Procurorii pierd din nou: Vatmanul a ramas liber

Subtitlu

luni, 28 martie 2011, 23:46
6 MIN
 Procurorii pierd din nou: Vatmanul a ramas liber
Cristian Diaconu va fi judecat in libertate

Vatmanul implicat in tragedia din Copou in urma cu o saptamina a ramas in stare de libertate. "Instanta a respins astazi ca nefondat recursul formulat de procurori impotriva incheierii de sedinta prin care a fost respinsa propunerea de arestare preventiva a lui Cristian Dumitru Diaconu", a precizat ieri judecatorul Daniela Amancei, purtatorul de cuvint al Tribunalului Iasi.

In cadrul recursului, Diaconu a acceptat sa dea citeva declaratii in fata magistratilor. Acesta si-a sustinut nevinovatia, mentionind ca regreta ce s-a intimplat. "Nu sint un element rau. Regret enorm in fiecare zi cele intimplate si situatia creata. Nu am cazier, nu am avut nici o problema in societate. Am un copil minor pe care vreau sa il cresc. As dori sa fiu cercetat in stare de libertate, pentru a-mi putea gasi un loc de munca, deoarece am rate de achitat la casa, trebuie sa-mi intretin familia", a declarat acesta.

Diaconu a adaugat ca a facut tot ceea ce era omeneste posibil pentru a evita tragedia. "Am facut tot ce am putut ca sa evit producerea accidentului. Numai un om care nu gindeste putea comite o asemenea fapta cu intentie!", a adaugat barbatul.

Avocatii acestuia i-au sustinut cauza, precizind ca au fost mai multe incidente care au dus la producerea tragediei din Copou. In primul rind, acestia au invocat faptul ca masinile nu aveau ce sa caute pe banda pe care se afla linia de tramvai. "Acele vehicule nu aveau ce sa caute pe linia de tramvai. Nu rezulta din nici un act oficial ce viteza avea tramvaiul", a spus avocata Alina Popescu, angajata de sindicalistii de la RATP.

O alta avocata a sustinut ca, in mod relativ bizar, propunerea de arestare a fost formulata la citeva zile de la producerea tragediei. "Propunerea a fost facuta de procurori la trei zile de la accident, ceea ce demonstreaza ca Dumitru Cristian Diaconu nu a fost considerat un pericol public", a precizat Gabriela Jucan. De asemenea, avocata Anca Dragoi a mentionat ca modul in care priveste opinia publica acest caz nu ar trebui sa influenteze foarte mult instantele de judecata. "Procurorii au vorbit despre impactul pe care l-a avut aceasta tragedie in ochii opiniei publice si ca s-a manifestat un interes deosebit. Si divortul dintre Pepe si Oana Zavoranu suscita un interes deosebit, dar acest lucru nu duce la arestarea cuiva. Frinele tramvaiului au fost trase, asta au constatat cei care au fost la fata locului. Cum pot afirma cu atita usurinta procurorii ca Dumitru Diaconu este «in mod cert» singurul vinovat, in conditiile in care nu s-a finalizat inca raportul de expertiza?", a precizat avocata Anca Dragoi.

Avocatii au adaugat ca, inainte ca tramvaiul sa ajunga linga Biblioteca Centrala Universitara, in fata vehiculului s-a strecurat un autoturism Mercedes, care a contribuit la producerea accidentului. Intre vatman si soferul Mercedesului ar fi existat mai multe sicane in trafic. Avocatii au adaugat ca, in citeva fractiuni de secunda, a existat o fluctuatie a curentului electric in zona respectiva, care ar fi putut cauza nefunctionarea primei frine. Aceasta problema nu a fost insa confirmata de RATP si anchetatori.

De ce nu l-au arestat judecatorii?

Magistratii de la Judecatoria Iasi au motivat decizia de a-l lasa in libertate pe Cristian Diaconu. Acestia au respins propunerea de arestare preventiva formulata de procurori, considerind ca vatmanul nu poate fi considerat pericol public.

"In cauza dedusa judecatii nu se poate retine o situatie conform careia inculpatul sa reprezinte pericol public. Acesta a dat o declaratie in cauza, constientizind gravitatea acestei fapte si regretind-o, fiind profund afectat. El a precizat ca a actionat toate cele trei sisteme de frina si a apasat butonul de alarma, strigind: «Nu mai am frina!»", au afirmat judecatorii.

