„Voi pe ce limba vorbiti?“

Subtitlu

vineri, 20 aprilie 2007, 23:32
6 MIN
 „Voi pe ce limba vorbiti?“

Nici nu isi imagineaza ce ar putea face daca nu ar exista calculator. Au computer de cind se stiu si tot de atunci au inceput sa tasteze. Acum, la virsta de 10-12 ani, ai spune ca stiu limbajul informatic mai bine decit limba romana. Incarca si descarca programe, stiu toate componentele calculatorului, programeaza, iar problemele de la bacalaureat la informatica li se par floare la ureche. Unii chiar si-au facut pagini pe internet, iar altii abia asteapta. „Ziarul de Iasi" prezinta azi povestile a sase copii de clasa a V-a si a VI-a pe care profesorii lor ii vad drept performerii din companiile de top de miine.

La 10 ani, invata primele notiuni de algoritmica si structura calculatorului, la 11 ani pun bazele limbajului Pascal si principalelor elemente de hard si soft, iar la 12 ani, isi fac propriul site pe internet. Ca adult neinitiat in ale informaticii, nu poti tine pasul cu astfel de copii, nici macar atunci cind povestesc ce stiu sa faca. Ei rezolva cu usurinta probleme de clasa a IX-a, cu toate ca de un an sau doi abia au terminat ciclul primar. Reciproca este valabila. Cei mari nu reusesc sa rezolve fara ajutor problemele de la competitiile nationale ale celor mici.

„Chiar acum le-am dat elevilor din primul an de liceu o problema propusa spre rezolvare elevilor care au participat la olimpiada de informatica de clasa a VI-a. Inca ne luptam cu ea", a marturisit Emanuela Cerchez, profesor de informatica atit la liceul de profil, cit si la Centrul de Excelenta.

Madalina Anton, Antonela Siminiuc, ambele eleve ale profesoarei Gabriela Conea, la Colegiul National, precum si Razvan Brezulianu, coleg cu fetele, dar la alta clasa si pregatit de Gheorghe Sandu, au obtinut in acest an mentiuni la olimpiada nationala de informatica. Razvan Brezulianu si Maria Mateescu – de la Colegiul „Emil Racovita" vor participa in luna mai la finala concursului „Campion", la care vor participa si elevi din Bulgaria sau Republica Moldova. Micutii de clasa a V-a de la Liceul de Informatica, Liana Tucar si Dan Nastasa, au participat la concursuri nationale si spera ca de anul viitor sa obtina si ei performante la olimpiada nationala de profil. Sanse mari sa obtina rezultate au si Monica Ivan, de la „National", sau Lucian Chiriac, de la „Racovita". Cei mai multi dintre acesti copii se pregatesc si la centrul de excelenta, iar dascalii spera ca eforturile lor sa fie constante. Asa au ajuns sa cunoasca Pascal si C, precum si „trucuri ca sa rezolve mai repede problemele".

„Sint un dezastru la scris. Prefer tastatura"

Cu cel putin un calculator acasa, micii informaticieni au pus mina pe tastatura sau mouse de mici. La 4-5 ani, preferintele s-au indreptat catre Paint, program de desenare, jocuri sau utilizarea unor softuri create special pentru invatare (e-learning). Fara indrumarea unui profesor, parintii sau fratii mai mari au fost principalele surse de invatare. „La un moment dat, am prins curaj sa intru in Control Panel numai ca din greseala am sters driverul de doua ori, am avut probleme si cu placa video. Acum sint curioasa sa vad componentele din calculator, drept pentru care desfac din cind in cind carcasa", a spus Monica Ivan, eleva in clasa a VI-a la Colegiul National. „Eu am reusit sa supraincalzesc monitorul", s-a grabit sa povesteasca si Razvan Brezulianu, coleg de-al Monicai. Treptat, elevii ajung sa prefere calculatorul in locul mijloacelor clasice. „Sint dezastru la scris. Prefer tastatura, oricum nimeni nu prea intelege ce notez eu. Important este ca eu inteleg. Ce am de facut pentru scoala, fac pe calculator pentru ca este mult mai usor", a marturisit Maria Mateescu, eleva in clasa a VI-a la Colegiul „Emil Racovita".

