DN 17 a inghitit pana acum 8.750 de miliarde de lei vechi

joi, 08 octombrie 2009, 20:07
4 MIN
 DN 17 a inghitit pana acum 8.750 de miliarde de lei vechi

Drumul National 17, care masoara 252 de kilometri lungime, legand judetele Suceava, Bistrita-Nasaud si Cluj, si care a intrat in reabilitare inca din 2004, a inghitit pana acum peste 875 milioane de lei (8750 de miliarde de lei vechi) din fondurile guvernamentale si cele obtinute de la Banca Europeana de Investitii, dar lucrarile inca nu sunt finalizate.

Potrivit datelor comunicate catre AGERPRES de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), cei mai multi bani, adica peste 713 milioane lei, au mers pentru plata lucrarilor pentru tronsonul Suceava – Bistrita, unde lucreaza sase firme.

Dintre cele sase tronsoane licitate, doua au reusit sa fie terminate si anume Bistrita – Tureac, unde a lucrat consortiul Geiger-Boegl, si limita judet Suceava – Iacobeni, unde a lucrat firma Aktor SA. Daca cei de la Aktor au primit peste 157 milioane lei pentru lucrarile efectuate, depasind cu 49,58% suma contractata initial, cei de la Geiger-Boegl au incasat circa 95 milioane lei, cu 68,13% mai mult decat valoarea contractului licitat in 2004, in conditiile in care legea prevede ca, prin actele aditionale, suma sa nu depaseasca cu mai mult de 50% valoarea initiala.

Pe tronsonul Iacobeni – Sadova, firma Mochlos SA a reusit sa termine lucrarile incepute in 2004 in proportie de 96%, incasand peste 166 milioane lei, cu 18,8% mai mult decat suma licitata, iar pe tronsonul Gura Humorului – Suceava, licitat in 2006, Grupul Colas a terminat lucrarile in proportie de 98%, incasand peste 90 milioane lei, cu doar 1,74% mai mult decat se licitase.

Pe alte trei tronsoane de pe relatia Suceava – Bistrita, lucrarile se apropie de finalizare. Astfel, firma Asroich, care a castigat in anul 2004 licitatia pe tronsonul Tureac – limita judet Suceava, incluzand Pasul Tihuta, a finalizat lucrarile in proportie de 98,98%, incasand peste 100 milioane lei, cu 18,26% mai mult decat suma licitata.

Cele mai mari intarzieri pe relatia Bistrita – Suceava sunt pe tronsonul Sadova – Gura Humorului, unde lucreaza tot cei de la Colas SA, iar lucrarile licitate in 2006 sunt terminate doar in proportie de 75%, in conditiile in care deja s-a incasat mai bine de 95% din suma cu care au castigat licitatia, adica aproape 105 milioane lei.

In ceea ce priveste tronsonul din DN 17 care leaga municipiul Bistrita de orasul Dej, din judetul Cluj, aici lucrarile sunt finalizate in proportie de 86-88%, dar firmele se plang ca incaseaza cu greutate banii pentru lucrarile efectuate.

Initial, licitatiile au fost castigate, in anul 2004, de catre firmele grecesti Efklidis Aegek, pe tronsonul Livada – Dej, si Proodeftiki SA, pe tronsonul Bistrita – limita judet Cluj, care au apucat sa incaseze peste 31 milioane lei, fara sa faca mai nimic, dupa care contractele lor au fost reziliate in vara anului 2006.

In anul 2007, CNADNR a incheiat noi contracte pentru aceste tronsoane, cu firmele FCC Construction pe relatia Livada – Dej, suma licitata fiind de peste 61 milioane lei, fara TVA, si Geiger-Boegl pentru tronsonul ramas nefinalizat in judetul Bistrita-Nasaud, contra sumei de circa 108 milioane lei, fara TVA.

Chiar daca cei de la FCC Construction au efectuat lucrarile in proportie de 86%, banii virati de CNADNR reprezinta doar 76,43% din valoarea contractului, situatia repetandu-se si in cazul celor de la Geiger-Boegl, care au finalizat lucrarile in proportie de 88,24%, dar au incasat numai 78,18% din banii contractati.

Cu ocazia vizitei efectuate in judetul Bistrita-Nasaud la finele lunii iulie, premierul Emil Boc a dat asigurari ca lucrarile pe DN 17 se vor finaliza pana la sfarsitul acestui an.

Intre timp, prefectul de Bistrita-Nasaud, Cristian Florian, alaturi de primarii din localitatile strabatute de DN 17, reprezentanti ai politiei, ai firmelor de constructii si de consultanta, a format o comisie de inventariere a lucrarilor efectuate pe DN 17, ocazie cu care s-au constatat cel putin o suta de probleme care trebuie remediate.

Astfel, pe anumite tronsoane, in Bistrita Nasaud dar si in judetul Suceava, nu au fost prevazute trotuare si podete, iar oamenii se plang ca nu au pe unde circula si ca trebuie sa isi parcheze masinile pe marginea drumului national, pentru ca nu mai pot intra in curti.

De asemenea, nu au fost create drumuri alternative pentru carutasi,  motiv pentru care acestia sunt prezenti zilnic in traficul de pe DN 17, spre nemultumirea soferilor, care ar vrea sa profite de tronsoanele modernizate pentru a circula cu viteza mai mare. Situatii de acest gen sunt zilnic semnalate pe portiunea de sosea Suceava – Ilisesti, unde DN17 trece prin zone cu exploatatii agricole.

Saptamanal aproape, in aceasta zona se produc accidente de circulatie facilitate de prezenta pe drumul proaspat modernizat a atelajelor care sunt folosite pentru transportul recoltei si nu numai. Cel mai grav accident s-a petrecut in luna iulie a acestui an. In dimineata zilei de 7 iulie a.c., trei oameni au murit si patru au fost raniti in urma unui accident rutier pe DN 17, la jumatatea drumului dintre Stroiesti si Suceava, cand un cal lasat nesupravegheat a fost lovit de un microbuz ce aducea oameni de la munca din Belgia.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii