Procesul CFR contra CFR: totul a pornit de la crengile unui copac

joi, 07 octombrie 2021, 01:52
2 MIN
 Procesul CFR contra CFR: totul a pornit de la crengile unui copac

Trenurile ajung să întârzie din cele mai bizare motive. Locomotiva unui tren pe relaţia Suceava – Iaşi a fost scoasă din funcţiune de crengile unui copac. Cazul a ajuns în faţa instanţei, CFR luptând contra CFR.

Incidentul a avut loc în iulie 2019, în depoul Succeava. În timpul manevrelor de trecere de la linia 6 la linia 4 din staţia Suceava, locomotiva electrică ce urma să tracteze trenul 5610 Suceava Nord – Iaşi a agăţat crengile unui copac situat între linia 6 şi Uzina de impregnare traverse. Contactul a avut ca efect ruperea unuia dintre pantografele locomotivei şi a izolatorilor de susţinere. A fost necesară înlocuirea izolatorilor, a pantografului, a cilindrului de ridicare a acestuia şi a barei conductoare, reparaţiile costând aproape 45.000 de lei. Nereuşind să ajungă la o înţelegere amiabilă, CFR Călători Iaşi a chemat în judecată sucursala ieşeană a Companiei Naţionale CFR, cerând despăgubiri.

În faţa magistraţilor Judecătoriei, reprezentanţii CFR Călători a prezentat contractul de acces pe infrastructura feroviară încheiat în 2018 cu CN CFR, prin care aceasta din urmă se obliga să-i pună la dispoziţie şinele şi celelalte componente ale infrastructurii de transport. CFR Călători reproşa practic faptul că la nivelul colegilor din CN CFR nu se luaseră măsurile de curăţare a vegetaţiei, respectiv de tăiere a crengilor ce creşteau în zona reţelei electrice. În replică, CN CFR a argumentat că ruperea pantografului putea să se fi datorat unor defecţiuni ale acestuia sau neatenţiei mecanicilor care ar fi trebuit să frâneze dacă observau vegetaţie în gabaritul de liberă trecere.

Judecătorii s-au raportat în principal la prevederile Codului Civil. Răspunderea apare nu numai în cazul îndeplinirii defectuoase a prevederilor unui contract, ci şi prin neexecutarea acestora. Or, contractul dintre cele două companii feroviare presupunea punerea la dispoziţie a infrastructurii în condiţii optime de exploatare. Angajaţii CN CFR ar fi trebuit să cureţe vegetaţia şi, în general, să elimine orice obstacol existent. Simplul fapt, invocat de CN CFR, că CFR Călători nu o anunţase de existenţa crengilor în gabaritul de trecere înainte de producerea accidentului nu reprezenta o clauză exonerantă de răspundere. 

Comentarii