Giubernea zguduie Primaria

vineri, 27 iunie 2003, 23:00
8 MIN
 Giubernea zguduie Primaria

Dar in ce consta, de fapt, afacerea? „Autobuzul” a inchiriat de la „Bursa Moldovei” 30 de microbuze Iveco. Aceste microbuze sint cumparate in leasing de „Bursa Moldovei” de la o alta firma. Acestea ar fi, pe scurt, datele afacerii.
Contractul de inchiriere a circulat din biroul directorului societatii, Mihai Giubernea, pina in biroul viceprimarului Gheorghe Nichita, apoi in biroul primarului Constantin Simirad si a ajuns in cele din urma in presa. Dincolo de toata vilva creata, insa, microbuzele au iesit regulamentar la strada. Este aceasta afacere o „golanie”? Sau nu vizeaza decit rentabilizarea „Autobuzul”, societate falimentara chiar de la infiintare, cu datorii de peste 30 de miliarde de lei? „Ziarul de Iasi” va propune o analiza obiectiva, in care va prezinta toate detaliile afacerii si solutiile pe care le are Primaria pentru a rentabiliza transportul de persoane. Luind in calcul numai transportul in comun auto, Primaria ar putea miza pe trei solutii.
I. Transport auto numai cu maxi-taxi de la care Primaria sa ia banii
Prima solutie, si cea mai simpla din punctul de vedere al Primariei, ar fi concesionarea intregului transport in comun auto operatorilor privati. In aceasta situatie, rolul Primariei ar fi numai acela de a face licitatii pentru acoperirea traseelor, exact cum se intimpla acum cu operatorii privati de maxi-taxi. In Iasi, conform datelor de la Directia Tehnica a Primariei, ar putea intra cel mult 250 de microbuze. Toate acestea ar aduce anual la bugetul local, prin plata redeventei, o suma estimata la 20 de miliarde de lei. Practic, Primaria ar cistiga 20 de miliarde anual fara sa miste un deget. In plus, ar scapa de grija unei societati ingropate in datorii, adica „Autobuzul”. Dezavantajul principal ar putea fi, insa, lipsa controlului. In acest moment, corpul de control al primarului are numai sase angajati. Practic, ar fi imposibil pentru acestia sa controleze daca microbuzele isi respecta frecventa, daca elibereaza bilete sau daca angajatii au actele in regula. In al doilea rind, parcul auto ar fi mai mult decit pestrit, fiecare firma venind cu propriile masini.
II. Primaria ar putea garanta leasing-ul de la „Autobuzul”
A doua varianta ar fi ca Primaria sa garanteze pentru leasing-ul facut de „Autobuzul”. Practic, „Autobuzul” sa cumpere microbuzele in rate si sa nu le mai inchirieze de la altii. In acest moment, societatea plateste o chirie lunara de 1.500 de euro pentru fiecare microbuz, dar rata de leasing este de numai 1.300 de euro. Diferenta de 200 de euro/masina reprezinta comisionul pe care „Bursa Moldovei” il percepe pentru inchirierea microbuzelor. In cazul in care Primaria ar garanta leasing-ul, rata platita de Giubernea ar fi mai mica, adica numai 1.300 de euro, iar societatea ar putea scoate un profit mult mai mare. Sau, Primaria ar putea alege sa incaseze comisionul de 200 de euro, adica diferenta dintre 1.300 si 1.500 de euro in calitate de garant al acestui contract, bani pe care sa-i verse in bugetul local. In acest caz, cistigul ar fi substantial: Primaria ar putea cistiga 6.000 de euro lunar, comision de la „Autobuzul”, adica 220 milioane lei lunar, iar intr-un an 2,6 miliarde lei. Pe linga acest cistig cert, s-ar adauga profitul obtinut de Giubernea peste cei 1.500 de euro, adica peste rata de leasing si comisionul Primariei. Practic, numai 100.000 in plus, pe zi, de microbuz, peste cei 1.500 de euro lunar, ar insemna inca 90 de milioane de lei pe luna pe 30 de microbuze. Adica peste un miliard de lei anual pe care „Autobuzul” l-ar putea plati la Primarie. Dupa acelasi calcul, 200.000 in plus pe zi de masina ar insemna doua miliarde de lei pe an si tot asa. In al doilea rind, societatea ar avea asigurat numarul de calatori, datorita masinilor noi. Dezavantajul, pentru Primarie, ar fi ca afacerea sa nu mearga. „Autobuzul” sa nu aiba calatori pe microbuze, ceea ce ar duce la neplata ratelor si, prin urmare, la suspendarea contractului.
