De Business

Punem punctul pe știi

Tineri care creeaza branduri

duminică, 04 mai 2008, 18:37
7 MIN
 Tineri care creeaza branduri

Fiecare tinar viseaza dupa terminarea facultatii la o afacere, casa si masina. Pentru multi, acest lucru ramine doar un vis, dar pentru unii devine o realitate. Cu rabdare, talent si ingeniozitate, citiva tineri ieseni au reusit  sa porneasca de la zero si azi sa conduca afaceri de peste 200.000 de euro.

Cind alti tineri de seama lor bateau cluburile si se distrau, ei isi petreceau noptile in fata calculatoarelor, cautind idei noi si surse de finantare pentru a-si pune afacerea pe picioare. In timp ce colegii lor de facultate erau la cursuri, ei cautau clienti, „batind din usa in usa". „Ziarul de Iasi" va prezinta povestile de viata ale unor tineri ieseni sub 30 de ani, care au reusit sa iasa din anonimat, devenind oameni de afaceri.

20.000 euro imprumut pentru lansarea afacerii

Student in ultimul an la Facultatea de Informatica, Vlad Bodi avea doar 23 de ani in 2006, moment in care si-a pus afacerea pe picioare impreuna cu prietenul sau Ilie Ghiciuc. „Code 40, este o firma de dezvoltare de soft la comanda, pe care eu si Ilie am inceput-o in parteneriat cu o firma de software din Olanda. Am lucrat in domeniu trei ani, si in tot acest timp le realizam proiecte si lor. Le realizam proiecte periodic, iar in momentul in care am demisionat de la firma pentru care lucram ne-au propus ideea. Astfel ca pe 4 decembrie 2005 am vorbit prima data despre acest lucru, pe 11 decembrie am primit 20.000 de euro pentru a incepe afacerea, iar pe 30 decembrie am avut inaugurarea firmei cu 5 angajati, toti fosti colegi de la firma la care lucram" a precizat Vlad.

"Code 40" numara acum 22 de angajati, o cifra de afaceri de 300.000 de euro in 2007 si clienti din Anglia, SUA, Finlanda, Belgia, Olanda, Spania, dar numai din Romania, nu. „Piata din Romania este in crestere si nu avem forta de vinzari aici. Nu toata lumea are nevoie de serviciile noastre. In doi ani speram sa consolidam echipa si identitatea firmei si ne gindim la produse pe piata din Romania", a completat Vlad.

Una din marile lor realizari este dezvoltarea unei platforme software pentru persoane cu dizabilitati. „Aceasta platforma este pentru persoanele cu un coeficient de inteligenta scazut si presupune un mail simplificat, messenger si chat cu imagini si scris marit, cu maxim 5 persoane cu care poti comunica, acestea avind si poze. In Olanda se incearca implementarea acestui program in citeva institutii precum case de copii si centre de plasament", a adaugat tinarul.

Primul client, Universitatea „A.I.Cuza"

Idegrafo, firma de consultanta si design de identitate a fost infiintata in 2006. Idegrafo ofera prin serviciile sale identitate verbala si vizuala, realizind un nume si un slogan, facind din produse, servicii sau companii, branduri. Aceasta i-a adus fondatorului, un tinar de 26 de ani, o cifra de afaceri de 120.000 de euro anul trecut si o estimare de 200.000 euro anul acesta.

"Idegrafo o conduc impreuna cu sotia mea, Raluca. Am ales sa facem activitati provocatoare, pline de creativitate, in care sa nu ne plictisim. De aceea sotia mea se ocupa de un magazin de haine si accesorii, iar pentru mine este foarte interesant sa lucrez cu branduri, sa vezi cum cred, simt si gindesc oamenii despre un produs, serviciu sau o companie de care ma ocup. E foarte placut sa auzi rostind un nume creat de tine si sa vezi cum se ataseaza oamenii de un brand la care ai pus umarul", a precizat Adi Mironescu, managerul firmei Idegrafo.

Pe lista brandurilor lansate de Adi Mironescu se afla Ayon, Admira sau Fotomaraton. Afacerea sa a inceput cu doi angajati si in momentul de fata numara cinci. „Am studiat informatica opt ani de zile, la liceu si facultate pentru ca era o meserie de viitor, desi simteam ca vreau sa fac altceva. Am inceput sa lucrez ca designer independent inca din primul an de facultate. In primul meu proiect comercial am creat un personaj simpatic, mascota unui radio, care promova diferite magazine din Mall. Mascota lasa urme spre magazinele respective. Iar primul client dupa infiintarea firmei a fost Universitatea «A.I.Cuza» multumita faptului ca mi-am ales pentru licenta o lucrare pragmatica, site-ul pentru Universitate. Pentru ca era ceva folositor am fost apreciat si intrebat daca vreau sa pun in aplicare acest proiect cu un buget de 2.000 de euro. Fiind foarte mindru de aceasta oferta am acceptat", a incheiat Adi.

Primul portal de surse de finantare

Nu am gasit cu usurinta firma pe care Marius Alexa, un tinar de 30 de ani, o conduce pentru ca nu are nici un fel de reclama in dreptul sediului. „Nu-mi trebuie nici un fel de reclama pe la usa sau in strada. Cine trebuie sa ma cunoasca, ma cunoaste si pe linga asta pe noi ne gasiti mereu on-line", a spus tinarul. Marius a pus pe picioare firma Kapital, retea de site-uri, in urma cu 7 ani, primul mare proiect fiind brandul www.finantare.ro. El face parte din generatia tinerilor afaceristi, fiind initiatorul Junior Chamber. „Am infiintat firma Kapital in 2001, cu inca doi prieteni, avind o idee de afacere, dar foarte putini bani", isi aminteste Marius.

