De Sănătate

Punem punctul pe știi

În curând, în farmacii, consiliere, vaccinări şi testări rapide

miercuri, 08 decembrie 2021, 11:19
4 MIN
 În curând, în farmacii, consiliere, vaccinări şi testări rapide

Așa cum de ani buni ne-am învățat cu noțiunea de medic de familie, în viitorul apropiat, poate începând chiar de anul viitor, ne vom putea familiariza cu sintagma farmacist de familie. Acest lucru va fi posibil prin extinderea serviciilor actuale oferite de către farmaciști.

„Să știți că în Europa, și nu numai, noțiunea de farmacist de familie este de multă vreme o noțiune  familiară oamenilor. Ceea ce vedem în filmele străine este o realitate în acele țări. Îi trimiți farmacistului tău rețeta, el ți-o pregătește, inclusiv, dacă este cazul, cu produse farmaceutice preparate în laboratorul farmaciei apoi, de comun acord, te programează să vii să îți iei medicația. Pe lângă faptul că ai certitudinea că, în ziua stabilită, îți vei putea lua toate medicamentele de care ai nevoie, vei putea avea și o discuție cu farmacistul. Îi poți descrie eventuale efecte adverse ale medicamentului pe care îl iei, care pot fi importante sau nu, îți poate explica pobilele efecte în cazul interacțiunii medicației tale de bază cu diferite suplimente alimentare, despre care poate  nu i-ai spus medicului tău de familie. Cu alte cuvinte, ne dorim să ne scuturăm de paradigma farmacist-vânzător, iar oamenii să vadă în noi niște profesioniști care le pot oferi informații suplimentare celor primite de la medici“, explică Conf. Dr. Gabriela Tătărîngă, farmacist primar, Președinte al Colegiului Farmaciștilor din Iași.

De altfel, această inițiativă aparține Colegiului Farmaciștilor din România, la solicitarea căruia Ministerul Sănătății a emis în noiembrie un  ordin prin care au fost extinse serviciile farmaceutice disponibile în farmaciile din România cu noi servicii de calitate pentru populație.

„Vreau să menționez clar că noi nu ne-am propus să preluăm prerogativele medicului de familie. Din contră, ne propunem să colaborăm cu medicii de familie, evident, în favoarea pacientului. În Anglia, de exemplu, sunt cabinete de medicină de familie care au angajat farmacist, care explică pacienților mecanismul de acțiune al substanțelor din medicamentele recomandate de medic. Sau, în cazul în care un pacient are efecte adverse de la un medicament, cum ar fi tuse uscată, supărătoare, prezentă la unele persoane de la tratamentul cu anumite beta-blocante, de exemplu. Atunci pacientul poate reveni mai ușor la farmacie, unde nu are nevoie de programare, iar farmacistul poate suna medicul de familie iar, împreună, pot stabili o altă medicație. În felul acesta pacientului i se rezolvă mult mai repede o problemă care, altminteri, i-ar fi putut consuma mult mai mult timp sau ar fi așteptat o lună sau mai mult, într-o stare de evident disconfort, până ce ar fi mers la medicul său“, a mai adăugat Conf. Dr. Gabriela Tătărîngă.

Astfel, se dorește ca actualele servicii farmaceutice acordate populației la nivelul farmaciilor să se extindă cu acest tip de servicii noi, avansate, de consiliere, precum: gestionarea pacientului cronic (hipertensiv, diabetic, cu afecțiuni pulmonare sau cu dislipidemie), a celui aflat sub tratament cu anticoagulante orale, evaluarea și monitorizare a pacientului cu polimedicație.

Acest proiect ambițios își propune, odată cu apariția ghidurilor specifice, să ofere, în viitor, servicii de screening în scop diagnostic în farmacie (testare rapidă), servicii de vaccinare antigripală în farmacie, servicii de educație privind sănătatea alimentației, măsurarea unor parametri biologici și a funcțiilor vitale (precum glicemie, tensiune arterială, colesterol, saturație de oxigen) sau serviciul de consiliere privind contracepția de urgență cu administrare orală.

„Va fi un proces de durată, dar trebuia să începem de undeva. În farmaciile unde se vor face vaccinuri, testări, personalul medical implicat în aceste servicii de tip avansat va trebui să obțină competențe suplimentare, iar spațiul să permită acest lucru. Dar, cu siguranță, dacă acest trunghi pacient-medic de familie-farmacist va funcționa bine, atunci, gândind pe termen mediu, oamenii vor fi mai bine informați și vor putea fi evitate spitalizări care astăzi sunt provocate de modul de administrare al medicației. Și aici mă refer, de exemplu, la cei care uită să își ia medicamentele într-o zi, iar a doua zi dublează doza recomandată, ca să recupereze. Acest lucru poate fi foarte periculos, în unele cazuri“, a concluzionat Conf. Dr. Gabriela Tătărîngă.

Dacă în cazul consilierii, farmaciștii vor oferi gratuit, la solicitarea pacienților, informații despre medicația prescrisă, posibilele efecte adverse sau mecanismele de interacțiune dintre medicamente sau medicamente și suplimente alimentare, în cazul vaccinării sau testării în farmacii se caută soluții pentru ca sistemul medical să poată susține acest tip de servicii, fără ca persoanele asigurate să le plătească.

Comentarii