20 de ani de TIFF

vineri, 20 august 2021, 01:51
1 MIN
 20 de ani de TIFF

Aşa cum au dovedit ulterior şi prin susţinerea altor festivaluri şi manifestări culturale, cei care conduc Clujul au înţeles că iniţiative precum TIFF-ul reprezintă cel mai bun marketing naţional şi internaţional pentru un oraş care-şi propune să fie capitală regională şi să atragă forţă de muncă calificată din tot restul ţării. Astfel, cele câteva sute de mii de euro investite se întorc înzecit în economie şi contribuie la brandul oraşului într-un mod greu de cuantificat, dar care n-ar fi accesibil altfel, indiferent de banii cheltuiţi de la bugetul local în acest sens.

Transilvania International Film Festival (TIFF), cel mai important festival de film din România şi unul dintre cele mai bune din Europa de Est, a ajuns anul acesta la a 20-a ediţie. Desfăşurat între 23 iulie – 1 august la Cluj-Napoca, festivalul a fost deschis cu o proiecţie simultană în 20 de oraşe a comediei spaniole „Dineu cu vecinii de sus” (în regia lui Cesc Gay) şi l-a avut ca invitat special pe starul internaţional Sergei Polunin, considerat cel mai talentat dansator al generaţiei sale. De altfel, spectacolul oferit de acesta la Castelul Bánffy din Bonţida a fost sold out şi a generat ecouri extrem de pozitive.

Cu o ediţie pandemică, de dimensiuni uşor reduse faţă de amploarea cu care ne obişnuise în ultimii ani, TIFF 2021 a strâns peste 1500 de spectatori în Piaţa Unirii din Cluj la filmul de deschidere. Conform organizatorilor, „peste 93.000 de plătitori de bilete au urmărit, în cele 17 locaţii în aer liber şi în interior, selecţia de 179 de filme venite din 47 de ţări”. Anul acesta, datorită iniţiativei Focus Spania, filmele spaniole au fost cele mai numeroase după seria foarte generoasă de filme româneşti selectate în festival, multe dintre proiecţii fiind organizate în aer liber la USAMV.

Inedite au fost o serie de cine-concerte, în care capodopere ale cinematografiei ,,silenţioase’’ şi filme-cult care au făcut istorie au avut parte de o coloană sonoră interpretată live de diverşi artişti ai momentului, precum şi o Conferinţa Naţională de Educaţie Media şi Cinematografică în cadrul EducaTIFF, prin care organizatorii militează pentru introducerea educaţiei audiovizuale ca opţional în programa elevilor.

Trofeul Transilvania (10.000 euro) a fost câştigat de filmul „Vânătorul de balene”/ The Whaler Boy, regia Philipp Yuryev, premiul pentru Cea mai bună regie, în valoare de 3.500 de euro – Eugen Jebeleanu, pentru filmul „Câmp de maci” (care a câştigat şi premiul Publicului), iar premiul Special al Juriului, în valoare de 1.500 de euro, oferit de HBO, a mers către producţia „Pietricele”/ Pebbles, regia P.S. Vinothraj.

Festivalul a fost demarat acum 20 de ani de regizorul Tudor Giurgiu (preşedinte), Mihai Chirilov (director artistic), care a dedicat această ediţiei regretatei actriţe Luminiţa Gheorghiu, şi producătoarea Oana Bujgoi Giurgiu (director executiv). Între timp, unul din voluntarii prezenţi de la primele ediţii, Cristian Hordilă, a ajuns managerul festivalului, care anul acesta a fost organizat şi cu ajutorul a peste 370 de voluntari din toată ţara. Cu ocazia acestei ediţii aniversare, urban.ro a lansat o carte despre festival, intitulată „20 de ani de TIFF. Echipa, actori & invitaţi”, care poate fi descărcată gratuit, şi din care puteţi afla mai multe amănunte despre oamenii din spatele acestei instituţii.

Înainte de Untold şi Electric Castle, TIFF a fost cea mai importantă manifestare culturală găzduită de Cluj-Napoca, care a pus oraşul pe harta iubitorilor de film şi a generat numeroase beneficii comunităţii. Facultatea de Business din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” a realizat timp de 2 ani un amplu studiu, publicat în 2016, pentru a estima impactul pe care festivalul îl are asupra economiei oraşului, luând în calcul numărul de invitaţi români şi străini, precum şi turişti, care vin anual special pentru eveniment. Un festival e cu adevărat important atunci când atrage oameni şi din afara comunităţii. Pentru toţi cei implicaţi în industria filmului, dar şi pentru cinefili, TIFF este reperul major al anului, care reuşeşte să-i adune pe toţi la un loc. Ponderea clujenilor care participă este undeva peste 80% din numărul total al spectatorilor, ceea ce arată implicarea activă a comunităţii. Tot conform studiului, cei mai mulţi participanţi la TIFF sunt din categoria de vârstă 26-35 de ani, cu venituri peste medie şi cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Impactul total asupra economiei oraşului era de 7,5 milioane euro.

E clar că, în ciuda receptivităţii mai reduse pe care a avut-o iniţial din partea autorităţilor locale clujene, un astfel de festival nu se poate realiza fără sprijinul lor (financiar şi logistic), pe lângă contribuţia sponsorilor şi a instituţiilor centrale responsabile de cultură (în general) şi cinematografie (în particular). Însă, aşa cum au dovedit ulterior şi prin susţinerea altor festivaluri şi manifestări culturale, cei care conduc Clujul au înţeles că iniţiative precum TIFF-ul reprezintă cel mai bun marketing naţional şi internaţional pentru un oraş care-şi propune să fie capitală regională şi să atragă forţă de muncă calificată din tot restul ţării. Astfel, cele câteva sute de mii de euro investite se întorc înzecit în economie şi contribuie la brandul oraşului într-un mod greu de cuantificat, dar care n-ar fi accesibil altfel, indiferent de banii cheltuiţi de la bugetul local în acest sens.

George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi

Comentarii