Celebrarea visului european

miercuri, 27 septembrie 2006, 20:40
3 MIN
 Celebrarea visului european

Zilele acestea se desfasoara la New York prima editie a Festivalului Visului European, printre partenerii acestui eveniment aflindu-se si Institutul Cultural Roman. Indeplinirea visului european al Romaniei de a se integra in Uniunea Europeana de la 1 ianuarie 2007 a facut posibila participarea tarii noastre alaturi de alte 23 de tari la cel dintii eveniment de arta care promoveaza Europa ca un conglomerat politic si cultural multi-national, insa monolitic. Pina la sfirsitul lunii octombrie, acest festival va prezenta viziuni artistice de granita in teatru, literatura, dans si film din noua Europa extinsa, in peste 20 de locatii (teatre, cinematografe, cluburi de muzica, universitati) din capitala culturala a Statelor Unite ale Americii.
Propunind un festival extravagant, prin prezentarea unor piese de teatru care mixeaza ritmuri de hip hop cu papusarie traditionala, a unor programe de coregrafie care utilizeaza noile medii, a unor traditii muzicale din Europa de Est reinterpretate cu mijloace specifice contemporane, a unor filme care exploreaza problemele generatiei tinere intr-o lume aflata in schimbare, precum si prin desfasurarea unor discutii despre diferitele arte si literatura in care sint analizate diferentele si intersectiile politicilor culturale din Europa si din Statele Unite ale Americii, Festivalul Visului European se anunta a fi una dintre cele mai provocatoare productii inter-culturale din ultimii ani.
In acceptia Corinei Suteu, directoarea Institutului Cultural Roman din New York, acest festival doreste sa preintimpine viziunea potrivit careia europenii ar incerca sa emuleze sistemul si comportamentul cultural american, interesat preponderent de productia de film si TV precum si de navigarea pe internet, mai curind decit de experimentele care au loc in teatru sau in dans. Alti oficiali, reprezentanti ai centrelor culturale ale unor tari europene din New York, intervievati de cotidienele americane, au pus accent pe diferentele culturale care ar face atit de deosebite un festival al visului american, construit dupa principii comerciale, de acest festival al visului european, gindit ca un mediu al libertatii culturale. Incarcatura ideologica a acestor declaratii pare insa a fi trecuta cu vederea, in conditiile interesului tot mai accentuat al publicului american pentru productiile culturale convingatoare venite din tari europene care nu au avut pina acum ocazia de a se prezenta la acest nivel de promovare.
Particularitatea acestui Festival al Visului European este aceea ca aduce in prim plan artisti si companii artistice independente, care au mai putine sanse economice si birocratice de a participa la astfel de evenimente, stiindu-se faptul ca marile festivaluri faciliteaza mai curind contractarea reprezentatiilor unor institutii majore in domeniu.
In contextul in care, in Europa, mobilitatea culturala este in crestere, in pofida reducerii fondurilor si a posibilitatilor de finantare a proiectelor locale, privilegiindu-se proiectele inter-regionale, organizarea unui festival de asemenea anvergura intr-o tara pentru care obtinerea vizei s-a ingreunat considerabil dupa 11 septembrie 2001 constituie o adevarata aventura. Visul american al europenilor ajunge sa fie pus in umbra de visul european de a deschide din ce in ce mai mult granitele intre sudul si nordul, estul si vestul Europei.
Pe de alta parte, insa, importul „visului european”, al extravagantei si mobilitatii artistice, in Statele Unite ale Americii dispune la speculatii cu privire la nevoia culturala a americanilor, care devine direct proportionala cu inchiderea prin metode din ce in ce mai specializate a granitelor, cautind astfel un antidot cultural la sofisticarea izolarii lor administrative.

Comentarii