Un geograf îl pune la punct, cu argumente, pe senatorul “anti-autostradă” la Iaşi

vineri, 24 noiembrie 2017, 14:59
2 MIN
 Un geograf îl pune la punct, cu argumente, pe senatorul “anti-autostradă” la Iaşi

Geograful Adrian Covăsnianu, reprezentant al asociaţiei “Moldova vrea autostradă”, a explicat pe pagina personală de Facebook de ce autostrada Iaşi-Târgu Mureş este prioritară autostrăzii Bacău – Braşov. Vezi mai jos argumentele:

“O declaratie politica din partea unui lider de partid din Bacau. Aceasta declaratie citita intr-o cheie politica toarna gaz pe foc dezbaterilor/contrelor/animozitatilor dintre ieseni versus bacauani sau bacauani versus ieseni? NU! O consider o teza falsa si o fumigena (politica).

Iesenii trebuie sa citeasca aceasta declaratie si sa o perceapa ca o declaratie nefericita. Liderul PSD din Bacau este cunoscut ca un sustinator al autostrazii Brasov-Bacau. Din nefericire Brasov-Bacau (care face parte din reteaua secundara de transport european) nu are continuitate, nu are trafic (daca tot e la moda teza aceasta) si nici finantare imediata (prioritara). Conform listei de proiecte (de autostrazi) din MPGT (asumat prin HG 666/2016) autostrada Bacau-Brasov se afla pe locul 11 din 11 pozitii disponibile/autostrazi de construit.

In schimb Autostrada Iasi-Tg. Mures care de fapt este autostrada Tg. Mures-Iasi-Ungheni face parte din reteaua principala de transport europeana (acel TEN-T core network in lb. engleza). Conform MPGT se afla pe pozitiile 3 si 9 din 11 pozitii disponibile. Analizand documentele oficiale ale Comisia Europeana aflam ca se finanteaza prioritar reteaua principala (adica inclusiv Iasi-Tg. Mures) si apoi, in secundar, reteaua secundara (adica posibil si Brasov-Bacau). Orizontul de implementare pentru reteaua principala este 2030 iar cea secundara dupa 2030, respectiv 2050.

Cu alte cuvinte, intai Iasi-Tg. Mures si apoi Brasov-Bacau.

De ce am spus ca nu avem continuitate pentru Brasov-Bacau? Simplu: pentru ca de la Brasov spre vest nu avem autostrada (nici in intentie prea curand) ci doar un amarat de drum national cu 1 banda pe sens. Deci nu avem "descarcare". In schimb pentru Iasi-Tg. Mures lucrurile sunt mai imbucuratoare. De la Tg. Mures pana la Campia Turzii toate cele 4 tronsoane pentru construirea de autostrazi sunt adjudecate iar pe 2 si partial 3 tronsoane se lucreaza in teren. De la Campia Turzii la Nadaselu avem autostrada si de la Nadaselu-Suplacu de Barcau-Oradea-Bors avem in faza de proiectare sectoare intregi unele chiar cu aviz de mediu.

Intr-un final un lucru este cert: desi e nevoie de autostrazi in cat mai multe directii si aici Moldova este handicapata, directiile de dezvoltare trebuie sa fie prioritizate. Apreciez faptul ca liderii politici sustin dezvoltarea regiunii din care provin (cel putin la nivel declarativ), insa nu le-ar sta rau sa dea dovada si de ceva REALISM.

P.S. Culmea este ca Bacaul/bacauanii ar avea de castigat mai curand din autostrada A8 care are un orizont de implementare mai apropiat decat din autostrada Brasov-Bacau care se va discuta concret despre aceasta dupa anul 2030. Asta daca ar dori sa iasa din tara pe sectoare legate de autostrada”.

Comentarii