„Noi am rezolvat si subiectele de la bacalaureat de anul trecut"

Pentru ca la gimnaziu informatica este doar un obiect optional, fiecare cadru didactic isi stabileste o proprie agenda. Elevii invata atit algoritmica si programare, cit si programe pentru utilizarea calculatorului. „Acesti elevi de clasa a VI-a cunosc deja toata materia din primul an de liceu", a mai precizat profesoara Cerchez. „Noi am rezolvat si subiectele de la bacalaureat de anul trecut. Ni s-au parut usoare pentru ca au fost probleme tip, si nu incadrate in povesti, cum sint la clasa noastra. Noi practic stim citeva metode care reprezinta drumul cel mai favorabil la momentul respectiv. Exista insa si posibilitatea sa rezolvam o problema si, cind sa o introducem in calculator pentru a verifica, sa apara erori", a mai spus Razvan Brezulianu, dintr-a VI-a, singurul din grupul de la „National" cunoscator al limbajului C. „Pascal iti arata erorile pe rind… mi se pare un dezavantaj", a completat Razvan, contrazicindu-le pe fete in dezbaterea ce e mai bun: C sau Pascal. Internetul nu pare sa mai fie o necunoscuta pentru elevii pasionati de informatica. „Eu am facut un fel de site pentru biologie. O enciclopedie mai micuta unde am inserat poze cu plante. Asta a fost pentru un proiect de-al meu la scoala", a afirmat Maria Mateescu.

Pretul performantelor

Matematica si informatica sint discipline care trebuie studiate in legatura, fapt admis atit de dascali, cit si de copii. Lucian Chiriac, de exemplu, elev in clasa a VI-a la Colegiul „Emil Racovita", recunoaste ca in ultima perioada a pus mai mult accentul pe matematica. „Am de recuperat la informatica matricele si numerele mari. Imi place sa lucrez mult la cele doua obiecte si cred ca sint foarte importante", a declarat baiatul.

Mai mereu in fata calculatorului si preocupati de tot ce tine de lumea virtuala, copiii sint supusi potrivit psihologilor mai multor riscuri. Singuratatea, obezitatea si imbolnavirea ochilor sint doar citeva dintre ele. „Recomand copiilor mei intotdeauna ca lucrul la informatica, in fata calculatorului, sa fie alternat cu activitati sportive", a declarat Gabriela Conea. Chiar daca nu isi asculta profesoara pentru ca petrec mai mult de 6 ore in fata calculatorului in fiecare zi, Monica, Antoanela si Madalina prefera si plimbarile in oras. Dan si Liana, de la Liceul de Informatica, valorifica orice moment pentru a invata noi lucruri si ii cer profesoarei Emanuela Cerchez sa stea in laborator si in locul orelor de religie sau sport. „Nu incurajez astfel de comportamente decit in preajma competitiilor. Riscurile pe care le implica sedentarismul in fata calculatorului nu sint induse de informatica. Copiii pot sta la fel de mult in fata televizorului, ceea ce consider ca este chiar mai nociv. Parintii trebuie sa le propuna copiilor diferite modalitati de petrecere a timpului. Informatica presupune studiu, jocurile sint cele care creeaza de fapt dependenta", a precizat Emanuela Cerchez. „Eu am stat si 5 ore pe zi, dar numai inaintea olimpiadei. In rest, nu stau mai mult de 2 ore jumatate in fata calculatorului. Daca e timp de jucat, prefer sa ies afara", a spus Liana Tucar, din clasa a V-a, la Liceul de Informatica.

„Fac programare si imi fac timp si pentru joaca, nu invers"

Micii informaticieni au preferinte atit in ceea ce priveste lumea virtuala, cit si cea reala. Cititul, sahul, matematica, internetul cu forumurile, plimbarile si jocurile pe calculator sint citeva dintre prioritatile care se afla in capul listei elevilor din cind in cind. Cu toate acestea, „fac programare si imi fac timp si pentru joaca, nu invers", au declarat cu seriozitate parca la unison Madalina Anton si Razvan Brezulianu.

Parintii, si in general adultii din familiile copiilor, au ramas de mult in urma cu notiunile cunoscute de elevi. Exceptie fac acei parinti care au studii in domeniu si le-au insuflat pasiunea copiilor lor. „Tata nu are nici o treaba. Cind ma mai consult cu mama, vine citeodata si intreaba: „Voi pe ce limba vorbiti?", a povestit Dan Nastasa, elev in clasa a V-a la Liceul de Informatica, specialist programator in devenire. Acesti elevi par sa fie foarte constienti unde duce viitorul. „In curind, fiecare va avea la ceas sau la telefon un microcomputer. Informatica, impreuna cu engleza cred ca sint cele mai importante la ora actuala. Engleza este dialectul viitorului, iar in jurul computerului vor fi ancorate toate. Tehnologia se tot dezvolta, iar programatorii au una dintre cel mai bine platite locuri de munca", este de parere Maria Mateescu, eleva de clasa a VI-a de la Colegiul „Emil Racovita", care viseaza sa studieze in Japonia.

Comentarii