Un pion otravit „colegial”

joi, 17 ianuarie 2013, 19:50
5 MIN
 Un pion otravit „colegial”

Cand am calcat pentru prima oara in Consiliul Judetean ca ziarist, acum mai bine de 12 ani, subiectul modernizarii Aeroportului era deja vechi de ani buni. De atunci si pana acum, putine s-au schimbat. Aeroportul a ramas aceeasi marota a politicii locale, obiect a nenumarate promisiuni si eterne dezamagiri. Din cand in cand, cate un om politic mai arunca un praf in ochi cu o noua idee de gasire a banilor necesari. Cel mai recent pe aceasta lista este deputatul PSD Anghel Stanciu. Acum cateva zile, el a facut apel la unirea tuturor parlamentarilor si ministrilor ieseni in jurul Aeroportului, pentru a-l trece in subordinea Ministerului Transporturilor. Pentru Stanciu, aceasta ar fi singura cale de a obtine bani pentru Aeroport, mai ales ca si ministrul este un iesean, in persoana liberalului Relu Fenechiu. In sustinerea ideii, Stanciu a punctat faptul ca toate amendamentele aduse la legile bugetelor din ultimii ani pentru alocarea de fonduri au fost respinse. Ultimul, la bugetul pe 2012, cand Stanciu si alti deputati ai PNL si PSD au cerut 175 milioane lei, amendament respins fara discutii de majoritatea PDL de atunci. Argumentul in sine e superfluu. Cand ceri dintr-un foc o astfel de suma, in opozitie fiind si in conditiile unui regim de austeritate bugetara, nu te poti astepta in mod serios sa-i si primesti.

Ideea lui Stanciu a fost intampinata cel putin cu rezerva de catre cei direct interesati. Presedintele CJ, in a carui subordine se afla acum Aeroportul, a invocat colegialitatea pentru a nu da multe declaratii. Diplomatic, a spus doar ca este si asta o solutie, dar ultima avuta in vedere. Sincer, ar fi avut poate mai multe de spus. Fara indoiala, Aeroportul este un pariu riscant pentru Adomnitei. Ce presedinte de CJ n-ar fi incantat sa i se ia din carca o astfel de sarcina, sa treaca la orice minister, care sa faca investitiile necesare? Dupa patru ani, Adomnitei ar putea sa foloseasca Aeroportul ca argument electoral, chiar daca meritele ar apartine Ministerului Transporturilor. Electoratul vede de regula investitia promisa si realizata, nu detaliile. Doar ca Adomnitei e perfect constient ca trecerea la Ministerul Transporturilor nu l-ar ajuta cu nimic. Ar insemna, in cel mai fericit caz, reluarea proiectului, aproape de la zero, cu intarzierile de rigoare. In varianta nefericita, proiectul de modernizare a Aeroportului ar fi pur si simplu imbalsamat frumos, folosind kerosen in loc de cloroform, in asteptarea unor vremuri bugetare mai bune. Asta l-ar costa serios din punct de vedere electoral, in 2016, chiar daca vina imbalsamarii nu ar fi a lui Adomnitei.

Pentru Fenechiu, acceptarea Aeroportului in portofoliul Ministerului Transporturilor ar fi echivalenta aproape cu o sinucidere politica. Fenechiu si-a asumat, de-a lungul timpului, trei mari proiecte: soseaua de centura, inca nefinalizata, autostrada Iasi – Targu Mures, varianta restransa a visului numit Odessa – Iasi – Nyíregyháza si Aeroportul. Le-a urmarit sistematic in ultimii 8 ani, in paralel cu propriile ambitii politice. A stat in pozitie de drepti, a facut plecaciuni, a pazit usi inchise, a pieptanat si a cules scame cu orice ocazie. Intr-un cuvant, s-a dat peste cap sa demina ministrul transporturilor. Cat la suta a fost gandul la propasirea Iasului si cat propriul interes, de orice natura, nu importa. A ajuns ministru, doar ca sa se vada imediat lipsit de jucariile cele mai stralucitoare: Compania Nationala a Autostrazilor si Drumurilor Nationale a fost trecuta la Dan Sova, ministrul PSD al proiectelor de infrastructura de interes national. Fenechiu nu si-a ascuns amaraciunea de a se vedea pus in situatia de a gestiona aproape exclusiv grevele CFR si aerocluburile din tara. Are destui morti in casa si asa. Aeroportul iesean ii mai lipseste.

