Scandal in jurul unui pot de 18 milioane de dolari

Subtitlu

vineri, 21 iulie 2006, 00:08
7 MIN
 Scandal in jurul unui pot de 18 milioane de dolari

Afacerea de 18 milioane de dolari din banii iesenilor pentru caldura din iarna a fost impartita ieri de doua firme din Romania si una din Statele Unite. Cele trei firme ar urma sa livreze peste 225.000 tone de carbune necesare in sezonul rece. Desi conducerea CET a incercat sa asigure o transparenta totala a licitatiei, aceasta fiind supervizata si de unul dintre adjunctii ministrului Administratiei si Internelor, asupra rezultatelor acesteia se ridica totusi semne de intrebare. Astfel, firma care a oferit cel mai mic pret a fost descalificata, invocindu-se un motiv aproape incredibil la un asemenea nivel, respectiv ca o scrisoare de garantie nu ar fi fost tradusa in limba romana. Daca ar fi fost acceptata aceasta oferta, pretul total ar fi scazut cu 830.000 de dolari, adica 25 miliarde lei. Curios este si modul de stabilire a pretului la care se va face livrarea carbunelui. Astfel, anul trecut firmele cistigatoare au fost obligate sa-si alinieze preturile la nivelul celei mai mici oferte. Aceasta conditie nu a mai fost aplicata si acum, fiecare firma urmind sa livreze carbunele la pretul cerut. Diferenta este esentiala pentru ca, la cantitatea de 225.000 de tone contractata, CET va plati in plus 400.000 de dolari.
Firma de pe locul trei cistiga cel mai bine
Pentru a se evita situatia in care livrarea intregii cantitati de carbune necesare CET ar fi ajuns pe miinile unei singure firme, s-a decis impartirea celor 225.000 de tone necesare in trei loturi. Fiecare firma participanta la licitatie a avut dreptul sa depuna oferte pentru maximum doua loturi. Pentru CET Iasi s-au oferit sa livreze carbune 8 firme din patru tari. Dupa deschiderea ofertelor financiare, cel mai avantajos pret oferit societatii iesene de termoficare si acceptat de comisia de licitatie, a fost de 76 dolari tona de carbune, cu un dolar mai putin fata de pretul cu care s-a cumparat carbune in vara trecuta. Oferta a venit din partea SC „Global International 2000“ SRL din Bucuresti si a fost facuta pentru un singur lot de 75.000 tone. „Noi suntem in asociere cu unul din cei mai mari producatori de carbune din lume, respectiv Kurtrade din Rusia. Avem in spate un producator si un furnizor puternic, iar acest lucru ne-a avantajat si am putut oferi un pret foarte bun“, a precizat Adrian Nenciu, reprezentantul firmei „Global International 2000“. Urmatoarele doua oferte ce vor fi luate in calcul pentru carbunele din aceasta iarna au fost de 78 dolari tona, din partea „Welmarc Service“ din Statele Unite si de 79,85 dolari tona, oferta facuta de „Doriasi“ Iasi. Cele doua firme s-au aratat interesate sa aduca fiecare cite un lot de huila energetica pentru caldura iesenilor.
Nu s-au mai aliniat preturile
Spre deosebire de anii trecuti, in acest an nu se vor alinia ofertele de pret. Anul trecut, de exemplu, firmele care s-au clasat pe locurile doi si trei, au trebuit sa scada ofertele la cel mai mic pret al licitatiei, pentru a putea incheia contract cu CET. In acest an insa, fiecare din cele trei firme care vor cistiga, va livra carbune la pretul trecut in oferta. „Era stipulat si in caietul de sarcini ca in acest an preturile nu se vor alinia ofertei celei mai mici. A fost o sugestie a Autoritatii Romane pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice sa nu se mai faca acea aliniere a preturilor“, a explicat Dorin Ivana, directorul CET. Daca s-ar fi respectat conditiile de anul trecut si ofertele s-ar fi aliniat la pretul cel mai scazut, adica 76 dolari tona, societatea de termoficare ar fi platit cu aproape 450.000 dolari mai putin pentru carbune.
Practic, la licitatie s-a ajuns la o situatie cel putin ciudata. „Global International“ a oferit un pret cu aproape 4 dolari mai bun decit „Doriasi“. Ambele firme sint insa cistigatoare. „Doriasi“ va cistiga patru dolari in plus la tona de carbune livrat, chiar daca oferta societatii s-a aflat abia pe locul trei. Cu alte cuvinte, firma care a oferit cel mai bun pret va cistiga si cel mai putin, grosul profitului din tranzactie revenind ofertelor de pe locurile II si III. „Intr-adevar, se poate intelege si asa, ceea ce nu prea ar fi corect. Noi vom negocia totusi cu firmele aflate pe locurile II si III, solicitindu-le sa mai scada din pret“, a afirmat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.
Firma cu cea mai buna oferta: descalificata
Licitatia de ieri nu a fost lipsita nici de surprize. Firma care a facut cea mai mica oferta a fost descalificata de comisia de licitatie, din cauza documentatiei. Este vorba despre societatea „River Coal“ din Cehia, care s-a oferit sa livreze catre CET huila energetica la pretul de 68,8 dolari tona. „In opinia comisiei, nu am prezentat documentatia necesara pentru participarea la licitatie. Sunt surprins, in sensul negativ al cuvintului, ca am facut cea mai mica oferta si a fost respinsa. Probabil vom face constestatie“, a explicat Jan Raszka, reprezentantul firmei „River Coal“. Acesta sustine ca a depus in oferta financiara o garantie bancara care atesta ca are posiblitati materiale de a desfasura comert in Romania.
„Avem o suma de 2,5 milioane dolari ca o garantie“
Raszka sustine ca motivul pentru care oferta firmei a fost exclusa de la licitatie este ca documentele depuse erau scrise in limbile rusa si ceha. „Documentele bancare atesta ca avem o suma de 2,5 milioane dolari ca o garantie pentru asigurarea comertului cu Romania. Exista si o adeverinta pentru 600.000 tone de carbune, cantitate suficienta pentru livrari in Romania. Vom discuta cu comisia de evaluare a ofertelor sa vedem care este explicatia pentru care oferta a fost respinsa“, a adaugat Raszka.
Membrii comisiei sustin insa ca documentele depuse de firma din Cehia nu corespund legislatiei de participare la licitatii, actele trebuind sa fie obligatoriu traduse in limba romana. Respingerea de catre comisie a ofertei „River Coal“ pentru ca nu aveau toate hirtiile traduse in romana va insemna in final o cheltuiala suplimentara de aproape un milion de euro, cit reprezinta diferenta intre pretul oferit de „River Coal“ si competitorii cistigatori.
Cum s-au pierdut 25 de miliarde