Acestia au completat ca primirea unor sanctiuni contraventionale nu justifica arestarea. "Faptul ca a fost sanctionat contraventional si disciplinar nu justifica luarea unei masuri extreme", au precizat magistratii.

Amintim ca, in urma cu opt zile, tramvaiul condus de Cristian Diaconu a provocat un carambol, afectind sase vehicule. In urma impactului, agentul-sef adjunct Danut Condurache, din cadrul Penitenciarului Iasi, a decedat, iar asistenta medicala Mirela Dragusanu a ajuns in stare grava la spital, suferind mai multe fracturi. Pe intreg parcursul cercetarilor, Cristian Diaconu a sustinut ca frinele vehiculului nu au functionat.

–––

Sefii RATP asteapta finalizarea cercetarilor inainte de a lua vreo masura

Reprezentantii regiei de transport sint de parere ca masinile nu au ce cauta pe linia de tramvai in zona Bibliotecii Centrale. "Din punctul nostru de vedere, masinile nu au ce cauta acolo. Dar nu noi sintem cei care decidem sau putem aplica sanctiuni", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP.

Cu toate acestea, conducerea regiei nu a luat nici o masura impotriva soferului de autobuz implicat in accidentul de saptamina trecuta de la Biblioteca Centrala. Oficialii RATP sustin ca in zona respectiva, masinile ajung si pe banda destinata tramvaielor din cauza traficului aglomerat. "Nici angajatul nostru nu avea ce cauta acolo. La orele de virf, in conditiile in care sint extrem de multe masini, se supraaglomereaza", a mentionat Mihai.

Acesta a specificat ca in ceea ce priveste sanctionarea soferului de autobuz, se asteapta finalizarea anchetei demarate de politisti. "Nu s-a luat nici o masura impotriva salariatului. Vom vedea si parerea politistilor", a declarat Adrian Mihai.

In accidentul de saptamina trecuta in care un tramvai scapat de sub control a lovit mai multe masini si a ucis un om a fost implicat si un autobuz MAZ plin cu calatori. Mijlocul de transport se afla la semafor, pe linia de tramvai. In urma impactului cu tramvaiul, mai multi calatori din autobuz au ajuns la spital.

–––

Camere video pentru supravegherea vatmanilor RATP

* primele camere vor fi instalate la Fundatie si in Podu Ros

Sefii RATP intentioneaza sa monitorizeze comportamentul vatmanilor cu un sistem de camere video. O prima astfel de camera a fost deja instalata in intersectia Tirgu Cucului. "Vom discuta si cu Politia Locala, sa vedem daca se poate face un parteneriat. Pe noi ne intereseaza in special mijloacele de transport, dar sa avem posibilitatea de a accesa acest sistem in timp real. Nu vrem sa inregistram si apoi sa ne uitam. Vrem sa vedem cum se circula, daca sint probleme, ce trasee sint aglomerate, cum se comporta angajatii nostri in trafic", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

El a mai spus ca in perioada urmatoare se vor instala camere video in intersectiile de la Fundatie si Podu Ros, dar si in alte intersectii aglomerate. Camere ar trebui sa fie instalate si in statiile de transport in comun, si chiar in mijloacele de transport. "Deocamdata nu avem o estimare a investitiilor. Vom discuta la urmatoarea sedinta a Consiliului de Administratie. Va trebui sa alocam si fondurile necesare pentru aceste lucrari", a precizat Gherca.

El a prezentat ieri si alte masuri luate de regie dupa accidentul care a avut loc saptamina trecuta. Tramvaiele vor avea o limita de viteza de 20km/h la coborirea pe bulevardul Carol I. O alta masura vizeaza Strada Padurii. Acolo, tramvaiele nu vor putea cobori decit daca pe calea de rulare nu se mai afla nici un alt tramvai pina in statie.

Accidentul in care a fost implicat un tramvai al RATP a adus si multe controale la regie. Activitatea regiei de transport este verificata in aceasta perioada de sase echipe de control. Exista verificari facute de procurori, de Politia Rutiera, de Autoritatea Rutiera, de Primarie, de Inspectoratul de Munca. Un alt control este realizat de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice.

Comentarii