Iată cum trebuie condusă o şcoală! Iaşul, la loc de cinste aseară pe scena Ateneului din Capitală: directorul anului este o ieşeancă

marți, 10 octombrie 2023, 01:50
7 MIN
 Iată cum trebuie condusă o şcoală! Iaşul, la loc de cinste aseară pe scena Ateneului din Capitală: directorul anului este o ieşeancă

Directorul Anului 2023 din România este din Iaşi. Raluca Mariana Cozma, directoarea Şcolii Gimnaziale „Ion Ghica” de pe bd. Primăverii, Iaşi, produce de 4 ani schimbări în unitatea de învăţământ pe care o conduce, printre realizările sale numărându-se modernizarea şcolii, schimbarea unor instalaţii vitale, numeroase proiecte şi, cel mai important, reducerea abandonului şcolar până la lăudabilul procent de 0,3%.

„Sunt un director al experimentelor, un director care şi-a desfăşurat activitatea atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, atât într-o şcoală cu peste 900 de elevi, cât şi într-o şcoală cu mai puţin de 200 de elevi. În toate şcolile unde am fost director, am încercat să aduc conexiunea cu comunitatea, să devină şcoala un centru al vibraţiei pentru întreaga comunitate, să dau sens învăţării şi să dau valoare inovaţiei şi creativităţii, la loc de cinste în învăţarea de zi cu zi”, a declarat Raluca Mariana Cozma, în cadrul Galei Premiilor pentru Directorii Anului, care s-a desfăşurat aseară începând cu ora 19, la Ateneul Român din Bucureşti.

Raluca Mariana Cozma este profesoară de Matematică de 21 de ani, iar activitatea sa de directorat a început în urma cu 13 ani. Aceasta conduce Şcoala Gimnazială „Ion Ghica” din Iaşi din anul 2019, fiind alături de toţi cei 677 de elevi.

Care sunt realizările acesteia? A adus fonduri în valoare de 507.000 de euro în anul şcolar 2022-2023, pentru proiecte educaţionale. A implementat un proiect UNICEF România în valoare de peste 29.000 de euro, prin care şcoala a devenit un hub de învăţare pentru copii ucraineni din Iaşi. A obţinut acreditări Erasmus+ pentru perioada 2022-2027, cu o valoare de peste 200.000 de euro pentru 35 de profesori şi 40 de elevi care vor participa la schimburi de experienţă. A crescut promovabilitatea la Evaluarea Naţională la 94% în 2023 de la 78% în 2021. A dotat şcoala cu laptopuri şi videoproiectoare în valoare de aproximativ 30.000 euro. A accesat proiectul „Hai afară la-nvăţare”, în valoare de aproximativ 100.000 de euro.

100 de activităţi cu proiectul „Hai afară la-nvăţare”

Unul dintre proiectele coordonate de Raluca Mariana Cozma a fost proiectul „Hai afară la-nvăţare”. Acesta a fost finanţat prin axa POCU şi desfăşurat în parteneriat cu Asociaţia Orientat şi Şcoala Gimnazială Slobozia. Astfel, proiectul a atras o finanţare de aproximativ 100.000 de euro pentru Şcoala Gimnazială „Ion Ghica”.

Deşi grupul ţintă a fost format din 238 de copii, dintre care 87 au fost din ciclul primar şi 151 din ciclul gimnazial, au putut participa toţi elevii şcolii. „Activităţile au fost extrapolate şi la nivelul claselor, pentru că nu s-au făcut activităţi exclusiv cu elevii din grupul ţintă, toţi copiii care au dorit putând să participe. Este un proiect care şi-a dorit infuzia activităţilor formale în non-formale, pentru ca noţiunile teoretice să fie duse în realitate, iar copiii să fie contectaţi la viaţa de zi cu zi”, a precizat directoarea din Iaşi.

Proiectul „Hai afară la-nvăţare” s-a bazat pe trei teme, EduLabPoveşti pentru suflet şi Talent şi mişcare, abordâns atât matematica, ştiinţele şi tehnologia, cât şi literatura, arta şi sportul. „În ceea ce priveşte cele trei mari teme, prima este EduLab, unde am acţionat pe partea de matematică, ştiinţe şi tehnologie. Vorbim, de asemenea, de Poveşti pentru suflet, care este a doua mare temă, unde copiii au avut activităţi pe partea de literaţie, de înţelegere a textului, de dezvoltare personală şi exprimare liberă. În cea de-a treia temă, Talent şi mişcare, au fost puse în valoare abilităţile artistice şi sportive ale copiilor”, a explicat Raluca Mariana Cozma.

Pentru implementarea acestui proiect, 22 de profesori ai şcolii au parcurs un curs de formare, astfel încât să poată oferi copiilor o experienţă educaţională bogată şi conectată la realitatea lor. Aceştia au organizat peste 100 de activităţi într-o lună, acoperind o gamă variată de subiecte. „Au fost tot felul de activităţi, de exemplu, de punere a matematicii în practică, de înţelegere a noţiunilor de perimetru sau de arie. Au fost vânători de comori unde au fost nevoiţi să înţeleagă textul şi să îşi pună în valoare cunoştinţele de cultură generală. În plus, au fost foarte multe competiţii sportive, unde copiii şi-au valorizat abilităţile în această direcţie”, a completat directoarea Şcolii Gimnaziale „Ion Ghica”.