Concret, daca firma ceha nu ar fi fost descalificata, pe prodiumul ofertelor s-ar fi aflat „River Coal“, cu o oferta de 68,8 dolari/tona, „Global International 2000“ (76 dolari/tona) si „Welmarc Service“ (78 dolari/tona). La aceste preturi, in conditiile in care fiecare firma si-ar fi adjudecat cite un lot de 75.000 tone de carbune, factura totala platita de CET s-ar fi ridicat la 16,71 milioane dolari. Cum insa „River Coal“ a fost scoasa din competitie, „Doriasi“, cu o oferta de 79,85 dolari/tona a urcat o pozitie, adjudecindu-si o felie din tort. Cu „Global International“, „Welmarc“ si „Doriasi“ cistigatori ai licitatiei, CET va avea de platit pentru carbunele necesar la iarna 17,54 milioane dolari. Practic, scrisoarea de garantie scrisa in ceha, si nu in romana, va costa CET inca 830.000 de dolari, adica 25 miliarde lei.
Reprezentantul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), trimis sa supravegheze licitatia, sustine ca pina in acest moment licitatia s-a desfasurat in limitele legii. „Eu am venit sa vad modul in care se acorda aceste contracte pentru ca incepind cu anul urmator Guvernul va subventiona 45% din achizitia de combustibil“, a explicat Mircea Toader, ministru secretar de stat in MAI. Incepind de astazi, membrii comisiei vor verifica documentatia tehnica depusa de firme. In functie de rezultatele evaluarii vor fi desemnati si cistigatorii finali ai licitatiei. „Deocamdata nu este nimic batut in cuie. Daca una din firmele cistigatoare la acest moment nu poate aduce carbunele la parametrii ceruti, o descalificam si ne orientam catre alta firma. Daca nu poate aduce intreaga cantitate dintr-un lot, apelam la alta firma. Nu exista in acest moment nici un cistigator“, a spus Chirica.
Cine este Draniceru, patronul lui „Doriasi“
Firma ieseana „Doriasi“, condusa de Ion Draniceru, a aparut la licitatiile CET in 2004. Acesta sustine ca face afaceri cu carbune de peste 12 ani si ca a livrat carbune in Franta, Rusia si Republica Moldova, precum si la unele firme care au furnizat carbune in Romania. La licitatia de anul trecut, desfasurata la Giurgiu, Draniceru a contestat rezultatul licitatiei, pe motiv ca membrii comisiei nu au respectat prevederile din caietul de sarcini. Ion Draniceru este un om de afaceri originar din Republica Moldova. Acesta s-a mutat in Romania in 1987, acum avind trei cetatenii, romana, moldoveneasca si franceza. Numele omului de afaceri a fost legat in 2002 de arestarea unui ofiter al Serviciului Roman de Informatii (SRI). Astfel, Draniceru a fost catalogat ca principalul denuntator al ofiterul iesean Tiberiu Adrian Mirica. Astfel, ofiterul SRI a fost arestat pentru ca ar fi incercat sa vinda date ale SRI catre Draniceru.
Anul si scandalul la licitatiile CET
In ultimii doi ani, achizitiile de carbune la CET au fost insotite de adevarate scandaluri legate de firmele cistigatoare. In 2004, pretul final a fost apreciat ca exagerat inclusiv de conducerea Primariei. „Am solicitat o fundamentare a pretului pe care il solicita Petlon si Constant Oil, intrucit 80,5 dolari pe tona mi se pare exagerat. Speram ca in final sa putem obtine un pret mai mic decit cel solicitat initial“, declara la vremea respectiva primarul Gheorghe Nichita. Dupa doua runde de negocieri, cele doua parti au convenit ca pretul final al unei tone de carbune sa fie de 79,5 dolari. Miza din acea afacere a fost de 12 milioane de dolari. Anul trecut, lictatia pentru caldura iesenilor a fost cistigata de „Maestro Trading“ si aceeasi „Constant Oil“. Pretul pe tona a fost de 77 dolari, dat de „Maestro Trading“. Conform caietului de sarcini, preturile au fost aliniate la oferta cea mai mica, astfel incit „Constant Oil“ a trebuit sa aduca la Iasi carbune cu 77 dolari tona, fata de 82 dolari, cit ofertase. Miza de anul trecut a fost de aproximativ 14 milioane de dolari. Suspiciunile asupra licitatiei au planat din cauza faptului ca una din firmele cistigatoare – „Constant Oil“ – livrase carbune catre CET si in 2004, nerespectind insa niciodata graficul de livrare.

Comentarii