Logica aritmetica in Justitia ieseana: 2 victime si 1 mutilat, 0 vinovati

sâmbătă, 16 iunie 2012, 12:12
3 MIN
 Logica aritmetica in Justitia ieseana: 2 victime si 1 mutilat, 0 vinovati
Doua dintre fotografiile facute in noaptea accidentului, langa movilita de pamint, de catre oamenii legii, imagini aflate la dosar

Pe 23 mai 2008, pe strada George Enescu, cea care face legatura intre Independentei si Cuza Voda prin spatele Goliei, a avut loc unul dintre mai ciudate accidente rutiere din istoria recenta a Iasului. Aparent banal in ceea ce priveste daunele sau modul de producere, dar mai mult decit interesant din privinta concluziilor la care au ajuns anchetatorii. Dupa patru ani in care au incercat sa dezlege itele acelui caz, procurorii Parchetului de pe linga Judecatoria Iasi au hotarit ca nimeni nu e de vina pentru accidentarea grava a unui tinar, scotind tap ispasitor doar o movila de pamint.

Soferul beat, pietonul 100 de zile la spital

In ziua amintita, la scurt timp dupa miezul noptii, Dan Pirpila, de 29 de ani, conducea un autoturism marca Dacia Logan. Cind a ajuns pe strada George Enescu, a incercat sa intre in curtea Directiei de Radiocomunicatii, insa nu a observat din timp o movila de pamint din dreptul unei lucrari la o conducta de gaz si a tras brusc de volan in tentativa de a-si proteja vehiculul si de a nu intra in mormanul de tarina. A reusit sa evite movila, insa nu a mai putut tine volanul drept si a scapat masina pe trotuar. In acel moment, a acrosat doi tineri: Bogdan Andrei Luntraru (29 de ani) si Ionut Andrei Moldovanu (27 de ani), care se deplasau regulamentar. Amindoi au fost loviti, ultimul foarte grav, fiind nevoit ulterior sa stea 100 de zile in spital, in timp ce Luntraru s-a ales cu zgirieturi si vinatai. "Accidentul s-a produs pe strada George Enescu, in dreptul intrarii in curtea interioara a Directiei de Radiocomunicatii Iasi, iar conducatorul auto ne indica sensul de deplasare dinspre bulevardul Independentei catre strada Cuza Voda. Pe strada George Enescu, circulatia se desfasoara in ambele sensuri, carosabilul este acoperit cu asfalt, este in aliniament, este in panta, fiind cite o banda de circulatie pe sens care masoara 2,90 de metri, despartite de marcaj longitudinal simplu discontinuu", precizeaza politistii in procesul verbal intocmit dupa accident.

Politistii au ajuns la fata locului dupa ce medicii au apelat la 112 si au spus ca la spital a ajuns un tinar ranit grav intr-un accident rutier. Dupa ce l-au identificat pe sofer, oamenii legii au descoperit ca acesta se afla in stare de ebrietate. Probele biologice au relevant ulterior ca Pirpila conducea Loganul cu o concentratie de 1,40 miligrame de alcool la litru, mult peste limita care atrage raspunderea penala, de 0,8 "la mie". Bause, spune el, 100 de mililitri de vodca.

Movila de pamint era nesemnalizata

Toate premisele negative par sa se fi adunat laolalta in momentul producerii accidentului. Strada George Enescu nu era luminata, iluminatul public nefunctionind, movila de pamint de pe carosabil era nesemnalizata corespunzator, soferul era in stare avansata de ebrietate. Toate aceste aspecte i-au determinat pe anchetatori sa inceapa cercetarile si pentru vatamare corporala, dar si pentru neluarea masurilor corespunzatoare pentru semnalizarea obstacolelor sau lucrarilor la drumurile publice. Ultima invinuire i s-a adus responsabilului de lucrari de atunci, Ionel Radu. "Recunosc ca am condus autoturismul dupa ce am consumat bauturi alcoolice, insa, referitor la invinuirea de vatamare corporala din culpa, declar ca accidentul rutier nu s-ar fi produs daca lucrarea ar fi fost semnalizata corespunzator", a declarat soferul procurorilor.

La rindul sau, responsabilul lucrarilor s-a spalat si el pe miini pentru lucrarile nesemnalizate. "Dupa terminarea lucrarilor de remediere a defectiunii, zona a fost asigurata prin restringerea pamintului excavat spre groapa si semnalizarea cu gardut metalic de culoare galbena. Dupa ce am vazut plansele facute la fata locului, am observat ca semnul de obligare a ocolirii lipsea, iar pozitia gardului era modificata", a spus anchetatorilor Ionel Radu.

Dupa ce a audiat toate partile implicate in dosar si a incercat sa puna cap la cap piesele de puzzle care au dus la producerea accidentului, procurorul de caz a concluzionat ca "nu s-a putut stabili dincolo de orice indoiala daca lucrarea a fost semnalizata corespunzator, existind posibilitatea sa fi fost sustrase indicatoarele." Concluzia: Scoaterea de sub urmarire penala a lui Ionel Radu si neinceperea urmaririi penale pentru infractiunea de vatamare corporala pentru soferul care a cauzat accidentul. Pirpila a fost trimis totusi in judecata, dar pentru conducere pe drumurile publice in stare de ebrietate, dosarul fiind inregistrat recent pe rolul Judecatoriei Iasi. Pentru ranirea grava a lui Ionut Andrei Moldovanu, care a ramas cu piciorul afectat pe viata, fiindu-i strivit femurul, nu va fi insa judecat nimeni.

Comentarii