Primarii baga jumatate de miliard in campania electorala

joi, 20 aprilie 2000, 23:00
5 MIN
 Primarii baga jumatate de miliard in campania electorala

Cea mai agresiva campanie o face Partidul National Liberal. Afisele si bannerele candidatului PNL la fotoliul de primar al municipiului, Gelu Ciubotaru, au aparut in oras cu multa vreme inainte de startul oficial al campaniei. Tinerii orasului nu vor uita nici ei prea curind spectacolul de la Casa Sindicatelor, daca nu pentru muzica, macar pentru dusul gratuit pe care au avut ocazia sa il faca. Toate acestea au costat pina acum PNL in jur de 50 de milioane de lei: "Ne-am programat sa cheltuim in campanie in jur de 100 de milioane, din care o parte s-au cheltuit deja. Noi nu vom cheltui prea mult, pentru ca pentru aceasta campanie lucreaza o intreaga echipa formata din membri ai partidului, care ne ajuta foarte mult" ne declara Gelu Ciubotaru. Banii pe care ii foloseste PNL provin in majoritate din fondurile personale ale candidatilor si de la prieteni politici, cum le place liberalilor sa-si numeasca sponsorii. Campania liberalilor este probabil cea mai bine realizata pina acum, dovada reprezentind-o cresterea in sondaje a candidatului la functia de primar.
Contac – 30 milioane lei
Un alt candidat important la functia de primar, presedintele filialei Partidului Moldovenilor, Constantin Contac ne spunea ca suma totala pe care o va utiliza in campanie este de aproximativ 30 de milioane. "Sintem un partid nou si nu avem bani prea multi, de aceea nu vom face o campanie in toata regula. Banii i-am strins de la oamenii nostri, atit cit a putut fiecare" spune Constantin Contac.
PD – circa 100 milioane
Ceva mai mult se gindesc sa "investeasca" in candidatii, cei de la Partidul Democrat. Radu Dragus, cel care se ocupa de organizarea campaniei candidatului de primar Simion Drelciuc si este nominalizat primul pe lista consilierilor ne declara: "Pina acum avem strinsi in jur de 9 milioane de lei, contributii personale ale candidatilor. Ideal ar fi sa avem 200 de milioane de lei. Cred ca pina la urma suma pe care o vom cheltui este de aproape 100 de milioane de lei, caci avem deja semnate contracte cu o societate de publicitate si trebuie sa ne onoram obligatiile".
Taranistii fac o campani de asteptare
Partidul National Taranesc Crestin si Democrat are la ora actuala pusi deoparte vreo 20 de milioane de lei. "Mi-e foarte greu sa va spun acum citi bani vom avea. Stiti cum este, toata lumea promite ca ne ajuta, dar cind este vorba sa o faca, dau din colt in colt" ne declara prefectul Alexandru Simionovici. Tactica aleasa de taranisti este un fel de campanie in asteptare: "Pe tot timpul campaniei eu voi fi purtatorul de cuvint al candidatului nostru, Corneliu Enache. Asta pentru ca atunci cind cineva va deschide gura fara control si ne va ataca, sa fiu sigur ca ii voi putea da un raspuns pe masura" spune prefectul.
In general, sumele investite de alti candidati sint ceva mai mici. De exemplu, Partidul Socialist va aloca promovarii imaginii lui Constantin Hutu intre 20 – 30 de milioane, bani care vin exclusiv din buzunarul candidatilor. PS si-a facut un plan si considera ca suma de mai sus este suficienta pentru o campanie minimala.
La fel, candidatul PNR, Marian Andrioaie va folosi in campanie in jur de 30 de milioane de lei, care provin din buzunarul propriu si de din sponsorizarile pe care le obtine personal. Un caz mai special este cel al Partidului Socialist al Muncii, a carui doctrina se aplica si in campanie. Ioan Istrate, candidatul PSM la fotoliul de primar, ne declara: "Avem in jur de 10 milioane de lei, din care o parte am cheltuit deja, la care speram sa se mai adauge ceva. Credem ca daca am investi multi bani in campanie am aduce o ofensa botosanenilor care muncesc din greu pentru o piine. Chiar propunem ca din sumele alocate campaniei electorale de partide sa se constituie un fond din care sa se cumpere hrana asistatilor sau sa se mai astupe de gropile orasului".
PDSR nu stie cam de citi bani dispune
Deosebite de celelalte partide sint PDSR si PRM. Partidul Democratiei Sociale din Romania si-a desemnat candidatul, dar nu stie de citi bani dispune, iar Partidul Romania Mare stie citi bani are, dar nu are inca un candidat sigur. "Nu pot sa spun acum citi bani avem pentru campanie si nu ma ocup eu de adunatul banilor. Cert este ca nu vom apela la nici un fel de sponsorizare si vom incerca sa facem totul cu banii partidului, adica cu banii din cotizatii. Campania pe care o va duce PDSR va fi una decenta, fara atacuri si fara prea mult zgomot" ne declara Florin Egner, candidatul de primar al PDSR. La PRM cum spuneam, se stie pe citi bani se poate conta "In jur de 50 de milioane de lei pentru campania din intreg judetul" asa cum ne spunea vicepresedintele Val Guraliuc, care probabil va fi si candidatul pentru fotoliul de primar.
Dupa cum vedeti aproape nimeni nu se inghesuie sa bage bani in campania electorala, suma totala ce va fi investita in Botosani pentru candidatii la alegerile locale, fiind de aproximativ 500 de milioane de lei. Dupa calculele realizate de specialisti, o campanie electorala corecta pentru un candidat de primar la Botosani ar putea costa minim 100 de milioane de lei. In acesti bani ar intra publicitatea in mass-media, afisele si insemnele electorale, abtibildurile sau bannerele, si celelalte obiecte promotionale. Spectacolele sau alte manifestari de acest gen necesita sume suplimentare. Multi candidati vor avea surprize destul de amare atunci cind vor vedea rezultatul alegerilor, care de fapt este rezultatul felului in care este purtata campania electorala. Problema cea mai mare o reprezinta atragerea sponsorizarilor, caci doar partidele foarte puternice isi permit sa sustina o campanie electorala din fonduri proprii. Probabil este o consecinta a neincrederii oamenilor de afaceri in respectivii candidati deoarece legea electorala permite sponsorizarea candidatilor, fara costuri prea mari. Adica o firma oarecare poate sponsoriza un candidat, iar banii, pentru care primeste in mod obligatoriu o chitanta de la mandatarul financiar al respectivului candidat, ii poate inregistra in contabilitate. Practic nu disponibilitatea oamenilor de afaceri este problema, ci calitatea candidatilor.
Cum aproape 20 de candidati si tot atitea partide cheltuie 500 de milioane de lei pentru campanie, s-ar putea ca pe unii dintre ei sa nu ajungeti sa-i cunoasteti niciodata, daramite sa-i mai votati. Asta pentru ca banii care se cheltuie in campanie, folositi intr-un mod inteligent, nu sint bani aruncati in vint. Degeaba un candidat sau altul spun lucruri extraordinare si poate fi un primar perfect, daca il cunosc doar rudele si vecinii. (Viorel SURUGIU)

Comentarii