Legile educatiei au fost tocate marunt ieri de profesori si elevi

miercuri, 23 ianuarie 2008, 02:19
4 MIN
 Legile educatiei au fost tocate marunt ieri de profesori si elevi

Schimbarea sistemului de finantare a scolilor, posibilitatea unor oameni din afara scolii de a deveni directori si ocuparea catedrelor au fost temele dezbatute cel mai virulent la discutia maraton de cinci ore pe marginea pachetului de legi privind educatia.

Noutatile pe care le aduc cele doua proiecte de acte normative, legea invatamintului preuniversitar si statutul cadrelor didactice, au fost prezentate de catre Gabriela Gutu, director in cadrul Ministerului Educatiei.

La intilnirea de ieri, de la Teatrul Luceafarul, au fost prezenti peste 200 de oameni: reprezentanti ai Inspectoratului Scolar Judetean, directori de scoala, parlamentari, primarul Gheorghe Nichita si vicepresedintele Consiliului Judetean, Iovu Brezuleanu, precum si oameni ai scolii si primari din judet.

Si scolile private primesc bani de la buget

Articolul 113 din proiectul de lege a invatamintului preuniversitar a fost cel care a stirnit cele mai multe reactii. Modul in care unitatile de invatamint vor primi fondurile, odata ce legea va trece de Parlament, a fost subiect de interes atit pentru reprezentantii scolilor, cit si ai primariilor, mai ales ca in proiectul de act normativ este stipulat ca finantarea va fi facuta deopotriva de stat si consiliul local.

Judetul Iasi a pilotat pe hirtie aplicarea finantarii per elev. Considerata un esec de sindicate, inspectorul general Camelia Gavrila spune ca problemele identificate nu au dus decit la o perfectare a sistemului.

„Un punct pozitiv in lege este acela ca in fiecare an va fi actualizat costul mediu per elev", a declarat sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila.

O noutate a acestor legi este ca in finantarea de la stat sint cuprinse si unitatile de invatamint particulare si confesionale, care vor primi fonduri doar pentru educatia obligatorie.

Directorul scolii sa fie sau nu profesor?

Discutiile cu privire la cine ar trebui sa ocupe postul de director al unei unitati de invatamint au fost la fel de aprinse. Este suficient un bun manager sau este nevoie ca directorul de scoala sa fie la baza dascal? Proiectul de lege privind statutul cadrului didactic da mina libera ca functia sa poata fi ocupata de oricine are studii postuniversitare de management educational.

Profesorii ieseni au respins in unanimitate acest punct de vedere. „Nu agreez o astfel de propunere pentru ca este vorba despre interrelationare cu elevii si profesorii", a declarat inspectorul general, Camelia Gavrila. De asemenea, Liliana Romaniuc, director al Colegiului „Richard Wurmbrand" si membra a Comisiei Prezidentiale pentru Analiza si Elaborarea Politicilor din Domeniul Educatiei si Cercetarii, a propus infiintarea unui al doilea post de director adjunct, pe linga cel educativ, care sa se ocupe tocmai de partea economica, iar ambii sa fie subordonati cadrului didactic care ocupa functia de director general.

Elevii au cerut mai putine ore saptaminal

Ocuparea catedrelor a fost un alt subiect la care profesorii ieseni au avut puncte de vedere diverse. „Consider ca scolile ar trebui sa decida, printr-o hotarire a consiliului de administratie, modalitatea de ocupare a unei catedre. Adica sa decida daca accepta restringeri de activitate, transferuri sau detasari sau daca da postul la concurs", este de parere Seryl Talpalaru, directorul Colegiului „Emil Racovita". Cu alte cuvinte, sa fie posturi pentru concurs, unde exista concurenta cea mai mare si posturi pentru restringerile de activitate.

Liderul Federatiei Sindicale „Spiru Haret", Gheorghe Isvoranu, a mai identificat in lege „ambiguitati" de care ministerul s-ar putea folosi pentru a renunta treptat la titularizarea de sistem, fapt pazit cu ardoare de sindicate.

Dascalii ieseni au propus, de asemenea, modificari si la metodologia de sustinere a examenului de bacalaureat. „Un bacalaureat pe trei niveluri, cu grade diferite de dificultate", este de parere Cristina Valcu, directorul Colegiului National, ca ar fi potrivit, in timp ce Liliana Romaniuc, directorul Colegiului „Wurmbrand", ar dori ca, dupa aprobarea pachetului legislativ, elevii sa poata sustine un bacalaureat cu diplome recunoscute in Europa. 

Elevii prezenti la dezbatere au cerut descongestionarea programelor: „Avem cite 32 de ore pe saptamina, aproape dublu fata de norma unui profesor", au spus ei, si punerea accentului pe dobindirea de competente si evaluarea acestora, impreuna cu evaluarea cunostintelor. Victor Geangalau, directorul Asociatiei Proruralis, a fost de acord. „Ponderea formare – informare ar trebui sa fie cel putin egale", a spus el.

Absolventii scolilor postliceale ar putea intra la facultate direct in anul II
Noul pachet legislativ incurajeaza si invatamintul postliceal. „Lucram acum la un sistem de transfer de credite, astfel incit absolventii de studii postliceale sa poata trece in anul II la facultatea de profil, daca doresc sa urmeze cursuri superioare", a spus Gabriela Gutu, reprezentanta ministerului la dezbaterea de ieri.

Pe linga aspectele de continut, Violeta Amariei, vicepresedinte a Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamint, a declarat ca formulari precum „se pot acorda", „de regula" sau „conform legislatiei" sint vagi si determina procesele de dobindire a drepturilor incluse in aceste formulari.

Pachetul de legi se afla in dezbatere publica pina pe 17 februarie si poate fi consultat si pe pagina de internet a „Ziarului de Iasi". Inspectoratul scolar Judetean va centraliza propunerile venite din partea dascalilor ieseni si le vor inainta Ministerului Educatiei, pina pe 20 februarie.

Comentarii