Reporterii „Ziarul de Iaşi” au participat la turneul de la Iaşi şi au cunoscut o parte dintre echipele de robotică. Tinerii ne-au spus istoria clubului de robotică din care fac parte, ne-au explicat prin câte modificări a trecut robotul lor, cum au încercat de la o zi la alta să îi aducă îmbunătăţiri şi să găsească cele mai bune soluţii. Unii au ajuns la versiunea finală după mai multe luni, alţii în numai câteva săptămâni, însă toţi erau optimişti şi încrezători că au dat tot ce au avut mai bun pentru această etapă a competiţiei.

Ce se întâmplă la o competiţie de robotică?

La etapa regională, fiecare echipă de robotică participă la şase meciuri. Sunt formate două alianţe – alianţa roşie şi alianţa albastră, a câte două echipe alese aleatoriu. Acestea sunt repartizate astfel încât fiecare echipă să joace în ambele alianţe şi cu echipe diferite, pentru a nu întâlni acelaşi grup, în aceeaşi poziţie, de două ori. De exemplu, dacă ehipa A joacă cu echipa B, ar putea fi o dată în alianţă, o dată în opoziţie.

Un meci durează două minute jumătate, dintre care treizeci de secunde sunt de autonomie, când robotul trebuie să execute mişcările singur.

Competiţia aduce în fiecare an noi sarcini pentru robot. Prin urmare, de la un an la altul, robotul trebuie adaptat sau modificat total, astfel încât să poată îndeplini tema concursrului. Anul trecut, spre exemplu, robotul trebuia să ridici nişte conuri şi să le aşeze unele peste altele.

Anul acesta, trebuie ridicaţi nişte pixeli, adică nişte hexagoane de o anumită dimensiune, care trebuie puse pe o placă. Ideea este asemănătoare jocului Tetris, fiindcă cu cât robotul pune mai multe hexagoane, cu atât nivelul creşte. Pe acea placă sunt trei linii care delimitează o anumită întălţime. Cu cât pixelii puşi trec de o anumită înălţime, cu atât echipa obţine puncte în plus. Mai mult decât atât, sunt unii pixeli coloraţi, iar dacă robotul reuşeşte să pună trei culori distincte unele lângă altele, echipa obţine, din nou, puncte bonus.

O altă sarcină pe care robotul trebuie să o îndeplinească este reprezentată de aruncarea avionului-dronă. Acesta trebuie să aibă un lansator care să arunce respectivul avion într-o zonă din exteriorul terenului de joc. Există trei zone delimitatea, iar în funcţie de locul aterizării avionului, echipa primeşte un anumit număr de puncte. Ultima probă constă în agăţarea robotului de o bară din terenul de joc.

Au vândut clătite pentru a-şi putea procura materialele

Zece elevi pasionaţi de robotică fac parte din echipa MechaByte de la Paradis International College Iaşi. Înfiinţată la finalul anului 2023 şi coordonată de profesoara de informatică Andreea Ioniţă, echipa reuneşte tineri din clasele a VII-a, a IX-a şi a XII-a.

În mai puţin de şase luni, clubul de robotică de la Colegiul Paradis a creat un robot funcţional, care, potrivit membrilor, îndeplineşte sarcinile „într-un timp decent”. „Pot să spun că am lucrat într-un pas alert, deoarece competiţiile se apropiau şi trebuia neapărat să ne prezentăm cu un robot funcţional”, a precizat Cristian Ghidireac, elev în clasa a XII-a, liderul echipei şi responsabil de partea mecanică şi design.

Pentru a putea achiziţiona toate materialele necesare construcţiei robotului, echipa MechaByte a organizat numeroase activităţi de strângere de fonduri. De exemplu, vânzarea clătitelor i-a ajutat să strângă sume destul de mari, astel încât să îşi poată cumpăra piesele encesare, precum o placă de expansiune care să permită conectarea mai multor motoare, „lucru de care era nevoie pentru a face un braţ să se mişte”.

