De Sănătate

Punem punctul pe știi

Săptămâna trecută, medicii de familie s-au luptat cu validarea consultaţiilor

marți, 16 februarie 2016, 02:50
2 MIN
 Săptămâna trecută, medicii de familie s-au luptat cu validarea consultaţiilor

 „Vă spun sincer că în ultimele 10 zile am crezut că sistemul crapă. A fost crunt să lucrezi cu el”, a arătat Anca Deleanu, preşedintele Societăţii Medicilor de Familie din Iaşi. Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost indisponibilă aproape 24 de ore consecutiv, de duminică până ieri la ora 10.00. În acest interval, furnizorii de servicii medicale nu au putut raporta online serviciile pe care le-au acordat. Din această cauză, spitalele, farmaciile şi medicii de familie speră că reţetele eliberate sau consultaţiile efectuate vor fi validate ulterior, după ce vor fi urcate în offline. 

Potrivit Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, validarea serviciilor se va realiza în termen de 72 de ore de la remedierea situaţiei.

Defecţiunea a constat în nerecunoaşterea cardurilor pentru CEAS (n.r. – componenta PIAS responsabilă cu softul cardului de sănătate). Cu toate că defecţiunea a fost reparată, medicii susţin că sistemul cade atât de frecvent, încât au observat o regularitate: în fiecare vineri, cardul de sănătate nu poate fi folosit. „Noi nu credem că este o simplă coincidenţă având în vedere că apar defecţiuni în fiecare vineri. După ce ne-am dat seama, am început să programăm copiii vinerea, pentru că, în cazul lor, cardul încă nu este obligatoriu. Dar ce o să facem când va deveni obligatoriu? Alte alternative nu mai avem”, a arătat sub anonimat un medic de familie din Iaşi. Potrivit acestuia, problemele sistemului se datorează faptului că CNAS nu a mai refăcut contractul de mentenanţă a platformei de mai bine de două luni.

CNAS a rămas fără firmă de IT care să asigure mentenanţa sistemului cardului de sănătate, după ce ultimul contract a expirat în decembrie. Casa a lansat o procedură de licitaţie încă din vara trecută pentru serviciile de mentenanţă, însă nicio firmă de IT nu a fost interesată. În prezent, CNAS se bazează doar pe specialiştii IT ai instituţiei pentru a asigura mentenanţa sistemului.

„Vă spun sincer că în ultimele 10 zile am crezut că sistemul crapă. A fost crunt să lucrezi cu el. Noi acum nu mai apucăm să consultăm cum trebuie pacientul pentru că stăm cu ochii în calculator să vedem dacă merge sau nu să validezi serviciul cu cardul. Disfuncţionalităţile şi defecţiunile sunt atât de dese, încât unele zile în care funcţionează cum trebuie ni se par anormale”, a arătat Anca Deleanu, preşedintele Societăţii Medicilor de Familie din Iaşi. Conducerile spitalelor au arătat că indisponibilitatea platformei nu a creat mai multe probleme decât de obicei.

„Azi (n.r. – ieri) platforma nu a fost disponibilă câteva ore, de la amiază a funcţionat. În orice caz, nu am avut probleme mai mari decât în orice altă zi de luni”, a arătat ec. Mirela Grosu, managerul Institutului Regional de Oncologie. 

 

Comentarii