REPORTAJ – O călătorie prin fascinanta lume a roboţilor, la Facultatea de Fizică. Ghizi, un grup de elevi ieşeni
Echipa de robotică CyLiiis de la Liceul de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi a organizat în acest weekend o călătorie prin domeniile STEM, prin crearea unor spaţii vii de experimentare HANDS ON. Participanţii, elevi de gimnaziu şi liceu din şcolile ieşene, au descoperit şi au învăţat despre electricitate, magnetism terestru, azot lichid, bobina Tesla, maşini electrostatice, roboţi, elemente de fizică atomică, elemente de fizica plasmei, spetroscopie şi laseri. O “călătorie” fascinantă, pe care vă invităm s-o parcurgeţi şi dumneavoastră în rândurile de mai jos.
Tot în acest weekend s-a desfăşurat cea de-a III-a ediţie a concursului Peppers++, la care au participat online peste 300 elevi de gimnaziu din întreaga ţară. Concursul a fost organizat pentru disciplinele Matematică, Informatică şi Fizică. Subiectele au fost realizate de membrii echipeide robotică Peppers.
Evenimentul CyLiis STEM Experimental s-a desfăşurat la Facultatea de Fizică din cadrul UAIC Iaşi. Chiar dacă a fost abia prima ediţie, sute de persoane au asistat cu entuziasm la experimentele propuse. Călătoria către STEM a avut impact naţional, întrucât au fost prezente diverse grupuri de vizitatori, precum un grup de elevi din Galaţi şi alte grupuri din şcolile din mediul rural ale judeţului.
Cluburile de robotică
Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi are trei echipe de robotică, două de de liceu – Peppers şi CyLiis – şi una de gimnaziu.
„Pasiunea pentru robotică a început în clasa a IX-a, când am încercat să intru în Clubul de Robotică al liceului. Am fost mirat văzând că am fost aceeptat din prima. Tot ceea ce am învăţat a fost de la mentori, de la vechii membri şi chiar şi de la cei actuali. Acum a venit rândul nostru să dăm mai departe, atât celor care intră acum în echipă, cât şi celor din echipele de gimnaziu şi şcoală primară”, mărturiseşte Victor Tcaciuc, elev în clasa a XI-a şi lider al echipei CyLiis.
„Scopul nostru la acest eveniment este să trezim curiozitatea ştiinţifică, nu doar curiozitatea prin joc. Ei nu trebuie să înţeleagă că se joacă la robotică, că fac o chestie care se mişcă şi asta e tot. Vrem să conştientizeze efectul, să privească robotica ca pe un cumul al ştiinţelor implicate în construcţia şi manevrarea robotului şi, mai ales, să înţeleagă conceptul de echipă”, menţionează Mirela Ţibu, profesoară de informatică, coordonatoarea atelierelor de robotică.
În prezent, liceul are trei laboratoare de robotică. Acestea au fost construite în doar şase ani cu ajutorul sponsorilor care au fost adevăraţi susţinători ai educaţiei STEM. Compania Heaven Solutions, de exemplu, a fost alături de clubul de robotică încă din al doilea an de existenţă.
„Membrii clubului au parte de autonomie controlată, ca în cazul robotului, care are o parte autonomă şi una controlată de driver. Asta încercăm să facem şi noi. Îi supraveghem şi le validăm ideile, fiindcă ei de asta au nevoie. Noi îi stârnim, îi lăsăm şi le validăm ideile. Însă, niciun asemenea demers nu poate fi doar al unei şcoli, este pur şi simplu o colaborare”, completează prof. Mirela Ţibu.
Robotul „Alexandru” al echipei CyLiis
Competiţia “First Tech Challenge România” de anul acesta include jocul Power Play, în care robotul participant trebuie să ridice conuri de două culori diferite şi să le pună pe stâlpi de 35, 60 şi 85 de centimetri.
