Nemulţumiri pe şantierul Axei Iaşi-Suceava: oameni care de zile bune nu pot ieşi din curte. Care mai este stadiul lucrărilor

marți, 28 februarie 2023, 02:50
4 MIN
 Nemulţumiri pe şantierul Axei Iaşi-Suceava: oameni care de zile bune nu pot ieşi din curte. Care mai este stadiul lucrărilor

Intervenţiile la drumurile laterale i-au lăsat pe unii localnici din Breazu fără acces spre oraş. Situaţia, agravată de ploile din ultimele zile, a fost rezolvată împreună cu reprezentanţii firmei constructoare.

Axa Iaşi-Suceava rămâne în prelungiri. La Breazu, de exemplu, încă nu a fost mutat cablul de medie tensiune îngropat lângă carosabil, operaţiune fără de care un segment de drum e finalizat doar parţial.

Între timp, lucrările continuă la nivel de detaliu. Astfel, dacă partea carosabilă e de multă vreme în circulaţie, intrările drumurilor laterale încă dau bătăi de cap.

Un locuitor din zonă ne-a semnalat că strada Privighetorii e în curs de amenajare la intersecţia cu drumul principal, dar că membrii celor 17 familii care locuiesc aici nu mai au acces la DJ 282, din primul tronson ieşean al Axei rutiere.

CITESTE SI: Axa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro (VIDEO)

„Accesul ne-a fost tăiat încă de joia trecută, astfel că nicio maşină nu mai poate intra sau ieşi de pe parcelă. Nici maşina de gunoi, nici salvarea, nici pompierii, nimic. Şi nu suntem un caz izolat”, ne-a relatat el într-un mesaj adresat redacţiei.

Am luat legătura cu reprezentanţii companiei Alpenside, cea care a realizat lucrările în zonă. Ni s-a confirmat că, într-adevăr, intrarea pe drumul lateral este blocată pe toată lăţimea, dar asta pentru că locuitorii din zonă mai aveau o cale de acces.

Altfel, ne-a spus dirigintele de şantier, s-ar fi lucrat pe câte jumătate din stradă. Doar că celălalt drum este unul de pământ, iar ploile din ultimele zile l-au făcut impracticabil.

Pe de altă parte, legătura dintre drumul judeţean şi strada Privighetorii se face peste şanţul de scurgere a apelor pluviale şi asta a complicat lucrurile. Constructorul ne-a precizat că, primăvara fiind de obicei ploioasă, a ţinut să finalizeze şi să păstreze funcţional acest sistem de scurgere. Până acum, în intersecţia respectivă apele de pe versanţi se scurgeau peste carosabil.

CITESTE SI: 100 milioane de euro pe un drum de pământ din nordul județului. Investiție pe banii UE, în pericol

Or, modernizarea presupune şi „mutarea” apelor în şanţuri de 90 cm lăţime. Reprezentantul Alpenside ne-a mai spus că, în urma discuţiilor cu localnicii, intrarea pe strada Privighetorii a fost nivelată temporar cu piatră. Cât priveşte construirea podeţului, ea va dura aproximativ o săptămână şi jumătate.

Întrebat dacă i-a anunţat pe cei din zone asupra întreruperii accesului, dirigintele de şantier a răspuns afirmativ, adăugând că „toată lumea din sat are numărul meu de telefon”. El s-a arătat convins că, la final, toată lumea va fi mulţumită.

În ce stadiu se află cele trei tronsoane ieşene ale Axei rutiere

De altfel, lucrările „de pe margine” au fost unul din motivele prelungirii duratei contractului pentru Lotul I al Axei Iaşi-Suceava (29,6 km pe DJ 282 între municipiul Iaşi şi Gropniţa).

Este vorba printre altele de realizarea scărilor de acces la poduri, a rigolelor carosabile în dreptul drumurilor laterale şi a acostamentelor din balast stabilizat, amenajarea albiilor podurilor, precum şi alte lucrări ce se pot realiza în limita condiţiilor meteo din sezonul rece. Şantierul de modernizare a inclus în acest Lot I 29,6 km pe DJ 282 între municipiul Iaşi şi Gropniţa.

După cum am mai relatat, procedura de recepţie a Lotului II (22 km între Gropniţa şi Belceşti, pe DJ 281D şi DJ 281B) a fost întreruptă în ianuarie în special din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Cât priveşte Lotul III (40,6 km, de la Belceşti până la Lespezi), acesta abia a fost atribuit astă-vară.

Cum sunt atraşi cetăţenii altor oraşe să participe la şantierele de sub geamurile lor

Totuşi, incidentul ivit la Breazu arată că un nivel ridicat de comunicare între autorităţi şi firma constructoare, pe de o parte, şi localnici, pe de altă parte, rezolvă aproape toate neplăcerile care pot să apară pe parcursul duratei unui şantier.

Un exemplu de bună practică îl oferă, de exemplu, administraţia oraşului Toronto (Canada). Pe lângă informaţiile prezentate într-o secţiune specială de pe pagina de internet proprie a primăriei (toronto.ca), locuitorii dintr-o zonă unde urmează să se facă lucrări publice – indiferent că este vorba de plantarea unor copaci, de amenajarea unei piste pentru biciclete sau de un şantier mai amplu precum înlocuirea unei conducte – primesc notificări pe e-mail sau în cutia poştală.

CITESTE SI: Bugetul județului Iași, cât costă timpul pierdut: s-au dublat costurile pentru Axa rutieră Iași-Suceava și pentru restaurarea Filarmonicii

Mesajul este cât se poate de succint şi conţine informaţiile necesare: cine a aprobat lucrarea, cât costă, de ce trebuie făcută, care sunt beneficiile, când începe şi cât se preconizează că va dura. De asemenea, notificarea conţine câteva nume şi date de contact pentru orice fel de sugestie sau neclaritate: cine este responsabil şi cine sunt persoanele de contact desemnate de primărie şi de firma constructoare pentru proiectul în cauză.

LEGENDA FOTO: Amenajarea unui drum lateral în Breazu i-a lăsat pe localnici în ploaie la propriu, singura lor alternativă pe durata lucrărilor fiind un drum de pământ devenit impracticabil. În cele din urmă, constructorul a găsit o soluție

Comentarii