FOTO: Un mărţişor de la şefii judeţului : licitaţie pentru refacerea Filarmonicii, cu finanţare incertă

joi, 02 martie 2023, 02:50
3 MIN
 FOTO: Un mărţişor de la şefii judeţului : licitaţie pentru refacerea Filarmonicii, cu finanţare incertă

Procedura ar putea să fie anulată dacă un contract nu va fi semnat până la sfârşitul acestui an. Motivul menţionat în anunţul de licitaţie: eventuala nealocare a fondurilor de către Ministerul Dezvoltării sau al Proiectelor Europene.

 

Puţin peste 60 de milioane de lei este valoarea estimată a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a celor două imobile strada Cuza Vodă nr. 29 unde îşi are sediul Filarmonica Moldova. Licitaţia de atribuire a contractului a fost lansată de Consiliul Judeţean chiar pe 1 martie, iar termenul de înscriere va expira pe 10 aprilie.

Cititi si: Parteneriat Primărie-CJ: se reface în sfârşit sediul Filarmonicii? Din 2018 până acum costurile s-au dublat

Pe parcursul celor 19 luni, cât se preconizează că va dura şantierul, va fi reabilitat şi consolidat Tronsonul 2, reabilitat şi/sau reconstruit Tronsonul 3A, iar pe baza studiilor de specialitate întocmite se vor derula lucrări de consolidare, de reparaţii în zonelor degradate sau avariate ale construcţiei, lucrări de intervenţie în urma refuncţionalizării anumitor spaţii, de reparaţii ale instalaţiilor şi de refacere a finisajelor speciale afectate de degradări.

Cititi si: Şantierul de la Filarmonică nu a început, dar va costa cu 45 la sută mai mult

Ofertele depuse pentru restaurarea monumentului istoric vechi de mai bine de 150 de ani vor fi evaluate după componenta financiară (85 la sută din punctaj) şi după durata perioadei de garanţie (minim trei ani, până la şase ani pentru punctajul maxim).

Sursa de finanţare indicată în anunţul de licitaţie este Programul Operaţional Regional, dar nu este exclusă varianta Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. „Termenul aproximativ pentru semnarea unui contract de finanţare este până la 31.12.2023. În cazul în care, indiferent de motive, contractul de finanţare nu va fi semnat de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional şi/sau respectiv de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Autoritatea Contractantă (Consiliul Judeţean, n.r.) îşi rezervă dreptul de a anula procedura de achiziţie”, precizează anunţul de licitaţie.

Cititi si: După mai multe promisiuni, s-a aşternut tăcerea peste renovarea Filarmonicii

Restaurarea sediului Filarmonicii aşteaptă de mai mulţi ani fondurile necesare, timp în care acestea s-au dublat în urma scumpirii materialelor de construcţie şi a manoperei. Estimarea de 12 milioane de euro/ 60 de milioane de lei este una minimă. La începutul lunii aprilie 2022, preşedintele CJ menţiona într-o conferinţă de presă susţinută alături de directorul Filarmonicii Moldova că 10 milioane de euro nu vor ajunge pentru finalizarea lucrărilor.

Cu câteva zile în urmă, primarul Iaşului declara într-o altă conferinţă de presă susţinută împreună cu şeful CJ că refacerea clădirilor Filarmonicii va costa între 13 şi 16 milioane de euro. Mihai Chirica preciza atunci că, practic, are şi banii necesari, dintr-o linie de finanţare destinată conservării şi promovării patrimoniului cultural, turistic şi de cult, gestionată prin Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Est.

Cele două imobile au fost preluate pe 25 de ani de administraţia judeţeană în decembrie 2018 de la Episcopia Romano-Catolică printr-un contract de comodat, condiţia fiind restaurarea lor. Clauza de începere a lucrărilor în termen de trei ani a fost prelungită cu încă doi în decembrie 2021. Aşadar, până acum, din cei 25 de ani, au mai rămas 21.

Cititi si: Când va avea loc primul concert în sediul Filarmonicii restaurate?

Consiliul Judeţean a fost supus în mai multe rânduri criticilor pentru neînceperea lucrărilor. O scrisoare deschisă semnată la începutul anului trecut de mai multe personalităţi ieşene îi îndemna pe şefii CJ să recurgă chiar la un împrumut pentru finanţarea şantierului. La rândul lui, preşedintele Costel Alexe l-a acuzat pe predecesorul său că a cheltuit banii pe spitalul mobil (aprox. 55 milioane de lei), în vreme ce Maricel Popa a susţinut că ar fi lăsat bani în bugetul CJ pentru începerea lucrărilor, bani pe care cei care au preluat CJ-ul după alegerile din 2020 spun că nu i-au găsit.

 

Comentarii