„Pentru mine, este, în primul rând, o pasiune. Îmi place tot ce mişcă, e artificial şi e făcut de oameni. Cumva, noi dăm viaţă unor utilaje. În momentul în care văd că se mişcă ceva singur sau umblu pe controller şi observ că se ridică braţul robotului, pentru mine este o satisfacţie foarte mare”, a mărturisit Cristian.

Mezinul clubului de robotică de la Paradis International College Iaşi este David Grigore, elev în clasa a VII-a, care face parte tot din departamentul tehnic şi a fost ales chiar de mentorul echipei. „Am vrut să fac parte din echipă, pentru că am fost pasionat încă din clasele primare de partea de robotică, unde în fiecare an construiam câte un roboţel din lego care îndeplinea anumite sarcini”, a spus acesta.

Dorinţa elevilor de a avea un club de robotică la Colegiul „Negruzzi”

De la clubul de robotică Robozzi al Colegiului „Costache Negruzzi” din Iaşi ne-a întâmpinat Ana-Maria Angela Vasilachi, elevă în clasa a XI-a şi lider al echipei. Datorită ei şi a altor doi colegi de-ai săi, în acest an şcolar au fost puse bazele clubului de robotică, după mai multe tentative de înfiinţare şi de participare la competiţii. Mentorul principal ale echipei de la „Negruzzi” este Lucian Neagu, iar peer mentorul, elev şi fondator al echipei din trecut, este Ana Axinte, care acum studiază la Universitatea din Bucureşti.

Sunt unsprezece membri şi trei voluntari care au ales să înveţe câte puţin din fiecare departament, fără să existe o delimitare clară între ei. „Echipa noastră se întinde pe toate departamentele. Scopul este ca fiecare persoană să îşi poată lua pasiunea, să o extindă în cadrul echipei şi, totodată, să poată învăţa ceva şi din alt departament. Spre exemplu, noi avem departamente pe partea de mecanică, proiectare, programare, dar şi partea non-tehnică, cum ar fi design, marketing şi fundraising. Încercăm să ne amestecăm, astfel încât o persoană să aibă cunoştinţe din ambele părţi”, a declarat Ana-Maria, liderul echipei Robozzi.

Majoritatea membrilor din echipă sunt la liceu, doar un singur elev este în clasa a VII-a. Ana-Maria a mărturisit că fiind o echipă nouă, formată din oameni care nu au mai avut experinţă în robotică, a fost o provocare să se apropie şi să înţeleagă principiile de care aveau nevoie pentru construirea robotului. „Tema de anul acesta s-a dovedit a fi destul de dificilă, dar pot spune că ideea, în general, a fost să încercăm şi să testăm cât mai multe variaţii la fiecare mecanism, pentru a ajunge la un produs final care să ne satisfacă toate nevoile. La robot am început să lucrăm din septembrie, când a fost anunţată tema, iar de atunci l-am tot îmbunătăţit. Primul meu scop, în calitate de lider, a fost să mă ocup de evoluţia membrilor, nu neapărat să avem cel mai bun robot din competiţie”, a completat eleva de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”.

Singurul club de robotică din Paşcani

Clubul de robotică MironoBot aparţine de Liceul „Miron Costin” din Paşcani şi a fost înfiinţat în anul 2019 de profesorul Ioan Cazacu. În prezent, echipa este formată din paisprezece membri care activează pe diferite departamente.

O membră a echipei MironoBot ne-a spus că robotul a fost construit în aproximativ două-trei săptămâni pentru această etapă a competiţiei. Aveau baza deja făcută, modificările fiind pe partea sistemelor de joc şi a înfăţişării. Însă, au fost situaţii în cazul altor concursuri când robotul a fost finalizat în doar două-trei zile.