Pe vremea aceea monitoriza presa si faptul ca programele de finantare nu erau cunoscute iesenilor l-au determinat creeze portalul www.finantare.ro, intelegind importanta mediului on-line. „Prin site am incercat sa ofer un centralizator al tuturor posibilitatilor de finantare. Am vrut ca potentialii beneficiari de fonduri externe sa cunosca toate oportunitatile de afaceri. Si pe linga asta, acest domeniu m-a fascinat oferindu-mi posibilitatea sa fac ce ma taie capul. De la grafica si culori, pina la marimi si stiluri", a adaugat Marius.

Firma a lansat-o cu bani primiti de la mama sa, contributia lui fiind 12 dolari, din care a cumparat stampila. Potrivit lui Alexa, proaspetii patroni au incercat la inceput sa reduca la minim cheltuielile, fiecare aducind de acasa calculator, telefon, masa si scaun, intreaga activitate desfasurind-o in garsoniera unui prieten.

Kapital numara in prezent peste 450 de clienti, 5 actionari, toti fosti angajati ai firmei Kapital si o cifra de afaceri 200.000 de euro anul trecut, bani proveniti din reclamele postate pe site-uri si din servicii de consultanta. „Astazi firma numita Kapital, care in viitor va purta numele de Arhipelago, detine in potofoliu 16 site-uri in domeniul afacerilor, agriculturii, serviciilor si divertismentului", a spus Alexa.

A preluat afacerea parintilor

O poveste mai simpla este cea a lui Marchitan Stanislav, un tinar de 25 de ani, care conduce afacerea parintilor sai, o fabrica de tricotaje cu o cifra de afaceri de peste 200.000 de euro. „Aveam 16 ani cind a inceput fabrica sa functioneze. Eram in clasa a 9-a, iar rolul meu in afacerea familiei era relativ simplu: ma ocupam de programare de baza. Cu timpul am invatat sa folosesc masina de cusut mai bine si sa preiau atributiile unui inginer. Pe parcurs am ajuns sa formez programatorii de care aveam nevoie si sa ma ocup cu partea de service la masini si de controale in momentele cind erau livrari", a relatat Stanislav.

Timp de noua ani de zile s-a implicat in activitatile fabricii, luind decizii cot la cot cu parintii sai. La inceputul anului 2007 a preluat cea mai mare parte a responsabilitatilor, la conducerea fabricii raminind doar el cu mama sa, tatal sau gestionind o alta afacere. „Cind ajung acasa tot la dezvoltare ma gindesc, la ce probleme nu am rezolvat, la ce scrisori trebuie sa scriu. Cind merg pe strada observ doar tricouri si idei noi", a precizat Stanislav, director executiv al Marcroman SNK.

La capitolul beneficii, pe linga statutul de director executiv si o masina pe masura, tinarul se plimba in intreaga lume. „Sintem membri ai Federatiei Patronale a Industriei Usoare. Multumita acesteia participam la numeroase tirguri nationale, internationale, la diverse seminarii si congrese cu profil din tara", a incheiat Stanislav.

Doi "ingeri" pentru tinerii intreprinzatori

Doi oameni de afaceri ieseni de top investesc in ideile tinerilor. Bogdan Pitigoi, patronul grupului Casa Auto – Tester si Gabriel Mardarasevici, directorul Ness Romania, au adus conceptul de „business angel" si in Iasi. Potrivit acestora, un „business angel" este o persoana fizica care investeste o parte din patrimoniul sau intr-o companie inovativa. Pe linga banii oferiti, acesta va pune la dispozitia antreprenorului, competentele, experienta, relatiile pe care le are si o parte din timpul sau.

Pina in prezent cei doi ieseni au primit 15 proiecte, majoritatea pe domeniul IT. „Avem 15 proiecte primite pina in prezent. Dintre ele, am evaluat 12, iar 4 dintre acestea le-am calificat", a precizat Bogdan Pitigoi. Potrivit lui Mardaresevici, multe dintre proiecte primite nu erau ancorate realitatii, unele fiind conservatoare. In cazul proiectelor calificate, cei doi oameni de afaceri vor asigura fondurile necesare pentru lansarea afacerilor.

"Cele 4 proiecte selectate mi-au placut mult. Sint pe domeniul IT si cel de servicii. In schimb, am senzatia ca spiritul antreprenorial la tinerii din ziua de azi nu este la fel de manifest ca in urma cu 10 ani. Atuncii tinerii au avut un alt mediu, iar rata de incercare era mai insistenta. Azi toti se axeaza pe cistiguri usoare, mai ales in domeniul imobiliarelor. E pacat, pentru ca asa ucid spiritul antreprenorial" a punctat Mardarasevici.

In cinci ani, 838 firme infiintate de tineri

In urma cu aproximativ cinci ani, a fost promulgata Hotarirea de Guvern 166/2003, care prevede scutirea de taxe si tarife de inmatriculare pentru studentii care isi deschid afaceri.

Conform datelor inregistrate la Oficiul Registrului Comertului de pe linga Tribunalul Iasi, din 2003, pina la data de 24 aprilie 2008 dintr-un total de 14.931 de firme, 838 au fost infiintate de catre studenti.

Institutia nu detine insa o evidenta a societatilor care sint efectiv administrate de studenti actionari, iar legea le permite acestora sa-si aleaga ca administrator o persoana fara studii superioare.

Comentarii