Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Firme din cinci ţări, din Cehia până în Israel şi China, se bat pe autobuzele ieşenilor

GALERIE
autobuz
  • autobuz
- +

Acestea au depus oferte pentru furnizarea primului lot de vehicule electrice, în cadrul licitaţiei organizare de Ministerul Dezvoltării. Care sunt trasele pe care vor intra aceste prime maşini? Licitaţiile aflate în curs, toate cu finanţări europene, constituie cea mai mare investiţie făcută vreodată în parcul de vehicule de transport public din Iaşi: aproximativ 430 milioane lei

Mai multe companii din străinătate au depus oferte pentru livrarea primelor autobuze electrice la Iaşi. Furnizorii interesaţi sunt din ţări precum Turcia, Israel, Cehia, Polonia şi China. La solicitarea „Ziarului de Iaşi“, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a prezentat ieri lista cu cele şase asocieri participante la licitaţie. Deschiderea ofertelor a avut loc încă de pe 12 august dar, până acum, nu erau cunoscute numele firmelor. Licitaţia organizată de MDRAP vizează achiziţia a 131 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri pentru şapte municipii din ţară: Piteşti (40 autobuze, 110,5 milioane lei), Târgu Mureş (32 autobuze, 89 milioane lei), Iaşi (20 autobuze, 55,5 milioane lei), Suceava (15 autobuze, 41,4 milioane lei), Sibiu (9 autobuze, 25,1 milioane lei) şi Sighetu Marmaţiei (7 autobuze, 19,4 milioane lei). În afara celor 131 de autobuze, achiziţia, în valoare totală de aproape 365 milioane lei, mai cuprinde realizarea a 39 de staţii de încărcare rapidă şi a 131 staţii de încărcare lentă.
 
Cine sunt ofertanţii
 
Liderii celor şase asocieri de firme sunt: Bozankaya (Turcia), New Kopel Import SRL (sucursală a Shlomo Motors LTD din Israel), Anadolu Automobil Rom SRL (companie cu acţionarat turcesc, importator ISUZU), Sor Libchavy (Cehia), Solaris Bus & Coach (Polonia) şi Golden Dragon Bus (China). Cu excepţia companiei din Cehia, care a ofertat doar parţial (Sibiu), celelalte asocieri vor să livreze autobuze electrice la toate municipiile incluse în procedură. Autorităţile din fiecare municipiu au transmis către MDRAP, în prealabil, traseele pe care vor opera autobuzele. În cazul Iaşului, este vorba despre două rute, fiecare dintre ele de circa 20 km dus-întors, respectiv traseul 28 (Triumf - Podu Roş - Mircea cel Bătrân - Dacia) şi traseul 36 (Dacia - Gară - Copou - Breazu). Pe fiecare traseu ar urma să fie mobilizate câte 10 autobuze electrice. „Autobuzele electrice vor fi de tip solo (nearticulate), cu planşeu jos (podea integral coborâtă), facilităţi pentru accesul nelimitat al persoane­lor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj, caroserie CE, destinate transportului urban de călători“, se arată în caietul de sarcini. Printre dotări se numără un computer de gestiune şi management trafic, un sistem de validare a titlurilor de călătorie, sistem de supraveghere video, sistem de numărare călători şi sistem de informare călători. 
 
În total, Iaşul va beneficia de 44 autobuze şi 32 tramvaie
 
MDRAP mai are în desfăşurare o altă procedură tot pentru autobuze electrice, dar cu o lungime de 10 metri. Şi la această licitaţie este inclus Iaşul cu 24 de autobuze electrice. Deschiderea ofertelor a avut loc ieri, dar MDRAP încă nu a anunţat firmele care participă la licitaţie. În acest caz, cele 24 autobuze, cu o valoare totală estimată la circa 55 milioane lei, sunt prevăzute pentru traseul 42 (Copou - Tudor Vladimirescu - Poitiers - CUG I) şi traseul 52 (piaţa Alexandru cel Bun - pasaj Octav Băncilă - Copou). Dar achiziţia celor 44 autobuze electrice nu reprezintă singurele proceduri organizate de MDRAP în relaţie cu Iaşul. În prezent, autoritatea centrală evaluează din punctul de vedere al conformităţii şi financiar singura ofertă înaintată pentru livrarea a 16 tramvaie, cu o lungime de 30 metri, la Iaşi. Furnizorul interesat este producătorul polonez PESA, iar valoarea contractului se ridică la 184 milioane lei. Aceeaşi companie şi-a manifestat intenţia de a participa şi la o licitaţie organizată de Primăria Iaşi pentru achiziţia tot a 16 tramvaie cu o lungime minimă de 26 metri (142 milioane lei), procedură în cazul căreia sunt aşteptate oferte cel târziu până pe 26 august. Toate achiziţiile enumerate mai sus sunt finanţate cu fonduri de la Uniunea Europeană. Recapitulând, Iaşul ar putea beneficia în următorii ani de o flotă nouă cu 44 autobuze electrice şi 32 de tramvaie, iar valoarea totală estimată de achiziţie ajunge la peste 430 milioane lei, cea mai mare sumă ce ar putea fi investită în parcul auto al operatorului de transport public local într-un timp relativ scurt.
 
FOTO: Oferta cea mai îndepărtată: autobuzele Golden Dragon, China

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri