Schimbari majore in sistemul de pensii

vineri, 04 august 2000, 23:00
5 MIN
 Schimbari majore in sistemul de pensii

Criza actualului sistem de pensii, care s-a accentuat in ultimii ani, i-a determinat pe guvernanti sa ia hotarirea de a incredinta o parte din banii virati de angajati in contul Asigurarilor Sociale unor administratori privati, care sa-i investeasca. Teoretic, cei care vor intra in noul sistem vor avea pensii mai mari deoarece banii cu care cotizeaza vor fi plasati in investitii sigure si nu utilizati pentru achitarea drepturilor banesti ale celor care s-au retras deja din activitate. Practic, viitorul sistemului privat depinde de seriozitatea celor care il vor gestiona si de modul in care statul isi va exercita rolul de control asupra acestora, astfel incit sa nu se ajunga la falimente de tipul celor inregistrate la unele banci sau fonduri de investitii. Aceste aspecte vor fi probabil clarificate in momentul in care proiectul de lege, care a fost deja avizat de comisiile parlamentare de specialitate, va intra in dezbaterea celor doua camere.
In acest moment, pensiile sint "macinate" luna de luna de inflatie. Cresterile sporadice care se acorda nu sint niciodata pe masura noilor preturi, astfel ca puterea de cumparare a virstnicilor scade de la o luna la alta.
"Momentan, pensiile nu se pot majora decit daca cresc salariile. Acest fapt este evident deoarece fondul actual al pensiilor de stat se constituie pe baza acelui procent din salariu virat de cei aflati in activitate in contul asigurarilor sociale. Cu cit este mai mare salariul, si banii opriti sint mai multi. Acest sistem nu este unul viabil, deoarece in puterea de cumparare a unui pensionar aceasta marire nu se resimte, atita vreme cit orice crestere salariala duce automat si la cresterea preturilor practicate de comercianti", ne-a declarat directorul general al Directiei de Munca si Protectie Sociala din Galati, Mihai Catalin Alexandru.
Odata cu intrarea in vigoare a Legii pensiilor private, persoanele care mai au 20 de ani pina la virsta legala de pensionare vor fi obligate sa adere la fondul universal de pensii. Cei care au mai putini ani pina la retragerea din activitate pot adera benevol la noul sistem.
Persoanele obligate sa devina membre ale Fondului Universal de Pensii, vor trebui sa-si aleaga fondul dorit in termen de trei luni de la data aderarii. In caz contrar, ele vor fi repartizate automat la unul din fonduri de catre Comisia de Control a Societatilor de Pensii.
In schimb, persoanele care adera voluntar pot alege unul din fonduri doar in termen de doi ani de la data intrarii in vigoare a legii. Membrii fondului sint proprietari ai sumei existente in contul individual, dar nu au dreptul de a primi suma existenta pina la pensionare. Ei insa se pot transfera liber la un alt fond daca doresc.
Pentru cetatenii care vor participa atit la sistemul actual de pensii cit si la cel privat, contributia va fi formata din 32,5%, ceea ce reprezinta pensia de baza plus 5% pensia suplimentara, adica un total de 37,5% pe luna (7% angajatul, iar restul angajatorul) ceea ce reprezinta de fapt contributia actuala la asigurari sociale. Contributia pentru Fondul Universal de Pensii se va deduce din contributia actuala datorata in prezent sistemului public de pensii si va reprezenta 10% din cele 37,5%.
"Un salariat cu grupa a treia de munca si care plateste CAS de 30% din salariul brut va cotiza, odata intrata in vigoare noua lege, cu 10% din acesti bani, la sistemul privat de pensii. Acelasi lucru se va intimpla si cu angajatii societatilor care au grupa II si I de munca, al caror procent in noul sistem va fi de 11,7%, respectiv 13,3%", ne-a declarat Mihai Catalin Alexandru.
Sistemul privat de pensii este, cel putin teoretic, avantajos, tinind cont de faptul ca sumele primite la batrinete vor reflecta valoarea contributiei adunate de-a lungul anilor, nemaifiind stabilite pe baza unui calcul artificial. El seamana destul de bine cu cel practicat de societatile de asigurare care ofera la rindul lor doritorilor posibilitatea de a "cotiza" lunar cu sume care se constituie ulterior in pensii suplimentare. Dupa cum declara Mihai Catalin Alexandru, momentan nu se stie cu precizie daca odata cu iesirea la pensie contribuabilii vor avea posibilitatea sa solicite lichidarea fondului sau acesta se va imparti in cote lunare. "Cert este insa ca dupa orizontul de 20 de ani, scaderea populatiei platitoare de CAS si cresterea numarului de pensionari nu va mai afecta veniturile persoanelor care vor avea, conform legii, dreptul la pensie", a adaugat el.
Modul de calcul al pensiei private
Pentru a se intelege avantajele pe care le prezinta noul sistem privat de pensii, exemplificam cu un mod de calcul, potrivit proiectului de lege.
Un barbat nascut in 1980 si care, conform legii sistemului public de pensii, isi va inceta activitatea la 65 de ani, cu 44 de ani vechime in munca si cu acelasi numar de ani de contributie la Fondul Universal de Pensii va avea la pensionare un venit asigurat de 93% din ultimul salariu primit.
In alta ordine de idei, daca persoana respectiva ar avea un salariu brut de 3.750.000 de lei in anul 2002, iar in anul pensionarii ajunge sa cistige 8.658.372 de lei, la 44 de ani de contributie, pensia lunara de la Sistemul Public de Pensii va fi de 3.498.689 de lei, adica 40,4% din venitul asigurat in anul pensionarii. Insa avind in vedere tot 44 de ani de contributie la un Fond Universal de Pensii, rata medie a profitului la sumele capitalizate va fi de 3%. Acest lucru inseamna ca persoana in cauza a acumulat in contul personal 527.004.566 de lei, ceea ce ar insemna o pensie privata de 53% din venitul asigurat, adica inca 4.589.404 lei.
Astfel, persoana respectiva va avea o pensie totala in momentul pensionarii de 8.088.093 de lei, adica cu 600.000 de lei mai putin decit salariul brut din anul pensionarii.
Noul sistem de pensii a fost verificat in Europa
Singurele probleme pe care noul sistem le ridica sint legate modul in care va selecta statul firmele care vor gestiona aceste sume si cine va veghea ca plasamentele efectuate de ele sa fie sigure, astfel incit sa nu se ajunga la falimente spectaculoase.
Teoretic, riscurile nu ar trebui sa existe. Fondul Universal de Pensii va fi garantat de stat, care are rolul de a crea mecanisme menite sa realizeze siguranta sistemului, atit in perioada de acumulare, cit si in cea de plata a pensiilor. Un asemenea instrument, in Romania, va fi Comisia de Control a Societatilor de Pensii. De asemenea, un rol foarte important al Fondului Universal de Pensii, va fi acela ca Produsul Intern Brut (PIB) va creste substantial. Se anticipeaza ca aceste fonduri vor detine aproximativ 6 mii de miliarde de lei, provenind de la aproximativ 3 milioane de persoane. Numarul contribuabililor care va participa la acest sistem va avea o crestere permanenta, asa incit in 30 de ani, contributiile acumulate vor depasi 65% din PIB. Sistemul si-a demonstrat viabilitatea in numeroase state dezvoltate cum ar fi Germania, Marea Britanie, Franta, Elvetia, precum si in Polonia, Ungaria unde asigurarile cu acumulare de capital s-au dovedit a fi rentabile. (Marius ANTON, Cristina RUSU)

Comentarii