Vrajitoarea dintre biserici

miercuri, 15 ianuarie 2003, 00:00
4 MIN
 Vrajitoarea dintre biserici

Ghicit in carti, cafea si boabe. Descintece si vraji pentru dezlegarea de cununii, pentru spor in casa ori in afaceri, "falimenturi", si pentru vindecarea impotentiei. Toate acestea le practica vrajitoarea Margareta la numai citiva pasi de doua lacasuri crestine – Biserica ortodoxa "Sf. Andrei" si Biserica Penticostala nr 1. Casa vrajitoarei, de pe strada "Sf. Andrei", este chiar intre cele doua biserici, dar acest lucru nu o deranjeaza pe "meseriasa" in ghicit si descintece, cum se autointituleaza Margareta. Si nici pe clientii acesteia care, ignorind lacasurile si puterile Domnului, prefera sa apeleze la o vrajitoare pentru a-si rezolva diferitele probleme.
"In vrajitorie e ca-n medicina: «este» profesori si medici primari"
Margareta are 63 de ani, o fata zbircita, fumeaza numai tigari fine – se respecta – si, spune ea, are leac pentru absolut orice. Mai putin pentru cancer si SIDA. Dar, oricum, aceste boli nu le poate vindeca nimeni din bransa vrajitoarelor. Margareta spune cu oarecare "modestie" ca este cea mai "meseriasa" din Iasi in domeniu: la ghicit, vraji si descintece nu o intrece nimeni. "Sint multe fetisoare de-astea tinere care spun ca fac si dreg, dar nu se «pricepe» toate la asa ceva. Pentru asta trebuie har si experienta. Nu ajungi vrajitoare in citiva ani. Inveti, furi si ajungi cineva. E ca si in medicina, unde «este» profesori si doctori primari. Profesorul e cineva de la care fura si invata meserie in ani de zile doctorul primar", explica sigura pe ea Margareta, care vrea sa-i lase harul fiicei sale, Sultana, prin contract scris. "Altfel nu se poate. Si eu am mostenit harul de la bunica mea, care mi l-a lasat prin contract. Pacat ca am pierdut contractul, ca vi-l aratam", mai spune Margareta.
Descintece pentru cei ce vor divort rapid
Se plinge ca a imbatrinit si din cind in cind fata o mai ajuta la "treburi". Adica la ghicit, la descintece si vraji. Care nu sint chiar asa usor de facut, meseria de vrajitoare nefiind "floare la ureche". Mai ales ca persoanele care apeleaza la serviciile lor au probleme diverse: barbati impotenti sau care sufera de boala copilariei – epilepsia, esecul in dragoste sau in afaceri. "Multi vin pentru spor in «afasari». Are omul o privatizare, un bar, a mai dat niste falimenturi si vrea descintece, ca sa-i mearga bine", spune Margareta, care, prin vraji si descintece, va poate asigura chiar si un divort rapid, fara scandal si cearta. Are femeia un amant? Vrea sa divorteze si sa nu-i faca scandal si circ barbatul? Vine la Margareta pentru o vraja, un descintec, si gata: "Imediat ii cere barbatul divort pentru nepotrivire de caracter. Fara scandal si panarama", explica Margareta. Surprinzator, ea nu cere niciodata bani clientilor. Spune ca, daca cere bani, isi pierde harul. Dar, daca-i multumit, clientul da si el un cadou: o cafea, un suc, o floare, o sticla cu ulei, o vaza, o bijuterie, un set de cesti. Si, astfel, femeile si chiar barbatii intra in fiecare saptamina pe poarta Margaretei cu cite o sacosica cu un dar, in functie de cit de fericite sau cit de potenti i-au facut descintecele Margaretei. Ignorind cele doua lacasuri sfinte ce se afla vizavi de casa vrajitoarei, de parca Dumnezeu si preotii nu ar avea nici o solutie pentru esecul in dragoste sau "afasari".
"Si ce daca fac vraji si descintece linga biserici?"
Vrajitoarea explica intelegatoare: "De ce sa nu vina oamenii la mine? Si ce daca fac vraji si descintece linga biserici? Eu fac magie alba, nu neagra. Nu fac nici un rau. E mai usor sa faci rau, decit bine. Iar ce fac eu nu e usor deloc", isi expune vrajitoarea punctul de vedere, subliniind ca nu a avut niciodata probleme cu preotii de la cele doua biserici, mai ales ca e crestina si crede in Dumnezeu si primeste preotul ortodox cu sfintitul. Reprezentantii Bisericii Penticostale nr 1, aflata chiar fata-n fata cu casa Margaretei, sint insa de cu totul alta parere. "Sintem cu totul impotriva vrajitoriei, de orice fel ar fi ea. In religia noastra vrajitoria si ghicitul sint socotite ca obiceiuri venite de la Cel rau. Dar, ce putem face?", spune Costel Vieru, pastorul Bisericii Penticostale. Preotul Vasile Nichita, parohul Bisercii ortodoxe "Sf. Andrei", nu a putut fi gasit, iar preotul Nicolae Dascalu, consilierul mitropolitului pe probleme culturale, a refuzat sa comenteze cazul. (Simona RELEA)

Comentarii