Cel mai poluat oraş nu are loc la masa la care se taie „caşcavalul“

Pierde Iaşul cele 44 autobuze electrice promise de Guvern?

sâmbătă, 04 mai 2019, 01:50
3 MIN
 Pierde Iaşul cele 44 autobuze electrice promise de Guvern?

Deşi iniţial era pe lista oraşelor mari pentru care se vor cumpăra astfel de vehicule nepoluante, în final, Iaşul a fost omis de la licitaţia organizată de Ministerul Mediului. Solicitările „Ziarului de Iaşi“ pentru lămuriri au rămas fără răspuns. Cum merg licitaţiile pentru cele 32 de tramvaie noi ale Iaşului?

Primăria va afla în prima jumă­tate a lunii iunie cine sunt furnizorii care vor să livreze Iaşului 32 de tramvaie noi. În prezent, există două licitaţii în desfăşurare: una a municipalităţii, iar cealaltă a Minis­terului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP). Prima a fost lansată recent, iar termenul de deschidere a ofertelor este 12 iunie. Până acum, nicio companie nu a formulat vreo solicitare de clarificări, iar licitaţia pare că parcurge drumul firesc spre contractarea unui furnizor. Primăria vrea să achiziţioneze 16 tramvaie cu o lungime de 26 metri, valoarea contractului fiind estimată la peste 142 milioane lei, banii fiind asiguraţi de Uniunea Europeană.

În schimb, licitaţia MDRAP a fost lansată la începutul anului şi este pentru a doua oară când se amână termenul de depunere a ofertelor. MDRAP a comunicat ieri în sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP) faptul că noul termen este 6 iunie. Cel iniţial a fost 12 martie, iar prima amânare a fost până pe 22 mai. Dacă, în primă fază, deschide­rea ofertelor a fost amânată la solicitarea companiilor interesate să participe la procedură, la cea de-a doua amânare dată publicităţii ieri nu există o explicaţie clară în SICAP. MDRAP a demarat, anul trecut, un program naţional prin care va achiziţiona tramvaie pentru mai multe oraşe din ţară. La Iaşi este vorba despre 16 tramvaie cu o lun­gime de 30 metri, iar valoarea contractului este estimată la 180 mi­lioane lei. La fel ca în cazul licitaţiei Primăriei, MDRAP beneficiază de fonduri europene pentru această achiziţie.

Autobuzele electrice:ar fi al doilea eşec al Iaşului

De remarcat că, cel puţin iniţial, MDRAP a inclus Iaşul şi pe lista oraşelor pentru livrarea unor autobuze electrice. În februarie 2019, MDRAP a lansat licitaţii pentru achiziţia de astfel de mijloace de transport în cazul mai multor oraşe din ţară, tot în cadrul unui program naţional, dar Iaşul a fost omis. „Ziarul de Iaşi“ a solicitat lămuriri de la autoritatea centrală, dar MDRAP nu a oferit până acum un răspuns, astfel că, în momentul de faţă, nu se ştie cu exactitate dacă autoritatea a renunţat sau nu la achiziţia pentru Iaşi, fiind vorba despre 44 de autobuze electrice. Dacă acest proiect a fost abandonat, ar fi cel de-al doilea eşec al municipalităţii ieşene în încercarea de a aduce la Iaşi autobuze electrice: la sfârşitul anului trecut, Primăria nu a reuşit să acceseze o linie de finanţare specială la Administraţia Fondului de Mediu. Singurele oraşe unde au fost alocaţi bani sunt Bucureştiul şi Braşovul, respectiv cele două localităţi care, alături de Iaşi, sunt considerate având cel mai mare grad de poluare din ţară. 

Comentarii