Decizii ce afectează mii de elevi, şi pe care nu le-ar putea explica niciun medic din lume

Iată culmile absurdului din școlile ieșene! Două extreme care afectează mii de copii

marți, 09 noiembrie 2021, 03:02
5 MIN
 Iată culmile absurdului din școlile ieșene! Două extreme care afectează mii de copii

Decizia Ministerului Educaţiei de a deschide şcolile pentru învăţarea „faţă în faţă” doar dacă procentul de vaccinare în rândul profesorilor depăşeşte 60% a dus la apariţia unor anomalii extreme la nivelul judeţului Iaşi. Practic, în acest moment există şcoli unde rata de vaccinare este sub procentul cerut, însă incidenţa de la nivelul localităţii este foarte scăzută, şi se învaţă online, dar şi şcoli unde se învaţă „faţă în faţă” deşi în localitate incidenţă este extrem de ridicată. Cel mai grăitor exemplu este cel al Liceul Agricol Miroslava, unde se învaţă „faţă în faţă”, deşi şcoala se află într-o localtate cu una dintre cele mai mari incidenţe: peste 12 la mie. Situaţii asemănătoare şi la Valea Lupului sau Drăguşeni, unde se învaţă cu prezenţă fizică deşi gradul de infectare este de 13 la mie. La polul opus, avem comune precum Sireţel, Scânteia sau Dagâţa, unde se învaţă online deşi ratele de infectare sunt între 1 şi 2 la mie. O situaţie pe care nu o poate explica niciun criteriu medical.

 

Ministerul Educaţiei a hotărât ca şcolile din întreaga ţară să fie deschise pentru învăţarea „faţă în faţă” în funcţie de gradul de vaccinare a cadrelor didactice. O decizie contestată vehement de către sindicatele din învăţământ, care subliniază că nu este corect ca totul să depindă de cadrele didactice, când proporţia elevilor este mult mai mare. În plus, afirmă sindicatele, nu sunt luaţi în considerare profesorii care au anticorpi pentru că au trecut prin boală, dar nu este luat în considerare nici pericolul la care sunt supuşi profesorii mai ales în localităţile în care gradul de infectare este unul foarte ridicat. „Ar fi fost normal să fie luate în considerare şi persoanele trecute prin boală cu mai puţin de 6 luni de la infectare. Nu este normal, mai ales că în cazul unor şcoli această categorie ajunge şi la 10%. În plus, nu poţi să ceri doar unui microgrup un anumit procent de vaccinare în condiţiile în care părinţii au un procent mult mai mic de vaccinare”, afirmă Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi, care subliniază că este aberant să ceri categoriei de salariaţi cu numărul cel mai mare de persoane vaccinate şi unul dintre cele mai mari procente, de peste 60% la nivel naţional, „să mai salte” câteva procente gradul de vaccinare.

Laviniu Lăcustă subliniază  şi faptul că vectorul principal de răspândire a bolii nu îl reprezintă profesorii, ci mai curând elevii şi părinţii. Şeful de sindicat explică faptul că, în timpul orelor, toată lumea respectă regulile de distanţare şi purtarea măştii, iar răspândirea virusului este facilitată mai curând de interacţiunile dintre elevi sau de faptul că ar putea lua boala acasă, de la părinţi. Pe lângă asta, mai ales în localităţile cu o rată mare de infectare, dar cu cadre didactice vaccinate, sunt puşi în pericol profesorii din acele şcoli, fiind ignorată complet incidenţa.

Unde apar anomalii în Iaşi

La nivelul judeţului Iaşi pot fi identificate o serie de anomalii în ceea ce priveşte raportul dintre rata de vaccinare a profesorilor şi incidenţa de la nivelul localităţii. Practic, săptămâna aceasta sunt şcoli unde se învaţă în mediul online deşi localităţile înregistrează unele dinitre cele mai scăzute rate de infectare. La Şcoala Profesională Dagâţa, de exemplu, se învaţă în mediul online deşi rata de înfectare în localitate este de numai 1,48 la mie. Cele două şcoli din localitatea Scânteia învaţă, de asemenea, în online, deşi rata de înfectare este de 1,6 la mie. La fel şi la Şcoala Sireţel, cu un procent de vaccinare de 37% la cadre didactice, se învaţă în mediul online deşi rata de infectare este de numai 1,15 la mia de locuitori. Un alt exemplu: la Şcoala Profesională Tătăruşi gradul de vaccinare la profesori este de 40%, iar rata de infectare din localitate e de 1,49 la mia de locuitori.

Citește și: VIDEO Ministrul Educației: De săptămâna viitoare ar putea merge fizic la școală elevii din localitățile cu rată de infectare de maxim 3

La polul opus, sunt şcoli cu o rată de vaccinare de peste 60%, dar în localităţi cu o rată de infectare de peste 10 la mia de locuitori. Acesta este cazul Liceului Tehnologic Agricol Miroslava, cu peste 60% dintre profesori vaccinaţi, unde se învaţă „faţă în faţă”, deşi, în localitate, rata de infectare este de peste 12 la mie. La fel se întâmplă şi la Drăguşeni, cu o rată de infectare de aproape 13 la mie, iar şcoala funcţionează în regim fizic, profesorii fiind vaccinaţi în proporţie de peste 64%. Şi la Şcoala din Aroneanu se învaţă fizic, deşi rata de infectare este de peste 11 la mia de locuitori, la Ciurea se învaţă „faţă în faţă” cu o incidenţă de peste 7,5/1.000, iar în Holboca se învată fizic la una dintre cele două unităţi de învăţământ, deşi rata de infectare se apropie de 10/1.000 de locuitori. Cea de-a doua şcoală de la Holboca ar putea trece la învăţarea faţă în faţă, procentul de vaccinare fiind de peste 57%. Un fenomen similar este şi la Leţcani, cu un grad de infectare de 8 la mia de locuitori, la Roşcani se învaţă tot fizic deşi rata de infectare e de aprope 11/1.000, la şcolile din Tomeşti, localitate cu aproape 10/1.000, la Ţuţora sunt aproape 9/1.000, iar în Valea Lupului aproape 13/1.000. În toate aceste localităţi se învaţă faţă în faţă.

Testele rapide, o nouă responsabilitate „aruncată” pe umerii profesorilor

Sindicatele din învăţământ sunt nemulţumite în acest moment şi de faptul că Ministerul Educaţiei ar putea arunca pur şi simplu o nouă responsabilitate pe umerii cadrelor didactice, aceea a testării elevilor. În plus, explică Laviniu Lăcustă, o testare generală ar putea fi şi extrem de ineficientă, propunând mai curând triajul epidemiologic şi testarea doar a elevilor care prezintă anumite simptome. „Majoritatea şcolilor din judeţ nu are cabinet şcolar. Nu ştiu dacă la nivelul judeţului sunt 40 de şcoli cu cabinet şcolar, deci 20-25% dintre şcoli. Teste sunt un act medical, iar un act medical trebuie făcut de personal de specialitate, nu de profesori. Rolul profesorilor este cu totul altul, deci Statul Român are responsabilitatea să rezolve problema. Nu folosim profesorii pe post de bonă universală pentru că nu este normal aşa ceva şi s-au depăşit nişte limite ale bunul simţ”, explică preşedintele USLIP Iaşi. În plus, afirmă şeful de sindicat, testarea tuturor elevilor dintr-o şcoală cu câteva sute de tineri presupune un efort foarte mare chiar şi acolo unde există cadre medicale. Acesta propune mai curând realizarea de triaj epidemiologic şi testarea doar a elevilor care au anumite simptome. 

Comentarii