Implicarea în comunitate

„Preţuim comunitatea” a fost un alt proiect desfăşurat la nivelul şcolii. Acesta a implicat târguri de antreprenoriat pentru a inspira copiii să devină antreprenori şi să înţeleagă că pot realiza lucruri mari din aproape nimic. Comunitatea locală a fost implicată, iar copiii au fost încurajaţi să valorifice resursele şcolii, precum cărţi din bibliotecă, sau să realizeze gesturi simple, precum o îmbrăţişare, pentru a aduce beneficii comunităţii lor.

„Am vrut să depăşim acest moment al situaţiilor financiare precare şi să înţeleagă că totul ţine de creativitate, implicare şi ideea de inovare. Au fost foarte creativi în a obţine acei bănuţi pe care ei şi-i doreau. Aceştia au fost strânşi la asociaţia de părinţi şi sunt valorificaţi la nivelul şcolii”, a menţionat Raluca Cozma.

Abandon şcolar 0

Sub conducerea Ralucăi Mariana Cozma, Şcoala Gimnazială „Ion Ghica” a trecut prin modernizări semnificative, inclusiv prin schimbarea instalaţiei electrice a clădirii.

Un alt obiectiv important pe care l-a atins este reducerea abandonului şcolar la nivelul şcolii sale, ajungând la 0,03% de la 1,7%. „Pentru mine este un obiectiv foarte important, pentru că şi un copil în abandon este un lucru care îţi provoacă o suferinţă, având în vedere că noi suntem şcoală gimnazială, iar asta ar însemna că un elev nu termină ciclul gimnazial”, a spus directoarea şcolii.

În plus, în urma activităţilor desfăşurate, numărul absenţelor a scăzut, iar copiii sunt mai veseli şi mai încrezători în forţele lor, a menţionat Raluca Cozma. În cazul Evaluării Naţionale, rezultatele au fost mult mai bune, cu medii peste 9. „Cu siguranţă, mai multe rezultate se vor vedea în timp, pentru că trebuie să fim realişti şi să înţelegem că lucrurile nu pot fi constatate peste noapte, iar lucrurile să fie vizibile şi transformate miraculos. În timp, etapă cu etapă, în urma cultivării încrederii copiilor în forţele proprii, cu siguranţă rezultatele şi scopul nostru vor fi observate”, a declarat directoarea Şcolii Gimnaziale „Ion Ghica” pentru „Ziarul de Iaşi”.

3 din 17 directori finalişti sunt ieşeni

La Premiile pentru Directorii Anului 2023, au fost finalişti trei directori din judeţul Iaşi, care au demonstrat că pasiunea şi angajamentul lor pot aduce schimbări semnificative în învăţământul ieşean. Bogdan Liviu Lavric, directorul Şcolii Gimnaziale Chicerea din comuna Tomeşti, a fost nominalizat la două categorii, Egalitate de Şanse şi Antreprenoriat. Beatrice Carmen Zelinschi, directoarea Colegiului Agricol şi de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi” din Iaşi, a fost nominalizată la categoria Antreprenoriat. Raluca Mariana Cozma, directoarea Şcolii Gimnaziale „Ion Ghica” din Iaşi, a fost nominalizată la categoria Antreprenoriat datorită contribuţiilor aduse dezvoltării şcolii şi proiectelor sale inovatoare.

Directorii Anului 2023 pentru cele trei categorii

  • Directorul Anului 2023 pentru Antreprenoriat este Diana Brătucu, de la Şcoala Gimnazială „Traian” din Craiova, Dolj.
  • Directorul Anului 2023 pentru Egalitate de Şanse este Rosemarie Delia Cucoană, de la Şcoala Gimnazială Eşelniţa din Mehedinţi.
  • Directorul Anului 2023 pentru Inovare este Vasile Benedek, de la Liceul Tehnologic „Ioan Ossian” din Şimleu Silvaniei, Sălaj.

Toţi finaliştii au primit un catalog electronic (Adservio sau Kinderpedia), vouchere pentru primul an de utilizare şi un loc în Programul de Transformare a Şcolilor din România.

Despre Premiile pentru Directorii Anului

Judeţul Iaşi a avut câştigători în ediţiile anterioare ale Galei Premiilor pentru Directorii Anului. Astfel, în anul 2021, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi, Adina Romanescu, a primit titlul de Directorul Anului 2021, iar directorul Şcolii Gimnaziale Speciale din Paşcani, Cătălin Condrea, a obţinut premiul Directorul Anului pentru Inovare.

La ediţia din anul 2022, directoarea Şcolii Gimnaziale Popricani, Simona Elena Voinescu, a primit premiul Directorul Anului pentru Antreprenoriat, iar directoarea Şcolii Gimnaziale „Elena Cuza”, Georgiana-Livia Antoci, a fost numită Directorul Anului pentru Egalitate de Şanse. Anul acesta, fiecare director câştigător va primi un premiu în valoare de 3.500 de euro şi va avea şansa de a se implica în Programul de Transformare a Şcolilor din România, lansat de Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE) în această toamnă. Gala Premiilor pentru Directorii Anului, organizată de Asociația pentru Valori în Educație, reprezintă un eveniment unic în România, care aduce în prim-plan poveștile liderilor educaționali din școlile din întreaga țară. Scopul principal al AVE este de a aduce sistemul educațional din România în top 10 din Europa până în 2035.

Comentarii