Cine este Destination IAŞI, coordonatoarea dezvoltării noului brand, şi ce bani învârte asociaţia?

miercuri, 06 aprilie 2022, 23:12
4 MIN
 Cine este Destination IAŞI, coordonatoarea dezvoltării noului brand, şi ce bani învârte asociaţia?

Asociaţia de Management al Destinaţiei Turistice Iaşi şi Regiunea Moldova (Destination Iaşi) a fost înfiinţată la sfârşitul anului 2019, de către şapte membri fondatori: Municipiul Iaşi, Universitatea Al.I. Cuza, Aeroportul Iaşi, dar şi patru firme din mediul privat: Rolandia Travel S.R.L.(prin manager – Nicuşor Gabriel Apostol), MCM Boutique Resort SRL (Hotel Pleiada, prin manager general Dora Morhan, Hotel Orizont SRL (Ramada, prin director general George Moisescu, Complex Onyx SRL (Bellaria Hotel, prin director general Marius Şorănescu).

 

Rolandia Travel a avut o cifra de afaceri de aproape 198 de mii de lei în 2020, şi până acum încheiat 38 contracte de achiziţii publice, în valoare totală de 1.017.865,58 lei, din care cele mai multe cu Primăria Iaşi (totuşi, nu şi cele mai mari). În octombrie 2019, (când Rolandia era anunţat deja ca membru al Destination Iaşi, dar asociaţia nu primise încă hotărârea judecătorească de înfiinţare), presa a relatat despre o posibilă incompatibilitate într-un contract încheiat de municipalitatea ieşeană tocmai cu Rolandia Travel. În schimbul sumei de 147.000 de lei, firma de turism urma să furnizeze Primăriei Iaşi servicii de catering, prânz şi cină pentru 428 persoane, şi de cazare, pentru 168 de persoane participante la Summitul Tinerilor în perioada 23-27 octombrie 2019.

MCM Boutique Resort (Hotel Pleiada) este firma lui Cristin Zămosteanu, despre care s-a scris că a fost implicat în scandaluri imobiliare, fiind reprezentat în asociaţie de Dora Morhan, directorul executiv al Destination. De altfel, Hotel Pleiada a asigurat cateringul pentru evenimentul festiv de lansare la care au fost invitate oficialităţi şi oameni de afaceri din Iaşi. Destination Iaşi a anunţă acest lucru într-o postare pe propria pagină de facebook, cu link către Hotelul Pleiada.

Despre patronul Complexului Onyx (Hotel Bellaria) se relata la începutul anului 2019 (când aveau loc şi primele consultări pentru înfiinţarea Asociaţiei de promovare a turismului) într-un alt articol de presă. Jurnaliştii semnalau că fiii lui Constantin Şorănescu, proprietarul afacerii, au preluat hotelul după ce tatăl lor ajuns în situaţia falimentului şi a ieşit din business.

Despre modul în care au fost aleşi membrii fondatori ai asociaţiei, Mihai Bulai, preşedintele Destination, susţine, iar Mihai Chirica a confirmat, la lansarea brandului de Iaşi, că la consultări au fost invitaţi toţi operatorii din turism, „dar nu puteam face o asociaţie prea largă din motive organizatorice; numai până aduni cazierele de la toţi durează. Sunt 7 membri, Iaşi are 7 coline. Jumătate din componenţă e din sectorul public, jumătate din privat. Aceste hoteluri au fost cele care au răspuns şi au fost interesate să facă parte din asociaţie”.

Membrii asociaţi, care s-ar alătura pe parcurs organizaţiei Destination Iaşi, vor urma să fie aprobaţi de cei şapte membri fondatori. Odată intraţi în Destination Iaşi, membrii asociaţi, împreună cu cei fondatori, vor avea un cuvânt greu de spus la stabilirea politicilor din domeniul turismului ieşean. De asemenea, conform statutului asociaţiei, au dreptul “să fie informaţi asupra organizării oricărui tip de acţiune promoţională, în ţară sau străinătate, şi să le fie reprezentate interesele în cadrul acestor acţiuni, la cerere prin desemnarea de resurse si personal necesar; să reclame orice acţiuni, practici sau evenimente care împiedică desfăşurarea unui turism durabil si civilizat in Municipiul Iaşi si zona de influenţă, sens în care să beneficieze de întregul sprijin al Asociaţiei pentru rezolvarea imediată a problemelor respective; să beneficieze de informare şi documentare gratuite la sediul Asociaţiei, în ceea ce priveşte baza de date si materialele din biblioteca aflată în dotarea acesteia”

Destination este finanţată cu bani de la bugetul local, din taxa de promovare turistică, o taxă de 0,75 la sută din valoarea tarifelor de cazare practicate de proprietarii de hoteluri şi pensiuni din oraş. În 2020, Destination a primit de la Primărie 155 de mii de lei din aceste fonduri, iar în 2021 136.500 lei. “A venit pandemia şi în ultimii doi ani am avut maxim 40 de mii de euro în fiecare an. Proiecţiile făcute la început aveau în vedere un buget de 200-300 de mii de euro. Fără 200 de mii de euro în următorii doi ani nu vom avea rezultatele scontate”, a explicat Mihai Bulai, preşedintele Destination Iaşi. Dora Morhan, managerul asociaţiei, completează: “Bugetul Destination Iasi pe 2022 este de 200 de mii de lei. Spre comparaţie, Oradea a avut în 2021 un buget de 7 milioane de lei pentru promovarea turismului”.

Anul viitor, Iaşul va găzdui cea de-a 15-a ediţie a campionatului mondial Esports, care se aşteaptă să fie cea mai mare de până acum, cu cel puţin 130 de ţări participante. În cadrul competiţiei din 2023 de la Iaşi vor fi 10 Esporturi. Această ediţie va fi cea mai lungă şi mai complexă faţă de cele care au avut loc până acum. Promotorii din turismul ieşean vor fi interesaţi să asigure transportul, cazarea şi toate serviciile participanţilor în competiţie, dar unii operatori se tem deja că Primăria are favoriţi în cursa pentru desemnarea contractelor din acest proiect. 

Despre dezbaterea din jurul brandului propus de Destination Iași, citiți: VIDEO/FOTO Brandul Iaşului: pro şi contra. Dezbatere despre tema momentului

Comentarii