„Robotul are în faţă o gheară cu silicon aderent pe ea, pentru a putea prinde conurile, are un sistem de glisare cu scripeţi, pentru a putea ridica acele conuri la fiecare nivel necesar şi un mecanism care le poate pune în faţă sau în spate şi le ţine la fiecare pas perpendiculare pe pământ, pentru a nu se strica orientarea. Totul este comandat prin două controllere, de către doi driveri care execută acţiuni diferite. Eu sunt driverul 1, adică cel care controlează mişcarea robotului pe teren şi gheara, iar celălalt controlează ridicarea liftului şi mecanismul”, explică Ştefan Buruiană, elev în clasa a X-a la Liceul Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi şi membru al echipei CyLiis.
Ştefan s-a ocupat de programare şi de confecţionarea ghearei.
Din echipa de robotică CyLiis fac parte aproximativ 30 de persoane, iar robotul este creat în totalitate de acestea, doar piesele electronice fiind cumpărate.
Echipa are partea non-tehnică, care se ocupă de organizarea evenimentelor, şi partea tehnică, ce se ocupă de competiţia de robotică propriu-zisă. Departamentul tehnic se împarte apoi în partea mecanică şi cea de programare, însă, în general, fiecare contribuie la robot cu ce ştie să facă.
De exemplu, unii proiectează pe calculator modelul robotului şi modelul pieselor, pe care apoi le trimit către imprimantele 3D, pentru a fi create piesele de care au nevoie.
„Fiecare are rolul lui în echipă şi încearcăm să scoatem ce este mai bun din toţi, astfel încât fiecare să aibă oportunitatea de a-şi dezvolta pasiunile şi să facă ce îi place”, spune Petru Anton, elev în clasa a XI-a la Liceul Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi şi membru al echipei CyLiis. Petru a contribuit la crearea liftului şi mecanismului de punere e conurilor.
Chiar dacă nu convenit încă asupra unui nume pentru robot, membrii echipei CyLiis îi spun acestuia „Alexandru”.
Clubul de robotică de la Şcoala Carol I
La eveniment au fost prezente şi clubul de robotică al Şcolii Primare Carol I din Iaşi. Acesta a fost creat printr-un parteneriat cu cele două cluburi de robotică ale Liceului de Informatică din Iaşi, CyLiis şi Peppers.
„Ne dorim ca acest proiect să fie o formă de mentorat pentru cei mari şi o formă de învăţare pentru cei mici. Pentru mine este foarte important să le dezvolt spiritul de echipă, colaborarea, să îi învăţ să se certe, să se împace, să-şi asume. Cred că ceea ce am făcut cu acest proiect este o ancorare într-o realitate digitală şi socială. Faptul că împărtăşesc între generaţii este principalul nostru scop”, spune Claudia Cărăuşu, director al Şcolii Primare Carol I din Iaşi.
Elevii din clasele primare care fac parte din echipele FIRST CAROL Generation şi Cyber CAROL se întâlnesc în fiecare săptămână, într-un interval de două ore. Creaţiile din lego pe care aceştia le-au prezentat la eveniment sunt confecţionate în totalitate de ei. Tema pe care au avut-o a fost energia verde, iar modul în care au reuşit să transforme toate informaţiile ştiinţifice cu ajutorul unor piese lego este uimitor.
Directoarea Şcolii Primare Carol I a explicat cum funcţionează o echipă: „Avem şase copii care sunt împărţiţi câte doi. Inginerii împărtăşesc toate cunoştinţele teoretice despre forma de energie pe care o au în concurs (energia verde), apoi vin la programatori, cei care construiesc cu ajutorul pieselor de lego ceea ce spun inginerii. Partea de design aparaţine celorlalţi doi copii, care au făscut singuri logo-urile şi materialele promoţionale”.
Mascota CyLiis
Evenimentul CyLiis STEM Experimental a avut chiar şi o mascotă care a încântat toţi participanţii. Andrei, elev al Liceului de Informatică, s-a ascuns în spatele măştii create de Claudia. Procesul de confecţionare a durat în jur de patru săptămâni.
Clubul de robotică al Liceului de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi a luat naştere în 2017. Mai multe informaţii despre cele două echipe de robotică pot fi găsite pe paginile de Instagram şi de Facebook ale acestora: @cyliis, CyLiis, @cyliispepp şi Peppers.
Publicitate și alte recomandări video