Statul la colt, in clasa, inlocuit prin lege cu „sala de reflectie”?

miercuri, 26 octombrie 2011, 17:06
6 MIN
 Statul la colt, in clasa, inlocuit prin lege cu „sala de reflectie”?

Ca metoda de disciplinare a elevilor care au un comportament neadecvat la scoala, reprezentantii Ministerului Educatiei propun trimiterea acestora intr-o "sala de reflectie", pe parcursul unei ore. Sanctiunea se regaseste in proiectul de regulament privind organizarea si functionarea unitatilor de invatamint preuniversitar si ar urma sa se aplice chiar din acest an scolar.

In sala de reflectie vor fi trimisi elevii care vor incalca regulamentele scolare in vigoare. Aici nu vor sta singuri, ci sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, desfasurind o activitate suplimentara pe care acesta din urma o va stabili.

Nu putini profesori ieseni considera ca metoda ar putea fi benefica, elevii constientizind propriile greseli, fara a fi pedepsiti drastic.

"O pedeapsa constructiva"

"Decit sa aplici o pedeapsa drastica sau discriminatorie, cum ar fi aceea de a-l mustra in fata clasei sau de a-l pune sa stea la colt… Nu cred ca e rea, depinde insa de fiecare elev si de temperamentul fiecaruia. Cred ca poate imbunatati disciplina, comportamentul si modul in care se desfasoara activitatea scolara. O vad ca pe o chestiune care se va derula exact intre profesori si elevi, nu sub semnul discriminarii sau al etichetarii, in ideea ameliorarii unor lucruri", e de parere Beatrice Zelinschi, director al Colegiului Agricol "V. Adamachi".

Tinerea elevului in sala de reflectie, pentru a constientiza ce anume a gresit, este perceputa ca o modalitate constructiva de pedepsire si de catre Monica Trupina, director al Grupului Scolar "C. Brancusi". "Elevii care gresesc trebuie pedepsiti cumva. Ce sa facem, sa le dam cu biciul? Mi se pare o idee interesanta. De ce sa nu aiba efect si in rindul elevilor de liceu? Incercam, ne vom gindi la ce le vom da de facut in acea ora. Repet, cred ca este o idee interesanta si ok", a spus ea.

Pentru dascalii din rural, sala de reflectie reprezinta "o aberatie" sau "o gaselnita a celor care nu au ce face". Acestia si-ar dori mai degraba consiliere psihologica pentru elevi si o comunicare mai eficienta cu acestia. "In primul rind, unitatea unde predau eu nu are spatii scolare suficiente, si-asa invatam in doua schimburi. Cred ca mai bine ar face ca in fiecare scoala sa fie un psiholog sau un psihopedagog. Noi am discutat in consiliul profesoral sa platim din banii scolii un psiholog care sa ii evalueze, ca sa stim si noi cu cine lucram. Te trezesti ca te insulta sau iti dau in cap, fara sa fi stiut ca unii dintre ei au un comportament deviant. La clasa a IX-a, de exemplu, elevii nu sint de virsta lor nici in privinta comportamentului, nici a cunostintelor", a mentionat Valentin Spita, profesor de chimie la Grupul Scolar din Tibana. In opinia acestuia, sala de reflectie ar putea avea impact in scolile din oras, insa nu si in cele de la tara: "Sa faca acest experiment la oras, poate acolo o sa aiba efecte! La mine la tara, dupa 6 ore de carte, elevul abia asteapta sa plece acasa, ca sa manince. Cum sa-l mai tin inca o ora, in sala de reflectie? La ce sa reflecteze, ca ii chioraie matele?".

Aceasta metoda de disciplinare ar fi cu atit mai putin indicata pentru cei mici. "Sala de reflectie? Ce aberatie! Mai bine i-ar spune sala «de arest sau de detentie»! Sintem intr-o alta etapa a vietii si a abordarii elevilor. Copilul, daca il iei cu vorba buna si ii explici asta e bine, asta nu e bine, intelege. Nu am fost niciodata adeptul pedepselor si al notarii in vederea ierarhizarii de genul «tu esti bun, tu esti prost». Treaba lor daca adopta acest regulament, eu nu o sa il respect fie ce-o fi, si am sa le spun si de ce. Nici intr-un caz nu o sa-l bag pe copil intr-o asftel de sala, pe care parca mi-o si imaginez fizic in scoala, ca intr-un castel medieval: «Poftiti, aici e cancelaria, aici e baia, aici e reflectia…»", a spus vadit intrigat Valerian Anita, invatator la Grupul Scolar din Tatarusi.

