De Business

Punem punctul pe știi

ANPC: Publicitate inselatoare la spalatorii si curatatorii „ecologice”, nu exista criterii UE

joi, 10 noiembrie 2011, 15:46
3 MIN
 ANPC: Publicitate inselatoare la spalatorii si curatatorii „ecologice”, nu exista criterii UE

Conform Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte, afirmatiile, declaratiile, siglele care prezinta sau indica faptul ca unele din aceste servicii au avantaje de mediu, fiind "ecologice", sunt inselatoare.

Eticheta UE ecologica poate fi utilizata numai pentru produsele sau serviciile care respecta criteriile de etichetare ecologica ale Uniunii Europene, aplicabile produselor sau serviciilor in cauza si carora le-a fost acordata eticheta ecologica, a declarat, joi, intr-o conferinta de presa, presedintele Autoritatatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu.

La acest moment, nu exista in niciunul dintre statele membre decizia cu criteriile de etichetare UE ecologica pentru curatatorii si spalatorii de rufe, de covoare si auto. Astfel, este interzisa orice reclama falsa sau inselatoare ori folosirea oricarei etichete sau sigle care ar putea fi confundata cu eticheta UE ecologica.

Simbolul etichetei ecologice europene este o floare cu petale sub forma de stelute, iar eticheta UE ecologica este voluntara.

Seful ANPC a precizat ca afirmatiile legate de mediu au devenit o practica ce isi propune sa sugereze sau sa creeze impresia ca un produs sau un serviciu este ecologic, respectiv ca are un impact pozitiv asupra mediului si ca il protejeaza sau este mai putin daunator decat bunurile sau serviciile concurente.

Atunci cand astfel de afirmatii nu sunt adevarate sau nu pot fi verificate, aceasta practica poate fi descrisa ca "green washing" sau publicitate ecologica inselatoare.

Afirmatiile sau declaratiile care indica faptul ca produsele sau serviciile au avantaje de mediu generale – cum ar fi "ecologice", "eco", "sigure din punct de vedere ecologic", "prietenoase cu mediul", "prietenoase cu natura", "nu polueaza mediul" si un logo ecologic specificat in criterii, de tipul "Mai bine pentru mediu…mai bine pentru tine", nu trebuie sa fie utilizate daca produsele sau servicile respective nu au obtinut dreptul de acordare a etichetei UE ecologice.

Mare parte din prestatori de servicii de spalatorie si sau curatatorie de rufe, de covoare si auto controlati prezentau, prin afirmatii, declaratii, documente, sau indicau in sigla unitatii ca serviciile sunt "ecologice" si au avantaje de mediu, promovand o publicitate inselatoare si incalcand in acest mod prevederile Legii 363/2007, in baza careia s-au aplicat sanctiuni si s-au emis totodata decizii de incetare a practicii comerciale incorecte.

De exemplu, ANPC a gasit operatori economici care aveau continute in denumirea unitatii din exteriorul cladirii "curatatorie chimica ecologica", respectiv "spalatorie ecologica", fara ca serviciile respective sa aiba dreptul de a purta eticheta ecologica, sau care aveau tiparit pe bonurile de comanda "spalatorie-curatatorie ecologica", fara ca unitatile sa poata face dovada ca serviciul prestat este ecologic.

De asemenea, inspectorii au gasit un operator economic pe a carui sigla era mentionat "spalatorie auto ecologica", reprezentantul societatii motivand faptul ca "daca utilizeaza detergent biodegradabil (SIPOM), serviciul prestat este ecologic". Reprezentantii ANPC au precizat ca, in general, eticheta ecologica europeana poate fi obtinuta numai atunci cand se iau masuri pentru economisirea apei si a energiei, pentru reducerea deseurilor, masuri de ameliorare a mediului, toate trebuind sa fie dovedite cu documente.

ANPC a mai gasit si un operator economic care la intrarea in unitate avea afisat "spalatorie ecologica", fara sa aiba dreptul de acordare a etichetei ecologice. Prestatorul de servicii punea la dispozitia consumatorilor pliante cu afirmatia "noua alternativa ecologica la curatatoria chimica", consumatorii fiind indusi in eroare atat prin acest mod de prezentare, cat si prin afisarea siglei de "spalatorie ecologica".

De asemenea, potrivit ANPC, unii operatori economici, desi erau autorizati pentru spalarea si curatarea uscata/chimica a articolelor textile si a produselor din blana, isi faceau reclama de "curatatorie ecologica" pe firma din exteriorul unitatii. (Mediafax)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii