Experiment unic în ţară – Concluzii îngrijorătoare în Raportul testelor iniţiale date elevilor anul trecut la Iaşi

joi, 19 ianuarie 2023, 02:50
4 MIN
 Experiment unic în ţară – Concluzii îngrijorătoare în Raportul testelor iniţiale date elevilor anul trecut la Iaşi

Diferenţa dintre unităţile de învăţământ din mediul urban şi cele din mediul rural continuă să existe şi în anul şcolar 2022-2023. Potrivit unui raport al Inspectoratului Şcolar Judeţean din Iaşi, decalajul substanţial urban-rural se observă în rezultatele obţinute la evaluarea iniţială din luna septembrie, evaluare experiment la Iaşi. Mediile colegiilor naţionale depăşesc cu mult mediile unităţilor şcolare din rural, care, de cele mai multe ori, nu au trecut de nota 5.

 La începutul anului şcolar 2022-2023, în perioada 12-23 septembrie 2022, 190 de unităţi şcolare şi 59.531 de elevi din Iaşi, din clasele V-XII, au susţinut testarea iniţială. Elevii înscrişi în învăţământul gimnazial şi liceal au susţinut teste la 11 discipline din curriculumul şcolar: limba şi literatura română, limba modernă 1, limba modernă 2, matematică, fizică, chimie, biologie, geografie, istorie, discipline socio-umane, informatică şi TIC. Totodată, mai multe unităţi şcolare de nivel liceal, profil tehnologic, au optat pentru evaluarea iniţială a elevilor şi la disciplinele tehnice specifice profilului.

Unităţile de învăţământ au centralizat rezultatele pe baza unei proceduri interne şi au transmis către Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi o sinteză a acestora, alături de constatări şi de un plan de intervenţie ameliorativă.

Raportul privind administrarea testelor iniţiale în judeţul Iaşi – 12-23 septembrie 2022, realizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, arată rezultatele fiecărei materii în parte pentru cele 10 unităţi de învăţământ alese drept eşantion. Acestea sunt:

  • Colegiul Naţional „Emil Racoviţă”, Iaşi (unitatea 1)
  • Colegiul Naţional, Iaşi (unitatea 2)
  • Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi (unitatea 3)
  • Colegiul Agricol şi de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi”, Iaşi (unitatea 4)
  • Colegiul Tehnic de Căi Ferate „Unirea”, Paşcani (unitatea 5)
  • Şcoala Gimnazială „Alexandru Vlahuţă”, Iaşi (unitatea 6)
  • Şcoala Gimnazială „Bogdan Petriceicu Haşdeu”, Iaşi (unitatea 7)
  • Şcoala Gimnazială, Deleni (unitatea 8)
  • Şcoala Gimnazială, Golăieşti (unitatea 9)
  • Şcoala Gimnazială, Liteni (unitatea 10)

Limba şi literatura română

La Limba şi literatura română există discrepanţe între mediile obţinute de clasele V-VIII în unităţile şcolare din urban şi cele din rural. A fost înregistrată o diferenţă de 1.81 de puncte între unităţile de învăţământ din mediul urban şi cele din mediul rural.

Rezultatul este, însă, mai mic decât anul precedent, când s-a observat o diferenţă de 2.38 de puncte. ISJ Iaşi spune că testarea la Limba şi literatura română „reflectă capacitatea elevilor de a înţelege şi extrage dintr-un text ideile principale, de a formula opinii şi de a manifesta creativitate în redactarea unui text”. Un motiv frecvent menţinut ca având nevoie de ameliorare a fost „utilizarea limbii şi capacitatea de a scrie corect şi nuanţat”.

În cazul liceelor, rezultatele obţinute la evaluarea iniţială sunt influenţate de nivelul profilului unităţii de învăţământ. Astfel, există în continuare un decalaj de 1.97 de puncte în anul 2022, puţin mai scăzut faţă de anul 2021, când au fost 2.08 puncte diferenţă.

În urma testării iniţiale pentru clasele IX-XII s-a cerut „ameliorarea abilităţilor elevilor de a analiza un text, de exprima logic şi coerent un punct de vedere personal sau raportat la un text suport, cu o exprimare nuanţată şi cu respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie”.

Matematică

În general, colegiile naţionale obţin rezultate mai bune la matematică în urmă examenelor şi acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul evaluării iniţiale. La nivel gimnazial, situaţia rezultatelor subliniază un decalaj substanţial între cele două colegii naţionale (Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” şi Colegiul Naţional) şi restul unităţilor de învăţământ alese.

Astfel, în timp ce acestea au înregistrat medii ale claselor V-VIII peste 8, iar un alt liceu teoretic a avut media 5.97, toate şcolile gimnaziale din eşantion, atât cele din rural, cât şi cele din urban, au obţinut medii sub 5. Cea mai mică medie a fost obţinută la clasa a VI-a (1.77), la o şcoală din mediul rural. În general, pentru aceste unităţi de învăţământ se observă un progres faţă de anul 2021.

La nivel liceal, mediile sunt în continuare mai mari în cazul colegiilor naţionale, respectiv 8.01 şi 7.81.

Liceul teoretic şi cele două licee profesionale din eşantion nu au înregistrat media claselor IX-XII peste 5. În cazul majorităţii se observă chiar o scădere faţă de anul 2021.

Fizică, chimie, biologie, geografie, istorie

În cazul disciplinelor fizică, chimie, biologie, geografie şi istorie, mediile cele mai mari au fost înregistrate tot la nivelul colegiilor naţionale. Unităţile de învăţământ din mediul rural au avut o rată de promovabilitate scăzută în cazul evaluării iniţiale, iar rezultatele nu au fost cu mult diferite faţă de anul 2021. Restul unităţilor şcolare din mediul urban, deşi au trecut pragul de 5, au avut medii considerabil mai mici faţă de colegiile naţionale.

Raportul integral poate fi consultat aici

Comentarii