III. Afacerea de acum, inchirierea microbuzelor
A treia posibilitate este in desfasurare deja. Si anume, este vorba ca leasing-ul sa se desfasoare prin intermediar, adica, in acest caz, prin „Bursa Moldovei”. In aceasta situatie, marea problema este daca, dupa cheltuielile cu rata de leasing, combustibil si salarii, „Autobuzul” mai poate aduna si profit. In cifre, situatia sta astfel: valoarea intregului contract este de 1.356.000 euro, pe o durata de patru ani. Aceasta inseamna ca rata lunara pe un singur microbuz este de 941 de euro, cu tot cu asigurare Casco. Pe linga aceasta suma, insa, se mai adauga si suma de 300 de euro, contravaloarea service-ului lunar pentru fiecare microbuz. Astfel, suma ajunge la 1.241 de euro, pe masina, pe luna. Restul de 60 de euro, pina la 1.300, il reprezinta taxele aferente contractului, platite de „Bursa Moldovei”. In final, „Autobuzul” plateste 1.500 de euro lunar pentru fiecare microbuz la „Bursa Moldovei”. Aceasta societate plateste leasingul, service-ul si taxele aferente, in valoare de 1.300 de euro, si ramine cu o suma „curata” de 200 de euro pe masina lunar. Adica, la 30 de microbuze, cu 6.000 de euro lunar. De fapt, aceasta este chiria perceputa.
Giubernea spune ca scoate profit
Conform directorului Mihai Giubernea, microbuzele pot face profit. Acesta a aratat ca, pe zi, cheltuielile unui microbuz sint de 3,5 milioane lei (2,2 milioane de lei rata de leasing, 800.000 lei motorina si 500.000 salariile soferilor). Pe de alta parte, directorul „Autobuzul” a demonstrat ca incasarile zilnice depasesc 3,5 milioane de lei. „Eu am fixat planul zilnic la 4 milioane de lei, suma care se incaseaza. Practic, la 30 de microbuze la traseu, se aduna zilnic 120 milioane de lei”, a spus Giubernea. In aceste conditii, profitul lunar al unui microbuz este de 15 milioane de lei. In total, cele 30 de microbuze pot sa faca lunar un profit de 450 de milioane de lei. Singurul risc, in aceasta ipoteza, este ca „Autobuzul” sa nu mai aiba calatori, deci, sa nu mai poata plati rata. In acest caz, dupa trei luni de neplata, masinile ar fi returnate la firma de leasing. (Catalin PRISACARIU)
Nichita: „Suspiciuni exista”
De unde a pornit insa aceasta afacere? In decembrie anul trecut, Giubernea s-a prezentat in fata Consiliului Local cu planul sau de afaceri. A spus atunci ca, pentru ca societate sa nu intre in faliment, vrea sa cumpere microbuze moderne cu care sa faca fata concurentei maxi-taxi. In cinci minute, proiectul sau a fost respins. „Primaria nu-si putea asuma o asemenea semnatura. Uitati-va la ce s-a intimplat cu contractul dintre Rocar si RATC in care noi am pierdut doua miliarde lei”, a spus Mihai Chirica, directorul Tehnic al Primarie care a afirmat ca nu cunoaste planul de rentabilizare a lui Giubernea. Astfel, este evident ca sefii orasului nu au vrut sa-si asume nici un risc.
In aceste conditii, Giubernea a inchiriat microbuzele. Operatorii privati de maxi-taxi au spus, ulterior, ca prin aceasta manevra Giubernea face concurenta neloiala. Adica pe traseele lui rentabile circula microbuze ultramoderne care atrag calatorii. Se vorbeste si de cistigul „Bursei Moldovei”, de aproximativ 200 de euro pe luna pentru fiecare masina. Intr-adevar e un cistig cert, fara riscuri. Pentru ca „Bursa” a luat masinile in leasing si le-a introdus pe trasee profitabile. Iar daca afacerea nu merge, retrage masinile de la „Autobuzul” si le da inapoi la firma-mama. Practic nu risca nici un leu. „Insa acelasi lucru il putea face orice firma. A fost licitatie si putea veni oricine, chiar si actualele firme de maxi-taxi care puteau sa-mi ofere spre inchiriere masini”, a spus Giubernea. In aceste conditii, nu se stie ce solutie de viitor va alege Primaria. Si asta pentru ca atit sefii orasului cit si consilierii locali nu cunosc datele afacerii „Autobuzul”. „Nu stiu ce calcule si-a facut Giubernea, urmeaza sa analizam. N-am informatii decit din presa”, a spus consilierul local Constantin Neculau (PRM). „Nu am informatii directe, nu am vazut contractul”, a spus si Dan Carlan (PNL). „Nu stiu mare lucru despre acest contract. Doar ce am mai vazut prin ziare”, a declarat Romeo Olteanu (PSD). La rindul sau, viceprimarul Gheorghe Nichita sustine ca se va pronunta in aceasta afacere abia la finalul controlului inspectorilor de la Auditul Primariei. „Suspiciuni exista. Parerea mea sincera este ca acel contract trebuia trecut prin CL”, a spus viceprimarul. (C.P.)
