Gropile lui Mos Gerila

duminică, 27 ianuarie 2013, 17:07
5 MIN
 Gropile lui Mos Gerila

Nimic neobisnuit: ca in fiecare iarna, strazile Iasului arata ca dupa razboi. Poate doar ca, de data aceasta, iarna inca nu s-a terminat, deci mai avem de tras. "Era de asteptat sa se intample asa ceva. Nu este vina noastra". Da, intr-adevar, era poate si asta de asteptat: sa vedem o asa de mare lipsa de minima politete si respect la adresa contribuabililor venite de la un edil de rangul lui Mihai Chirica, ajuns mai nou viceprimar, fost director tehnic al Primariei din vremuri uitate de timp. Lucrurile sunt clare: de vina sunt iarna, gerul, Dumnezeu, Mos Gerila, legile termodinamicii, clima temperat-continentala si cine veti mai vrea dumneavoastra de pe lumea asta. Dar sa nu cumva sa va mai treaca vreodata prin cap ca ar putea avea vreo vina, Doamne-fereste, cineva din Primarie din cauza faptului ca zeci de mii de ieseni isi distrug zilnic masinile si nervii prin miile de gropi din asfalt!

Exista, intr-adevar, pe forumurile ziarelor si reactii poate exagerate ale unor ieseni exasperati, care acuza pur si simplu existenta gropilor. Sefii din primarie se ascund insa dupa acestea, dar si dupa iarna, si cred ca au o explicatie plauzibila pentru toata lumea: asa sunt strazile pe care le avem, asa le-am mostenit, sunt vechi, cu crapaturi, iar iarna apa care se infiltreaza apoi ingheata si face ce face. "Nu e vina noastra" – concluzioneaza Chirica. Total gresit, domnilor edili!

Marea majoritate a iesenilor, aceeasi ieseni dintre care 60% l-au reales pe primarul Gheorghe Nichita mergand la vot printr-un oras santier, sunt acum nemultumiti nu de existenta gropilor in sine. Cum nu au fost nemultumiti nici in iunie, la alegerile locale, de faptul ca Iasul era intors pe dos de santiere. Ca e iarna, e ger, ca strazile sunt foarte vechi, asta au inteles-o mai toti soferii de bun simt. Ii exaspereaza insa altceva: lipsa totala de reactie a celor care administreaza orasul, care iau in brate explicatia facila cu iarna nu-i ca vara si cred ca astfel au rezolvat problema. Ce poti insa simti ca sofer care treci zilnic pe cel mai circulat bulevard din Iasi si, ca sa dam doar un banal exemplu, desi acest bulevard ofera zeci sau sute altele, in dreptul UMF timp de trei saptamani o groapa adanca de peste 15 cm, si lata cat ambele benzi disponibile pe sens, sta bine mersi si fractureaza circulatia de atata vreme, creand ambuteiaje enervante, fara ca macar cineva din Primarie s-o remarce si, nu sa o plombeze la rece, desi e posibil, ca poate cerem prea mult, dar sa arunce in ea o roaba de pietris, ca macar sa poti trece fara sa fii nevoit sa bagi viteza I. Si asta nu o zi, nu doua, ci trei saptamani la rand. Sau ce poti simti, sofer au ba, cand vezi ca strazi aglomerate oricum, precum Pacurari, Nicolina sau Tudor Vladimirescu, sunt dimineata sau dupa amiaza la orele 4-5 un adevarat calvar din cauza parcarilor la dublura pe dreapta. Totul din cauza ca pe marginea acestor artere au ramas movilite de gheata inca de la prima zapada ce s-a abatut peste Iasi, inainte de Craciun, si care acum ar putea fi rezolvate cu viteza de un bulevard pe zi de o singura echipa mai inimoasa a Salubris. Asta daca cineva le-ar remarca cu ochi de adevarat edil.

Te si intrebi: oare Mihai Chirica sau Gheorghe Nichita pe unde vin la serviciu dimineata, cand vin? Si daca vin, se uita pe geam sau ce fac in masina? Pentru ieseanul de bun simt aceasta si nu altceva este de neinteles. Nu venirea iernii peste Iasi, nu strazile vechi, ci nepasarea care se simte la tot pasul. Astea ii exaspereaza pe ieseni, nu existenta gropilor pur si simplu. Iata, zilele trecute, dupa ce "Ziarul de Iasi" a masurat efectiv gropile din oras si le-a prezentat in ziar, a doua zi echipele Citadin au trecut prin tot orasul si au aruncat balastru in cele mai mari cratere din trafic. Nu a fost mare lucru, dar s-a simtit, atat la ochi, cat si la amortizoarele masinii. De ce nu s-a putut face asta si acum doua saptamani, cand a disparut gheata de pe principalele artere din trafic?

Multi propovaduiau inaintea alegerilor locale ca Nichita nu va mai putea castiga un nou mandat, din cauza santierelor din oras. Asa s-a spus si in 2008. Si la ambele a castigat detasat. Concluzia e una singura: iesenii stiu sa indure, inteles situatia grea, daca vad si simt ca se face ceva, ca exista grija pentru ei. Printr-o strada in santier treci, poate injuri din cauza prafului, noroiului sau gaurilor din asfalt, dar inghiti si treci mai departe, creditand totusi edilii, caci, iata, macar fac ceva, in speranta ca poate peste un an sau doi va fi mai bine. Cand vezi insa nepasarea crasa la tot pasul, lucrurile sunt cu totul diferite.

Cele de mai sus tin insa de o grija imediata, pe termen scurt, de mica grija de gospodar atent la detalii. Mai este insa un aspect, mult mai important. Unul care tine de grija pe termen lung, mai lung decat un mandat sau chiar doua.

Acest aspect, de alta natura, este ca nu trebuie sa fii specialist in infrastructura sau in mixturi asfaltice ca sa nu banuiesti un raspuns la intrebarea de ce, de exemplu, pe strada Pantelimon Halipa si pe Cerna, din fata Spitalului de Recuperare spre Mircea cel Batran, asfaltul rezista asa de bine de circa 20 de ani? E un exemplu total izolat in Iasi, unul fericit, si unul despre care poate vom avea ocazia altadata sa discutam pe larg. Asta in timp ce, ca sa nu mergem prea departe, chiar in prelungirea strazilor de mai sus, pe Libertatii, adica spre Piata CUG pe fosta linie de troleibuz 44, asfaltul are deja mari probleme. Desi aici s-a lucrat acum 4-5 ani, cu covor asfaltic complet si reabilitare de la zero, pe creditul Dexia. Strada arata deja ca una in care ultima data s-a intervenit cu covor pe vremea lui Ceausescu. Sa existe oare si alte explicatii decat cea mai la indemana, ca lucrarile de reabilitare s-au derulat lipsite de onestitate?

Acum, in oras se desfasoara lucrari de infrastructura de peste 100 milioane de euro. O suma uriasa, probabil nesperat de mare inclusiv pentru edilul sef, Gheorghe Nichita, si pentru care, o recunoastem deschis, are meritul pe care il are, deloc mic, de a-i fi atras in conditiile politice vitrege pentru el, in opozitie fiind fata de guvern. Daca si pe aceste strazi reabilitate acum, adica cele mai importante din oras de data aceasta, vor aparea problemele de pe strada Libertatii, pe cine va mai da vina Primaria peste ani? Pe iarna, pe Dumnezeu, pe Mos Gerila? Sau pe fostul primar, cum se intampla la romani?

Comentarii