Ultimul Lastun

Subtitlu

marți, 23 septembrie 2008, 17:43
3 MIN
 Ultimul Lastun

In timp ce unii tineri rivnesc la masini de sute de cai putere, modificate la exterior si cu motoare "tunate", altii se mindresc cu "bijuteriile" facute de ei acasa.

Este si cazul unui tinar din comuna Birnova, care a pus pe picioare un Lastun decapotabil. Costel Luca (26 de ani) spune ca ideea i-a venit in urma cu trei ani, cind trebuia sa sustina proiectul de licenta la Facultatea de Mecanica, specializarea Autovehicule Rutiere.

"Am gasit-o abandonata"

"Am cumparat-o in 2005. Am gasit-o abadonata prin Iasi, prin zona Metalurgiei. Am vazut-o mai multe zile la rind si, cind m-am hotarit sa o iau, pentru lucrarea de licenta, am inceput sa intreb vecinii cui ii apartine. A durat citeva zile pina am dat de proprietar si apoi inca aproape o saptamina pina l-am convins sa mi-o vinda. I-am spus ca imi trebuie pentru scoala. Am dat patru milioane (lei vechi – n.r.) pe ea", povesteste Costel cum a intrat in posesia Lastunului.

Cind a cumparat-o, masina era plina de paianjeni, cu ornamente lipsa si nici nu pornea. A tractat-o pina la el acasa, unde a inceput operatiunea de "cosmetizare". "Am vopsit-o, i-am pus piese in motor de la Oltcit si Trabant si cauciucuri de Tico. Arata bine, dar am vrut sa il fac mai interesant, asa ca i-am decupat cupola si i-am pus cusca de bare, ca la safari. Am cheltuit cam 7 – 8 milioane de lei (vechi – n.r.) ca sa o pregatesc pentru examenul de licenta", mai povesteste Costel.

Dupa ce si-a luat licenta, tinarul a ramas cu lucrarea de diploma in curte. A omologat-o la Registrul Auto Roman, a trecut testele tehnice si a reusit sa o inmatriculeze. "Cheltuisem cam mult ca sa o aranjez pentru licenta si profesorul indrumator a fost de acord sa imi ramina mie", spune tinarul.

Masina este si acum in stare de functionare, iar tinarul proprietar sustine ca reactiile soferilor din jur sint diferite. "Mai ies cu ea la plimbare, de obicei la sfirsitul saptaminii. Mai merg pe deal la Bucium. Unii, care conduc masini puternice, se uita cu aroganta, altii zimbesc, iar altii par interesati. Au fost si cazuri in care mi s-a propus sa o vind. Am avut oferte si de 15 milioane. Dar nu o vind. Acum vreau sa ii schimb motorul. Ii pun unul de Trabant", spune hotarit Costel.

Cam 100 de Lastunuri mai exista in tara

Lastunul este cunoscut de specialisti si sub numele de Dacia 500. Initiativa producerii acestuia i-a apartinut lui Nicolae Ceausescu, care voia sa faca o masina mica, ieftina si cu un consum redus.

Conceptul initial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban, cu o capacitate maxima de patru persoane, un consum mic, de pina la trei litri la suta de kilometri, si o viteza maxima de 70 kilometri pe ora. Productia autoturismului a demarat la sfirsitul anilor ‘80 si a fost oprita in februarie ‘90.

In total, in aceasta perioada au fost produse peste 5.700 de autoturisme Lastun. Dintre acestea, se estimeaza ca, la nivel national, aproximativ 100 de masini mai sint inca functionale.

Comentarii