Topul şcolilor cu note puse „din burtă”. Nedreptate în rândul elevilor de gimnaziu

luni, 27 iulie 2015, 01:55
4 MIN
 Topul şcolilor cu note puse „din burtă”. Nedreptate în rândul elevilor de gimnaziu

Studiind rând cu rând şi om cu om listele cu mediile la clasă, pe anii de gimnaziu, şi media de la evaluarea naţională, am avut surpriza să descoperim diferenţe uriaşe în foarte multe cazuri. Numeroşi elevi, în special de la ţară, aveau media 9 şi peste 9 pe anii de studiu, dar au luat nota 5 sau chiar 4 la evaluare. Au ajuns astfel să concureze de la egal la egal, deşi nu era cazul, cu copii din şcoli în care profesorii au fost mai severi. "Ziarul de Iaşi" a realizat şi un "Top" al şcolilor cu cele mai multe astfel de cazuri. Cum se dau notele aici? "Nu avem criterii de evaluare unice, pe ţară. Ca să le introducem, trebuie regândit întregul curriculum", opinează un lider sindical din domeniu

În urma examenului de evaluare naţională din această lună, în judeţul Iaşi există şcoli unde elevii au avut diferenţe ca de la cer la pământ între media de la acest examen şi media obţinută la clasă, în cei patru ani de gimnaziu.

În urma unei analize realizate de "Ziarul de Iaşi", folosind listele de pe site-ul Inspectoratului Şcolar judeţean cu ierarhia elevilor dinaintea admiterii la liceu, unde sunt trecute şi rezultatele la evaluarea naţională, şi media anilor de studiu, am descoperit şcoli în care, în mod cert, s-au pus note "din burtă" în cei patru ani de zile

 Elevi de media peste 9 au obţinut la examen media 5 sau chiar 4: strigător la cer dacă este să ne gândim că media de admitere ajunge să fie la final egală cu a unui copil care a învăţat la o şcoală din Iaşi în care profesorii au fost ceva mai severi.

 
"Copiii de la ţară nu au aceleaşi condiţii"
 
„Discuţia e foarte amplă, şi implică foarte multe variabile. În primul rând, copiii de la ţară nu au aceleaşi condiţii de învăţare ca cei de la oraş. În al doilea rând, nu au profesori calificaţi la toate disciplinele, trebuie văzut şi dacă acel cadru didactic este calificat sau necalificat. A treia variabilă este faptul că nu avem criterii de evaluarea unice, pe ţară. Ca să le introducem, trebuie regândit întregul curriculum. Lucrurile nu pot fi reglate într-un timp scurt, trebuie mers la cauze, nu la efect, trebuie reparate cauzele care generază aceste efecte. Cauzele sunt adânci, este nevoie de ambiţia celor de la Minister. Sindicatul nostru de foarte mult timp cere schimbarea curriculumului”, a declarat Laviniu Lăcustă (foto), preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar.
 
În top, o şcoală cu rromi
 
În capul listei noastre, cu şcolile cu cei mai mulţi elevi care au diferenţe mai mari de două puncte între medii, se află Şcoala Crucea (comuna Lungani), unde 99% dintre elevi sunt de origine rromă. Această instituţie s-a aflat şi în anii trecuţi în capul listei, având cele mai mari diferenţe, şi de patru puncte, între media de la examen şi cea din clasele V-VIII. Cea mai mare medie la evaluarea naţională a fost 3,10, aceasta aparţinând unei eleve care a avut media pe anii de studiu 8,24.
Aici nu s-a înregistrat nici o medie care să treacă de 5 la evaluarea naţională, majoritatea fiind de 1,2 şi 3. Următoarea şcoală cu diferenţe mari între medii este Şcoala Gimnazială Hîrtoape (comuna Vânători), unde toţi cei 13 elevi au avut aceste diferenţe între medii. Aici, eleva cea mai bună din clasă, care a terminat gimnaziul cu media 9,81, a obţinut la examen media 6,57, cu peste trei puncte diferenţă.
La fel s-a întâmplat şi în cazul altor elevi, cu medii de 9,44, respectiv 9,39, care au obţinut la examen 5,90, respectiv 5,20. La această şcoală, toţi elevii cu medii de peste 8 au luat la examen medii de 4 şi 3, iar elevii cu medii la şcoală de 7 au luat şi 2,80 la examen.
Următoarea pe listă este Şcoala Satu Nou (comuna Belceşti), unde cea mai mare diferenţă s-a înregistrat în cazul unei eleve care a luat la examen 5,57, dar a terminat cei patru ani de gimnaziu cu media 9,08. La Şcoala din Buhalniţa (comuna Cepleniţa) găsim aceleaşi diferenţe la majoritatea elevilor. Aici, o elevă de media 9, 08 a obţinut la examen 6,65, iar un alt elev de 9,31, la şcoala din satul său, a obţinut la examen 5,90. Tot aici, un alt elev de 8,42 a obţinut la examen doar medie 4,30.
 
Cele mai frapante diferenţe
 
În satul Criveşti (comuna Vânători) întâlnim însă cele mai frapante diferenţe: doi elevi de media 9,17 şi 9,07 au obţinut la examen 4,50, respectiv 5,42, asta făcându-ne să ne întrebăm despre felul în care aceştia au primit note la clasă şi despre modul în care au fost evaluaţi de profesorii lor. Acestea însă nu sunt singurele excepţii din clasă, întreaga clasă din Criveşti înregistrează astfel de diferenţe, mai mari de două puncte, între cele două medii.
Pe listă se mai află şi Şcoala din Focuri: aici, unul din cei mai buni din clasă, un elev de 9,44, a obţinut media 6,07 la examen. Urmează satul Mogoşeşti, unde majoritatea elevilor au obţinut note mult mai mici decât au avut în catalog, apoi Şcoala din Coarnele Caprei, unde cea mai mare diferenţă a fost de peste patru puncte, elevul obţinând media 5,92 în condiţiile în care în catalog a terminat gimnaziul cu media 9,11.
Situaţii asemenătoare mai întâlnim şi la şcolile din Humosu (comuna Sireţel), Mănăstirea (comuna Dagâţa), Dagâţa, Uda (comuna Tătăruşi), Slobozia Deal (comuna Voişeşti), Moşna, Mironeasa, dar şi în municipiul Iaşi, la Şcoala „Ion Neculce”.
 

 

Comentarii