„Este singurul club de robotică din oraşul meu care participă la această competiţie şi având în vedere că este a liceului la care învăţ, am zis să profit de ocazie. Acest club de robotică îmi oferă foarte multe avantaje spre viitor, chiar mă poate face să merg spre o facultate din acest domeniu. Îmi place că aici găseşti prietenia îmbinată cu competiţia într-un mod foarte plăcut şi atractiv”, a menţionat Denisa Gabriela Grămadă, elevă în clasa a XI-a la Liceul „Miron Costin” din Paşcani. Această ne-a mărturisit că la început nu a îndrăznit să se înscrie în clubul de robotică, fiindcă nu considera că are suficiente cunoştinţe în domeniu. „Anul următor, mi-am dat seama că aveam câteva cunoştinţe care trebuiau doar descoperite, fiindcă erau ascunse. Având mentori şi membri care te învaţă, e foarte uşor”, a adăugat tânăra.

Pentru Vasilică Răzvan Fasolă, elev tot în clasa a clasa a XI-a şi membru al echipei MironoBot, clubul de robotică a fost precum un vis devenit realitate, întrucât cunoştea această pasiune încă din copilărie. „Mi-a plăcut să descopăr partea aceasta a tehnologiei. Robotica a fost oportunitatea perfectă pentru a combina elementul de noutate cu viitorul. Cred că mă va ajuta să mă dezvolt, pentru că îmi doresc să rămân pe partea aceasta de informatică”, a declara elevul.

Trei echipe de robotică la Liceul de Informatică din Iaşi

Liceul de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi se poate mândri cu trei echipe de robotică, două de liceu, CyLiis şi Peppers, şi una de gimnaziu, Avocado Robotics. Cele trei cluburi de robotică sunt coordonate de profesoara de informatică Mirela Ţibu.

Este primul an al Avocado Robotics ca echipă de FIRST Tech Challenge (FTC), după ce timp de mai mulţi ani a fost echipă de FIRST LEGO League. „Această schimbarea a venit deoarece am realizat că celelalte echipe surori ale noastre, Peppers şi CyLiis, erau în FTC şi am realizat că ne-am dori şi noi asta, pentru a ne maturiza”, a menţionat Karla Elena Damian, elevă în clasa a IX-a. Clubul de robotică Avocado este format din şapte membri şi zece voluntari, iar de construcţia robotului prezentat la această competiţie s-au ocupat încă din luna august.

Echipa de robotică Peppers a participat anul trecut la Competiţia Internaţională „First Tech Challenge Championship” desfăşurată la Houston, Texas, unde a obţinut premiul Motivate Award, locul al II-lea. La etapa naţională a aceleiaşi competiţii, în anul 2023, au ocupat locul al II-lea cu premiul „Inspire Award”, robotul lor clasându-se pe locul al V-lea la nivel naţional.

Liderul echipei ne-a spus că a intrat, în urmă cu trei ani, în echipa Peppers, întrucât era pasionat de proiectare 3D, urmând ca apoi să treacă prin toate departamentele. „Am intrat în clasa a IX-a când am decis cu mai mulţi colegi să ne implicăm, pentru că părea interesant. De când fac parte din echipă, mi-am dezvoltat foarte multe skill-uri şi tehnici, învăţând mecanică, proiectare 3D, marketing şi design. Îmi manageriez mult mai bine timpul, iar acum, fiind lider, am învăţat cum să organizez oamenii, să setez deadline-uri, să organizez evenimente. Indiferent de industria în care mă voi duce la final, sunt lucruri care mă vor ajuta”, a declarat liderul echipei Peppers.

Echipa CyLiis a participat în anul 2023 la Concursul Internaţional de Robotică Maryland Tech Invitational, în Laurel, Maryland (SUA). Este o echipă care activează în FTC de şapte ani, iar robotul din cadrul Turneului de Ligă al BRD FIRST Tech Challenge Romania este a doua variantă a clubului de robotică de la liceul din Iaşi. Au început proiectarea robotului în luna ianuarie, iar asamblarea lui a durat în jur de două luni. Deşi este prima competiţie a noului robot şi mai întâmpină unele probleme, membrii echipei sunt optimişti, spunând că întotdeauna găsesc soluţiile.