Ce spun parintii

Nici parintii nu cred ca, "ispasindu-si pedeapsa in sala de reflectie", copiii lor vor fi mai cuminti sau mai responsabili. "Daca e vorba de camere de reflectie asa cum avea tipul de invatamint conservator britanic, asa ceva cred ca ar face mai mult rau. Mi se pare insa ca scolile americane, sau unele dintre ele, au un tip de pedeapsa care prevede sa stai cu un profesor supraveghetor si sa studiezi ceva. Asta nu e neaparat o pedeapsa, dar nici reflectie nu e. Sincer, nu cred ca ar avea rezultate. Poate la cei mici sa mai mearga, dar la liceeni, acestia rid de se prapadesc. Lor le e jena mai degraba de ce crede despre ei un profesor care le e drag, un parinte, sau cum ii judeca colegii pentru ce au facut, decit ca trebuie sa mearga o ora intr-o sala", e de parere mama unui elev de clasa a XII-a de la un colegiu din municipiu.

Parintii care au copii la gimnaziu considera ca ar trebui gindite mai intii sanctiuni pentru profesorii care adopta un comportament nejustificat fata de elevii lor. "Nu cred ca e o idee buna. Pe mine m-ar interesa ce sanctiuni sint pentru acei profesori care nu au un comportament care sa se justifice. Din punctul meu de vedere, cred ca de aici ar trebui sa plece discutia", ne-a spus mama unui elev care invata la Scoala "St. Barsanescu".

Elevii: "Merita incercat"

Elevii de liceu care au auzit despre aceasta metoda in sistemele de invatamint britanic si american cred ca merita incercata si la noi. "Aceasta sala de reflectie e clar dupa modelul american, unde exista sala de detentie, care nu e neaparat o chestie rea. Atita timp cit modelul acesta, statistic vorbind, a avut rezultate, merita incercat. E o metoda dovedita cum s-ar spune. Totodata, cred ca ar trebui sa se discute mai mult despre metodele de preventie si cauzele delincventei, decit cele de sanctionare", a spus Tudor Giurgica-Tiron, elev in clasa a XII-a la Colegiul National.

In opinia psihologilor scolari, trimiterea elevilor in sala de reflectie poate avea impact pozitiv asupra schimbarii comportamentului acestora daca li se explica finalitatea acestei "pedepse". "Categoric poate fi benefica, dar cu amendamentul ca depinde de abilitatea cadrelor didactice de a le explica elevilor care este finalitatea acesteia. Nu trebuie prezentata ca o pedeapsa, ci mai degraba ca o consecinta a ceea ce elevul a facut sau nu a facut. Eu as milita mai mult pentru valorizarea a ceea ce copilul face bine decit pe sanctionare sau pentru un echilibru intre cele doua. Trebuie sa fim foarte atenti ca elevul sa nu perceapa faptul ca este trimis in sala respectiva ca pe o izolare, deoarece riscam sa accentuam anumite comportamente, pe care ne-am dori, de fapt, sa le eliminam", a precizat psihologul Cristina Vamesu.

Metoda de sanctionare propusa de ministrul Daniel Funeriu este "desfiintata" insa de unii colegi de partid. Senatorul PDL Mihaela Popa, profesor si fost inspector scolar, a formulat 10 argumente prin care contesta vehement utilitatea unei astfel de metode de corectie. "Spun «Nu», pentru ca nu se cunosc limitele termenului «indisciplinat». Pina la ce punct copilul este energic si de la ce punct este indisciplinat? «Nu» si pentru ca elevii sint disciplinati daca profesorul care vine in fata lor este bine pregatit, stie sa comunice si foloseste fiecare secunda din ora de clasa. De asemenea, «Nu», pentru ca nu cunoastem cauzele care duc la un comportament neadecvat al elevului. Sint copii care au probleme in familie, ai caror parinti sint divortati sau plecati din tara", motiveaza vicepresedintele PDL Mihaela Popa.

Comentarii