Ministerul Transporturilor are deja in parohie patru aeroporturi. De cele doua aeroporturi bucurestene nu are sens sa vorbim prea mult. Sunt cele mai importante aerogari din tara si asta e suficient. Celelalte doua sunt "Mihail Kogalniceanu" din Constanta si "Traian Vuia" din Timisoara. In Constanta se afla o baza militara SUA si este firesc ca cel mai apropiat aeroport sa aiba un statut special. Timisoara a adapostit la randu-i o baza a aviatiei militare romane pana in 2004. "Traian Vuia" este aeroport de rezerva pentru Otopeni, Budapesta si Belgrad. Prea important deci ca sa fie lasat la CJ Timis. Iasul este baza de mistreti, caini vagabonzi si caprioare si rezerva pentru Bacau si Suceava.

La ora actuala, aviatia reprezinta un domeniu aproape inchis in preocuparile Ministerului Transporturilor, cu directii deja stabilite si o marja de manevra foarte redusa pentru ministru. In privinta aerogarilor, politica ministerului este clara: bani cat incape pentru aeroportul Otopeni si cam atat. In afara Bucurestiului, pe lista de investitii din ultimii trei ani a ministerului se afla, in domeniul aviatiei civile, supraetajarea cladirii administrative a Aeroclubului din Cluj si construirea in curtea acestuia a unui foisor din lemn. In total, 3,9 milioane lei. Am mai putea adauga un hangar la aeroclubul din Ploiesti si am cam terminat. In schimb, lista de prioritati viitoare cuprinde un angajament de 450 milioane euro, adica 2 miliarde lei, pana in 2022, pentru modernizarea aceluiasi aeroport Otopeni, pe langa cele 180 milioane euro cheltuite deja. In medie, 200 milioane lei in fiecare din urmatorii 10 ani. Crede cineva ca mai ramane loc pentru inca aproape 200 milioane lei cat ar costa pista noastra?

Cu un buget al Ministerului Transporturilor necunoscut, dar de presupus nu prea mare si cu proiecte mostenite care trebuie finalizate, Fenechiu este ultimul care sa-si doreasca inca un aeroport in subordine. Mai ales unul ca cel din Iasi. Si Fenechiu se va intalni in 2016 cu electoratul si va trebui sa arate ca a facut ceva concret pentru ieseni. Si ce-o sa spuna? "Dom’le, eu am vrut sa fac sosea de centura, autostrada si Aeroport, dar primele doua mi-au fost luate, iar pentru ultimul n-am avut bani"? Orizontul de asteptare al iesenilor este prea mare ca electoratul sa-i accepte simpla declaratie de bune intentii.

Oferta lui Stanciu este un pion otravit. Daca Adomnitei si Fenechiu il iau, isi asuma un angajament pe care este putin probabil sa-l poata indeplini in patru ani. Daca pionul nu este insa luat, el isi poate continua drumul spre a deveni regina la capatul tablei de sah politic. O regina tradusa in 2016 prin "Dom’le, am vrut sa-i adunam pe toti in jurul Aeroportului, dar io-te-al naibii de liberali, au dat cu piciorul ocaziei". Iar partea frumoasa este ca Stanciu puncteaza fara a face concret nimic. La urma urmei, Guvernul ar putea da bani aeroportului iesean fara a-l lua neaparat in subordine. Asa cum a facut Varujan Vosganian acum cativa ani, ca ministru al finantelor. Doar ca premierul Victor Ponta a spus clar, in plina campanie electorala, chiar la Iasi, ca nu are aeroportul nostru pe lista scurta de investitii. Va mai tine cineva minte peste patru ani?

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii