De Business

Punem punctul pe știi

Uber a intrat pe piaţa locală din Iaşi. La cât se ridică preţul pe kilometru?

Pentru început sunt activi doar câteva zeci de şoferi, iar pe viitor numărul lor va ajunge la câteva sute.

vineri, 22 februarie 2019, 02:50
4 MIN
 Uber a intrat pe piaţa locală din Iaşi. La cât se ridică preţul pe kilometru?

Platforma Uber, care este o alternativă la serviciile tradiţionale de taximetrie, şi-a activat ieri la ora 12 aplicaţia pe oraşul Iaşi. Acesta este cel de-al cincilea municipiu în care s-a extins Uber, după Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Braşov. Reprezentanţii platformei ne-au transmis faptul că există deja la Iaşi câteva zeci de şoferi parteneri şi că vor ajunge la câteva sute, Iaşul fiind un oraş destul de mare. 

Tariful pe kilometru este de 1,8 lei, mai scăzut decât la firmele de taximetrie aflate pe piaţa ieşeană în prezent, care depăşesc 2 lei pe kilometru. În ultimele trei luni, în jur de 10.000 de ieşeni şi-au instalat deja aplicaţia pe telefon, conform cifrelor furnizate de Uber. Apariţia platformei pe piaţa din România a stârnit vâlvă încă de la început iar în 2016, firmele de taximetri din Cluj au dat platforma în judecată. În prezent, mai multe firme din Bucureşti cheamă în instanţă platformele Uber şi Taxify pentru concurenţă neloială. Menţionăm faptul că Taxify urmăreşte să intre şi pe piaţa ieşeană în curând. Uber a pierdut în primă instanţă în litigiul cu taximetriştii din Cluj-Napoca însă decizia nu este definitivă şi poate fi atacată la instanţa superioară. După lansarea zvonului că Uber vine la Iaşi a avut loc şi un protest de două zile făcut de taximetriştii ieşeni în centrul oraşului. Aceştia sunt nemulţumiţi de faptul că platforma nu are nevoie de tot felul de autorizaţii şi că le fură clienţii. La Iaşi, Uber caută şoferi atât pe reţelele de socializare cât şi pe OLX, unde precizează că au nevoie de parteneri civilizaţi, cu vârsta minimă de 21 de ani şi cu bun simţ.
 
„Programul este flexibil, pe scurt, lucraţi când doriţi. Puteţi folosi aplicaţia doar în drum spre serviciu pentru a câştiga un venit suplimentar. Nu aveţi nici o obligaţie faţă de noi, comisionul se retrage doar când lucraţi”, se precizează în anunţ. De asemenea, se precizează şi câteva condiţii: maşina să fie mai nouă de 2004, să aibă aer condiţionat, 4 uşi şi să fie curată şi îngrijită. Ieşenii interesaţi de acest job, part-time sau full-time, trebuie să pună la dosar o copie a cărţii de identitate, copie după permisul de conducere, care trebuie să fie mai vechi de 1 an, cazierul judiciar, scos cu maxim 30 de zile înainte, certificatul de înmatriculare al maşinii şi asigurarea RCA. „Comisionul este de 10% şi 12,5 lei pe săptămână pentru contabilitate iar între firma noastra şi dumneavoastră se va realiza un contract de prestari servicii”, mai precizează cei de la Uber. Cei care nu au mai mers cu acest serviciu nicăieri în ţară au parte şi de o surpriză. Prima cursă pentru utilizatorii noi este gratuită folosind codul „HelloIasi”.

Cine a fost primul client

Cei de la Uber au anunţat faptul că primul client care a folosit serviciul la Iaşi este actorul Marius Manole, numit şi „clientul zero”. „Există multă dezinformare în jurul serviciului de taximetrie Uber. E un mit cum că Uber e nefiscalizat. Dar noi nu lucrăm cu persoane fizice ci cu persoane juridice, cu firme. Clientul primeşte factură fiscală cu preţul şi o poate descărca de pe platformă. Există Uber Sistems Romania,  avem o entitate, deci plătim taxe în ţară. Acum avem un birou şi la Iaşi. Şoferii trebuie să obţină un rating de minim 4.6 ca să mai poată fi activi pe platformă, din maximul de 5. Dacă unul face ceva neplăcut pentru client, este dezactivat în timp real, nu mai poate lua clienţi. Nu există un program fix, poţi intra online oricând. Însă nu poţi conduce mai mult de 12 ore continu, Uber te obligă să iei 6 ore de pauză în această situaţie”, a declarat Alexandra Corolea, PR în cadrul Uber.

Bacşişurile se dau tot prin aplicaţie

Aceasta a mai explicat faptul că reprezentanţii Uber nu consideră că au un conflict cu firmele de taximetrie şi că în Germania chiar colaborează cu ele. Spun că de 4 ani sunt pe piaţa din Bucureşti şi de 9 ani pe cea din America iar în Europa sunt prezenţi în 20 de ţări. „Pe viitor avem o strategie multimodală, vrem să integrăm în aplicaţii serviciile de taxi, de închiriere taxi cu şofer, închiriere maşini, trotinete electrice şi biciclete, să integrăm chiar şi transportul public. Să poţi cumpăra de pe Uber biletul de tren, autobuz sau tramvai. În Bucureşti avem şi serviciul Uber Eats, livrare de mâncare. Ne propunem ca în viitor, dacă o sa avem cerere, să îl implementăm şi la Iaşi. În această situaţie, restaurantele vor avea raiting, cum au taxiurile”, ne mai explică PR-ul Uber. Tot prin aplicaţie se pot da şi bacşişurile, prin selectarea unei sume prestabilite. De asemenea, la Iaşi există şi varianta de plată cash. Pe piaţa din capitală a intrat deja şi Uber Green, pentru clienţii care doresc să circule doar cu autoturisme electrice. O altă noutate făcută publică de către reprezentanţi este faptul că din 2019, Uber se va lista la bursă. Uber este o companie de tehnologie fondată în 2009, cu sediul global în San Francisco, California, care dezvoltă soluţii de mobilitate urbană. În prezent, serviciul este disponibil în peste 600 de oraşe din 64 de ţări. Milioane de curse au loc zilnic, la nivel mondial, Pragul de 10 miliarde de curse fiind atins în iunie 2018.

 

 

 

 

 

Comentarii