Comunicat de presă:

Formare în domeniul autismului desfăşurată de Inspectoratul Şcolar Iaşi: experienţe poloneze în domeniul copiilor cu CES

miercuri, 06 aprilie 2022, 09:40
4 MIN
 Formare în domeniul autismului desfăşurată de Inspectoratul Şcolar Iaşi: experienţe poloneze în domeniul copiilor cu CES

Reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi au participat în perioada 28 martie -1 aprilie la o activitate de formare având ca temă problematica tulburărilor din spectrul autist. Evenimentul s-a desfăşurat la Varşovia, Polonia, şi a reunit beneficiari ai instituţiilor partenere din Spania, Turcia, Polonia şi Belgia.

Activitatea face parte din calendarul proiectului Erasmus + Autism They are On Of Us, implementat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, în calitate de partener, în perioada 2019-2022.

Scopul acestuia este să îmbunătăţească abilităţile de viaţă ale copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist pentru a facilita adaptarea lor la viaţa socială, pentru a-i ajuta pe elevii diagnosticaţi cu această tulburare, precum şi familiile acestora să îşi cunoască drepturile. Un alt obiectiv vizează incluziunea şcolară şi socială a acestor elevi prin valorificarea capacităţilor personale. Totodată, este urmărită conştientizarea rolului şcolii şi al familiei în viaţa copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist prin îmbunătăţirea cunoştinţelor şi competenţelor familiilor din care provin, dar şi ale profesorilor care lucrează în acest domeniu.

În cele 5 zile de formare, specialişti din ţările implicate au participat la activităţi educaţionale şi terapeutic-recuperatorii, au dezbătut probleme şi dificultăţi care apar în mediul educaţional atunci când vorbim de integrarea şcolară a elevilor cu tulburări din spectrul autist sau alte tipuri de dizabilităţi. În centrul activităţilor au fost exemple practice de integrare şcolară a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, modalităţi de intervenţie terapeutică ale specialiştilor care pot facilita adaptarea elevilor cu tulburări de spectru autist la mediul şcolar.

„Am remarcat că sistemul educaţional polonez are o abordare incluzivă, o preocupare pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi atît în şcoli de masă integratoare, cât şi în şcoli speciale. Şcoala pe care am vizitat-o, Jan Marcin Szancer, este o şcoală integratoare în care erau integraţi 74 elevi cu mai multe tipuri de dizabilităţi: intelectuale, locomotorii, deficienţă de auz , sau elevi cu tulburare de spectru autist. Clasa integrată cuprinde 20 de elevi tipici şi 5 elevi cu dizabilităţi. Interesant este că în acele clase, sunt 3 profesori pe parcursul derulării orei didactice: profesorul care predă disciplina, profesorul de educaţie specială care se ocupă de grupul de elevi cu dizabilităţi şi shadow (însoţitor, facilitator) pentru elevii cu deficienţe grave care au nevoie de sprijin şi suport permanent pe parcursul activităţii”, spun reprezentanţii ISJ. În Varşovia sunt 22 de şcoli speciale unde sunt integraţi elevi cu dizabilităţi severe.

Numărul specialiştilor care lucrează cu aceşti elevi în şcoala integratoare sunt: 3 profesori logopezi, 4 profesori pentru terapie educaţională, 5 profesori pedagogi care realizaează intervenţii pe domenii de dezvoltare, 4 profesori psihologi, 20 de profesori asistenţi, 4 profesori shadow şi 2 profesori care realizează activităţi de educaţie de tip remedial. „Remarcăm o echipă interdisciplinară complexă, intervenţii de specialitate, o preocupare pentru asigurarea unei baze materiale moderne şi materiale educaţionale adaptate pentru nevoile educaţionale şi de sprijin ale elevilor cu CES”, adaugă aceştia.

„Un alt aspect intersant pentru practica educaţională curentă este educaţia de tip remedial care se realizează constant, cu profesori care oferă acest tip de serviciu în mediul şcolar. Educaţia are un caracter practic aplicativ şi se bazează pe dezvoltarea abilităţior de viaţă independentă. Intersantă este abordarea diferenţiată în cadrul activităţii de evaluare la elevii cu CES la nivelul sistemului educaţional plonez. Aceştia primesc la examenele de evaluare naţională teste adaptate, cu subiecte diferite, cu nivel accesibil ca dificultate, cu timp de lucru mărit. Am remarcat o procupare pentru accesibilizarea spaţiilor publice: rampe de acces, semafoare cu semnale sonore, marcaje tactile pe stradă, toalete accesibilizate. Spaţiile accesibilizate se regăsesc şi în mediul şcolar”, mai remarcă participanţii ieşeni.

Experienţa de formare la care s-a participat în Varşovia a completat cunoştinţele teoretice şi a îmbogăţit strategia de intervenţie şi terapie pentru tulburarea de spectru autist, urmând ca acestea să fie diseminate către specialiştii din judeţul Iaşi care lucrează cu preşcolari, elevi şi tineri diagnosticaţi cu autism, atât cu cei integraţi în şcolile de masă, cât şi cu cei din şcolile speciale.

Amintim că, în judeţul Iaşi, aproximativ 300 de elevi cu autism sunt integraţi în şcoli de masă şi în şcoli speciale, beneficiind de suport de sprijin educaţional printr-un curriculum adaptat şi intervenţii ale unor specialişti, precum profesori de educaţie specială, psihopedagogi, profesori de sprijin, profesori logopezi, kinetoterapeuţi sau consilieri şcolari.

Comentarii