„Încercăm să includem cât mai multă lume în echipa CyLiis şi să oferim cât mai multe şanse tuturor pentru a-şi găsi pasiunea, fie că este vorba despre partea tehnică sau cea non-tehnică. De când eram mic am dezvoltat o pasiune pentru matematică şi fizică. Când am aflat că la liceul unde învăţ activează un club de robotică, am spus că este necesar să intru. Întâi am fost pe partea tehnică, iar apoi m-am transferat, pentru că sunt activităţi pe care nu le înveţi la şcoală şi care sunt esenţiale pentru viaţa de zi cu zi”, a transmis Dimitrie Mihai, elev în clasa a XI-a şi liderul echipei CyLiis.

Robotul de la şcoala militară

Dintre echipele prezente la competiţie, ne-a atras atenţia STEFTECH, de la Colegiul Naţional Militar din Câmpulung Moldovenesc. Îmbrăcaţi în uniformă şi cu o seriozitate aparte, tinerii meştereau la robotul care urma să intre pe teren.

Clubul de robotică STEFTECH a fost înfiinţat în anul 2017, iar în prezent este format din unsprezece membri. Au început să lucreze la robot de anul trecut, mai întâi ocupându-se de demontarea vechiului şasiu. „Am făcut o retrospectivă a greşelilor de anul trecut şi ne-am propus ca anul acesta să nu le mai repetăm. Am reuşit să concepem un nou model de şasiu şi, uşor-uşor, prin multă muncă şi testarea sistemelor am ajuns la acest produs final”, a precizat Robert Ailioaei, liderul echipei.

Deşi programul de la Colegiul Militar îi poate pune în dificultate, aceştia reuşesc mereu să găsească soluţii pentru a lucra la robotul lor, uneori întâlnindu-se chiar şi noaptea. Ziua lucrează în timpul orelor, atunci când le permit profesorii, şi în timpul programului de studiu, de la 16 la 19. Dacă nu termină în timpul zilei ceea ce şi-au propus, continuă până la miezul nopţii.

„Pasiunea mea pentru informatică m-a determinat să intru în clubul de robotică. Din clasa a V-a am studiat informatica la Clubul Copiilor din Vaslui şi am descoperit această pasiune. Atunci când văd robotul făcut din mâinile mele, am o oarecare satisfacţie fiindcă el chiar funcţionează”, a declarat Robert.

În ceea ce priveşte îmbinarea acestei pasiuni cu şcoala militară, Ana Maria Pădurariu, membră în clubul de robotică STEFTECH, spune că armata îi oferă numeroase oportunităţi. „Deşi programul este unul destul de încărcat, am reuşit să îmbinăm liceul militar cu robotica. În timpul liber lucrăm, uneori chiar şi după stingere, cu acordul ofiţerului de serviciu. Cunoştinţele pe care le-am luat de la orele de pregătire militară şi de la orele de informatică ne-au ajutat foarte mult”, a precizat mărturisit aceasta. Ana Maria îşi doreşte să urmeze Academia Tehnică Militară, iar echipa de robotică a ajutat-o să stăpânească partea de programare şi comunicare.

Cum funcţionează un robot

Întrucât a fost vorba de foarte multe meciuri, programul competiţiei a fost destul de aglomerat. Fiecare echipă trebuia să ştie exact când este momentul să intre pe terenul de joc. În pauze, acestea s-au putut antrena pe unul din terenurile de practică puse la dispoziţie de organizatori, loc de unde puteau şi să urmărească fiecare meci prin intermediul unui ecran imens.

La locul de practică am întâlnit echipa ByteForce, care se antrena cu un robot spectaculos. Mihnea Bîrliba, membru al echipei de la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” din Galaţi, ne-a explicat cum funcţionează robotul. 

Comentarii