Afacerea a doi tineri soţi din Iaşi care modelează chipuri cu instrumente laser. O idee amuzantă care aduce bani
Doi antreprenori din Iaşi transformă chipul şi asemănarea unei persoane într-o figurină din lemn cu ajutorul unui laser şi al culorilor acrilice. Figurinele sunt proiectate, decupate laser, pictate manual, ulterior fiind asamblate tot manual. Ieşenii au declarat pentru „Ziarul de Iaşi” că aceste produse pe care le creează într-un atelier de pe strada Bucium sunt la momentul actual unice în Europa.
Soţii Andreea şi Andrei Lovin au intrat în afaceri în urmă cu şase ani, dar cu un alt business, cu producţia de accesorii de îmbrăcăminte precum eşarfe, papioane, batiste pentru sacou.
De trei ani şi jumătate au pus bazele afacerii Loving LaserArts şi realizează sub acest nume diverse obiecte decupate laser, decoraţiuni din lemn, accesorii personalizate pentru evenimente, figurine şi rame cu portrete, dar şi alte produse pentru afaceri, cum ar fi logo-uri. Au început cu un proiect Start-Up Nation, prima ediţie. Investiţia iniţială a fost de 42.000 de euro nerambursabili, dar pe parcurs au mai investit câteva mii de euro în afacere. Laserul l-au cumpărat cu 13.000 de euro.
Produsele sunt comercializate online în toată ţara, dar au clienţi şi din Anglia, Germania şi Belgia. Preţurile încep de la 5-10 lei şi urcă până la câteva mii de lei, în funcţie de complexitatea proiectului.
„Faimoasele figurine FIPO din lemn, figurinele poznaşe, aşa cum ne place nouă să le spunem, sunt un produs unic în Europa. Sunt jucării cu membrele mobile, acţionate de un sistem de aţe. Chipul este, practic, un portret, iar restul detaliilor (îmbrăcămintea, accesoriile din mâna lor, poziţiile) sunt stabilite cu cei care comandă. Cum am ajuns la acest produs? Păi, un alt atelier din Iaşi realiza aceste figurine pe lângă alte jucării. Ne-am cunoscut la un moment dat când am apelat la ajutorul lor într-o situaţie în care la noi era defect aparatul, ne-au ajutat, şi am profitat de ocazie ca să le complimentăm munca. Am rămas prieteni. Fetele au spus după o vreme că nu mai pot duce proiectul mai departe din lipsa timpului, şi ne-au întrebat dacă nu dorim să îl preluăm noi, pentru că eram singurii care le-au inspirat încrederea că ar putea duce proiectul mai departe. Chiar zilele trecute am vorbit şi au spus că se bucură că a rămas la noi proiectul, deoarece au văzut câtă atenţie dăm detaliilor şi cât de pasionaţi suntem de ceea ce facem”, ne-a explicat Andrei Lovin.
Acesta spune că după 15 ani de lucru în domeniul HoReCa a decis să încerce să-şi dezvolte pasiunea pe care o avea. „Iniţial realizam accesorii de îmbrăcăminte, papioane, brăţări cu pietre semipreţioase, sârmă de argint, sfoară/piele, lanţuri cu pietre semipreţioase pentru pantaloni/vestă si tot felul de chestii de genul acesta, dar pentru prieteni. Apoi am făcut societatea şi am accesat programul Start-Up Nation, dorind să dezvoltăm o afacere din asta. Nu se genera destul profit şi am diversificat în primă fază cu câteva produse decupate laser, apoi mai multe, până am ajuns să facem doar astfel de produse, pentru că ne-a plăcut mult mixul acesta între decupaje şi vopsit”, povesteşte Andrei.
Bazele pentru decoraţiuni cu licheni sau flori stabilizate
În portofoliul Loving LaserArts se regăsesc două categorii de produse, ambele cu un numitor comun: sunt fotogravate şi decupate laser, apoi vopsite, pictate sau vopsite manual. Prima categorie se adresează clientului final, iar a doua categorie o constituie bazele pentru decoraţiuni cu licheni sau flori stabilizate.
Tinerii spun că afacerea poate fi profitabilă pe termen lung, cu condiţia să ştii unde te plasezi pe piaţă şi cui te adresezi. Momentan au un dispozitiv cu masa mare de lucru care le permite să lucreze şi serii de produse. „Ne este suficient, pentru că laserul doar ne ajută să decupăm părţi ale produselor noastre, însă conceptul Loving LaserArts se bazează pe nota personală adăugată produselor prin spray art şi pictură în acrilic”, spune Andreea Lovin, care adaugă că cea mai mare provocare în domeniu constă în găsirea nişei potrivite şi categoriei de clienţi pe acea nişă, cei care caută preţul cel mai mic sau cei care caută produsul cel mai bun/ frumos. „Ideea este că nouă ne place să credem că ne adresăm oricui, însă ne apreciază mai mult clienţii care dau atenţie unor detalii, care apreciază ideea, povestea din spatele produsului fizic. Noi acestui tip de clienţi ne adresăm. Este posibil ca mare parte dintre cei care nu apreciază aceste aspecte să ţină cont mai mult de preţul produsului şi să cumpere de la concurenţă, care ne reproduce anumite modele în varianta de calitate mai redusă”, a completat Andreea.
“Am fost pionierii unor modele şi putem spune că am schimbat piaţa”
Tinerii colaborează cu firme de decoraţiuni, evenimente sau săli de evenimente cărora le oferă produse personalizate conceptual şi cromatic, dar au printre clienţi şi diverse firme pentru care realizează produse personalizate pentru promovare, logo-uri sau diverse decoraţiuni pentru spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea. „Un alt produs realizat de noi: ramele cu portrete, gândite iniţial pentru mame cu ocazia zilei de 8 Martie, dar ele pot fi oferite cu orice ocazie. A doua categorie de produse o reprezintă bazele pentru licheni, practic nişte lucrări realizate de noi, pe care diverse firme de decoraţiuni le folosesc pentru a le îmbogăţi cu licheni şi/sau flori stabilizate şi le comercializează mai departe. Şi aici am fost pionierii unor modele şi putem spune că am schimbat piaţa de când am intrat pe acest segment. Având în vedere faptul că aproape toate produsele noastre sunt personalizate şi noi le realizăm de la zero, nu avem stocuri şi lucrăm doar pe bază de comandă. Comenzile le preluăm pe pagina noastră de Facebook. Avem în plan şi un site de prezentare”, ne-a explicat Andrei.
El spune că una dintre provocările pieţei este concurenţa neloială, pentru că au apărut variante mai ieftine de laser, mai mici, şi apar acei „artizani” fără forme legale, care fac lucruri de slabă calitate şi le vând sub preţ.
„Această categorie reprezintă o provocare, în general, pentru acest tip de afacere, dar pe noi nu ne afectează deoarece nu ne adresăm acestui tip de clienţi. Pentru noi problematici sunt cei care lucrează cu forme legale, dar poate nu au inspiraţie, nu au timp să caute surse potrivite şi se inspiră direct de la noi. Dacă ar fi doar inspiraţie nu ar fi o problemă, dar se copiază produse. Fiind customizate toate produsele, iar fiecare proiect diferit, ne este foarte greu să înregistrăm produse pentru a fi protejaţi din punct de vedere legal de Legea drepturilor de autor, prin urmare încercăm să fim şi mai buni, să facem lucruri mai greu de reprodus”, a adăugat antreprenorul din Iaşi.
Publicitate și alte recomandări video