Dezbatere publică: Pe unde să treacă breteaua A8 spre Aeroport, la vest sau la est de Rediu Aldei?

joi, 31 august 2023, 22:30
4 MIN
 Dezbatere publică: Pe unde să treacă breteaua A8 spre Aeroport, la vest sau la est de Rediu Aldei?

CNAIR a lansat un chestionar pe pagina de Facebook cu două variante pentru legătura de la autostradă spre Spitalul Regional de Urgenţă

FOTO: Dezbatere publică: pe unde vom veni de pe autostradă la Aeroport sau spre SRU, pe traseul galben sau pe cel roșu?

 

A fost lansat procesul de consultare publică cu privire la alternativele de traseu propuse pentru realizarea drumului de legătură care va asigura conexiunea între Autostrada A8 Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni şi Aeroportul Internaţional Iaşi/Spitalul Regional Iaşi. Anunţul a fost făcut de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pe pagina proprie de Facebook, textul respectiv conţinând şi link-ul către chestionar. „Procesul de consultare a persoanelor interesate se va încheia în data de 07.09.2023, ora 00:00”, precizează CNAIR.

Sunt propuse două variante de traseu, prin Rediu Aldei, respectiv prin Valea Satului. A doua variantă, deşi mai lungă (aproximativ 14 km), ocoleşte de la distanţă localităţile. În plus, prima alternativă ar urma să traverseze porţiuni de teren instabil, după cum arată un studiu realizat la comanda Consiliului Judeţean cu câţiva ani în urmă.

„Prin completarea chestionarului, persoanele interesate îşi pot exprima opiniile cu privire la alternativele de traseu propuse sau pot face noi propuneri”, precizează CNAIR. Dacă nu vor fi alte întârzieri sau piedici, un studiu de fezabilitate pentru acest drum ar putea să fie gata peste cel mult un an.

 

Breteaua CNAIR ar putea fi gata înaintea drumului CJ

 

În zona capătului dinspre nord al Aeroportului, breteaua se va intersecta cu varianta de legătură propusă de Consiliul Judeţean, cea care se va desprinde din DJ 282G la capătul Lacului Aroneanu şi, după ce va traversa pădurea, va merge la lizieră până în dreptul terminalelor de pasageri. În acest caz, prima fază a proiectării ar trebui să fie încheiată, termenul prevăzut în contractul semnat astă-iarnă de Direcţia drumurilor judeţene şi Simpa Consult fiind de trei luni. Cum de atunci nu s-a mai întâmplat nimic până acum, e limpede că această alternativă nu va fi gata mai devreme de 2026.

 

Sprijin de la Dumnezeu

 

Pe de altă parte, investiţia preconizată de conducerea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei pe terenul oferit de Primăria Iaşi în Moara de Vânt se află în proximitatea acestei bretele de acces de la SRU către Aeroportul Iaşi şi autostrada A8. De fapt, aşa cum sunt schiţate acum traseul bretelei şi extinderea Şcolii private „Varlaam Mitropolitul”, ele se suprapun în parte. Mai precis, breteaua ar separa Pavilionul Explorării Spaţiului de complexul educaţional (grădiniţă, şcoală, liceu), bierică, spaţii administrative şi terenuri de sport de pavilionul menţionat. Acest segment de bretea nu face obicetul consultării publice lansate de CNAIR.

Este de apreciat însă că, „prin această investiţie, indirect rentabilitatea economică a bretelelor de acces către autostrada A8 va creşte de la -3 până la …cer”, menţionează fostul secretar de stat de la Transporturi, Adrian Covăsnianu, amintind vechea argumentaţie de la CNAIR potrivit căreia breteaua de la A8 spre Aeroport şi SRU nu ar avea justificare din punct de vedere economic.

„E important de menţionat că, în accepţiunea consultanţilor UE care supervizează buna utilizare a fondurilor comunitare, bretelele de acces către Aeroport şi Spitalul Regional de Urgenţe aveau/au o rentabilitate economică negativă. Prin urmare, conform aceleaşi logici, eronate din punctul meu de vedere, investiţia pentru a fi finanţată din fonduri europene trebuie să aibă o RIRE (Rata Internă de Rentabilitate Economică) pozitiv de ^5. Cu această investiţie (privată) pe terenul de 7,8 hectare este posibil ca rentabilitatea economică a bretelelor de acces către autostrada A8 să crească. Poate fi un lucru pozitiv cel puţin pentru Autostrada A8”, a explicat Covăsnianu avantajul atribuirii acelui teren din Moara de Vânt către Mitropolie.

 

Stadiul A8 în judeţul Iaşi

 

Varianta ocolitoare Nord a Iaşului, cum mai este denumit sectorul A8 între Leţcani şi Prut, se află în faza finalizării studiului geotehnic. Până la intrarea în licitaţia pentru execuţie trebuie finalizat proiectul tehnic şi obţinut acordul de mediu pentru toţi cei 100 km ai A8 de la Paşcani la Prut. Contractul de atribuire a lucrărilor la viitorul pod peste Prut este deja în licitaţie, în vreme ce, la celălalt capăt al sectorului ieşean din A8, urmează semnarea contractului pentru construirea primei porţiuni de sectorul montan, Paşcani/Moţca-Tg. Neamţ/Leghin. 

Comentarii