Licitatie servita?
Microbuzele Iveco au ajuns in ograda „Autobuzul” prin licitatie publica deschisa. Aceasta a fost anuntata, legal, in „Monitorul Oficial”, pe 21 ianuarie 2003. La exact 52 de zile distanta de la anuntare, pe 15 martie, a avut loc licitatia de inchiriere a microbuzelor. La licitatie nu s-a prezentat decit un singur ofertant, „Bursa Moldovei”. Conform procedurilor legale, licitatia a fost aminata, urmind sa se repete. Cum, a doua oara, s-a prezentat tot un singur ofertant, tot „Bursa Moldovei”, „Autobuzul” a negociat contractul direct cu aceasta societate. Procedura este permisa de lege. In cele din urma, contractul a fost incheiat cu „Bursa Moldovei”. In aceste conditii, pot exista dubii ca Giubernea a servit pe tava o licitatie „Bursei Moldovei”. Si aceasta, prin conditiile impuse in caietul de sarcini. In acest document, Giubernea a specificat ca microbuzele trebuie sa aiba 18 plus 1 locuri, EURO 3 si usa actionata electric. Dar numai „Bursa Moldovei” s-a prezentat cu o oferta satisfacatoare. „Eu am dat anunt in «Monitorul Oficial», am respectat termenele impuse de lege, cred ca orice firma avea timp sa indeplineasca conditiile”, a spus Giubernea. (C.P.)
Giubernea spune ca va scoate profit cit platesc acum operatorii privati la Primarie
n in aceste conditii, mai conteaza ale cui sint microbuzele?
O intrebare mai mult decit fireasca este daca „Autobuzul” poate incasa zilnic macar 3,5 milioane de lei, suma suficienta ca sa-si acopere cheltuielile. Pentru comparatie, se poate lua in calcul cit cistiga zilnic un microbuz maxi-taxi al unui operator privat. Anul trecut, operatorii privati dadeau drept sigura suma incasata, zilnic, de un microbuz, de cel putin 3,5 milioane de lei. Acum, insa, declaratiile operatorilor privati sint mult mai zgircite. „Acum se incaseaza, in medie zilnica, cam doua milioane de lei pe masina. Si asta pentru ca numarul de calatori a ramas acelasi, dar a crescut numarul masinilor la strada. Peste trei milioane incasam anul trecut”, a spus Costel Pristavu, patronul „Minibus”. Pe de alta parte, datele oferite de soferii de pe microbuze contureaza o cu totul alta contabilitate. Astfel, conform declaratiilor acestora, nici o zi nu se incheie fara incasari mai mici de patru-cinci milioane de lei. Ceea ce inseamna ca, lunar, un operator privat incaseaza macar 120 de milioane de lei. Din aceasta suma, plateste, maximum, 15 milioane de lei la Primarie, drept redeventa. Alte 25 de milioane de lei se cheltuie pe combustibil si inca 10 milioane de lei pe salarii. Astfel, ramine o diferenta lunara, pe microbuz, de 70 de milioane de lei, banii firmei. Este de asteptat ca si incasarile „Autobuzul” sa se invirta in jurul sumei de 4 milioane de lei zilnic, pe microbuz. Asta inseamna ca, dupa ce se platesc rata de leasing, combustibilul si salariile, fiecare microbuz ramine, zilnic, cu un profit de 500.000 de lei pe zi, adica 15 milioane de lei lunar. Practic, aceasta suma ar fi egala cu cea mai mare redeventa perceputa de Primarie operatorilor privati. La nivelul unui an, pe 30 de microbuze ale „Autobuzul”, acest profit se ridica la 5,4 miliarde de lei. (C.P.)

Comentarii