Razboiul spagilor intre firme pentru a patrunde in spitale

duminică, 14 septembrie 2003, 23:00
4 MIN
 Razboiul spagilor intre firme pentru a patrunde in spitale

Concurenta dintre firmele de medicamente nu este doar una de imagine si publicitate, ci exista si o lupta nevazuta intre distribuitorii de medicamente. Pentru a putea patrunde in spitale, unde se pot incheia contracte grase, intre firmele de medicamente si materiale sanitare se duce un adevarat razboi, in care atuul principal il reprezinta spaga. In unele cazuri, aceasta este cosmetizata: asa a aparut comisionul si „sponsorizarile” pentru congrese si manifestari stiintifice. Mai nou, a aparut si un alt motiv de „comision”: pentru a fi printre primele care i se achita datoriile atunci cind se primesc banii de la buget, firma in cauza trebuie sa lase de la ea o mica atentie – de citeva mii de euro – pentru director sau directorul economic. Subiectul este, din motive usor de intuit, tabu atit pentru directorii de spitale, cit si pentru reprezentantii firmelor.
Pina anul acesta, de cind pentru orice achizitie din spitale trebuie facuta licitatie electronica, o firma de medicamente putea intra in spital numai daca era acceptata de directorul unitatii, principalul pion in achizitia de medicamente si materiale sanitare.
10% din valoarea contractului
10% din valoarea contractului, la atit ajungea comisionul pentru ca un director de spital sa accepte anumite medicamente in spital. „Sa ai contracte cu un spital este o afacere. Banii, chiar daca vin mai tirziu, tot vin, si esti sigur ca ai vinzare. Si ca peste tot in Romania, ca sa poti patrunde pe o anumita piata trebuie sa dai comision. 10% din valoarea contractului, bani care ajungeau la director, nu este foarte mult pentru o firma care comercializeaza medicamente scumpe si care doreste sa intre pe piata. Pentru ca, de obicei, firmele care au medicamente scumpe sint cele care isi permit sa dea comisioane pentru a ajunge clientele spitalelor”, ne-a declarat un medic, care a dorit sa-si pastreze anonimatul. Astfel, contractele au valoarea de citeva sute de milioane, sau – daca este vorba si de materiale sanitare – se pot ridica si la un miliard, ceea ce inseamna comisioane de pina la 100 milioane lei de contract. „Pina la licitatiile electronice, daca voiai sa intri in spital, nu aveai de ales. Trebuia sa platesti comision. In functie de contract, suma incepea de la 800 de euro si se putea ajunge si la 10% din valoarea contractului, daca acesta era mare”, ne-a confirmat un angajat din Iasi al unei firme distribuitoare de medicamente.
Mai nou, din cauza licitatiilor electronice, este mai greu de pus in practica vechiul sistem. Mai exista totusi o portita: invocarea situatiilor de urgenta, in care spitalul ramine fara medicamente si, pina la licitatia electronica, trebuie sa achizitioneze prin selectie de oferta. Fireste, selectia de oferte va declara cistigatoare firma preferata. Insa, in aceste cazuri, sumele de care pot fi cumparate medicamente sint mici, de ordinul zecilor de milioane, iar comisionul este si el pe masura: 5-10 milioane lei.
Sponsorizari de mii de euro pentru congrese
O a doua modalitate care permite firmelor asigurarea unei piete de desfacere o reprezinta sponsorizarea pentru participarea la congrese sau manifestari stiintifice. Pentru ca medicul sa prescrie un anume medicament pacientilor, firma are grija sa sponsorizeze participarile la congrese, in general in strainatate. De astfel de „sponsorizari” beneficiaza in principal profesorii care ajung cel mai des la congresele din afara si din tara. „Ca sa participi la un congres in strainatate iti trebuie cel putin 2.000 de euro. Si in tara, ca sa mergi la un congres trebuie sa scoti din buzunar citeva sute de euro pentru taxa de participare, drum si cazare. Insa nu inteleg de ce la noi despre aceste lucruri se vorbeste in soapta. In afara, este ceva recunoscut si acceptat de toata lumea ca medicii sint sponsorizati pentru congrese de anumite firme”, ne-a spus un alt medic.
5.000 de euro – spaga pentru ca firma sa intre prima la plata
Daca la nivelul profesorilor sponsorizarile pentru congrese se ridica la citeva mii de euro, exista si sponsorizari la nivel mai mic, medicii de familie primind diferite obiecte de birotica – ceasuri, diverse suporturi, etc. – de la firmele pe care le simpatizeaza si ale caror medicamente le prescriu in mod frecvent pacientilor. Insa, mai nou, a aparut si un al treilea tip de comision, care se poate ridica la citeva mii de euro. Firmele care au de incasat datorii de la spitale si vor sa intre primele la plata atunci cind se primesc banii de la buget trebuie sa „cotizeze” la director sau la directorul economic al spitalului cu sume pina in cinci mii de euro, in functie de datorie. Suma este variabila, ea putind creste sau descreste in functie de valoarea contractului. Deocamdata, despre toate acestea, nimeni, director sau patron, nu vrea sa vorbeasca decit sub protectia anonimatului. Nici n-ar avea interes s-o faca. Singurul interesat, si care pierde din toata aceasta increngatura, este pacientul contribuabil. (Simona RELEA)

Comentarii